A.B.1.2.9.8.1.1.1 Oplysninger, der skal indberettes, jf. BEK § 22, stk. 1
Opregningen i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1-9, skal sikre, at Skatteforvaltningen kommer i besiddelse af de oplysninger, som Danmark er forpligtet til at udveksle efter DAC artikel 8ab, stk. 14, som indsat ved DAC6, samt, for så vidt angår nr. 9, implementeringsforordningen hertil.
Ifølge indledningen til BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, er en indberetningspligtig kun forpligtet til at indberette oplysninger, som den pågældende er bekendt med, i besiddelse af eller kontrollerer. Det betyder, at den indberetningspligtige ikke er pålagt nogen pligt til at tilvejebringe oplysninger, som vedkommende ikke allerede har. Det betyder også, at der ikke er pålagt den, hvorom den indberetningspligtige skal indberette, nogen pligt til at give den indberetningspligtige oplysninger om sig selv til brug for indberetningen. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.1.1.1. nedenfor om identitetsoplysninger.
Det bemærkes endvidere,
- At det i almindelighed må forudsættes, at en relevant skatteyder, der indberetter om egne oplysninger, er i besiddelse af komplette oplysninger om sig selv og den ordning, som den pågældende er i færd med at etablere,
- At en mellemmand kan være forpligtet til at tilvejebringe oplysninger, som den pågældende ikke måtte have allerede, i kraft af andre regler, herunder fx kundekendskabsreglerne i hvidvasklovgivningen. I det omfang sådanne oplysning er tilvejebragt på indberetningstidspunktet, skal de indgå i indberetningen; og
At en mellemmands kendskab til en kompleks ordning undertiden kan være så begrænset, at mellemmandens indberetning ikke udgør en indberetning om en kompleks ordning som helhed, men alene udgør en indberetning om et enkelt element i ordningen, som i sig selv er at betragte som en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning. Se afsnit A.B.1.2.9.4.2 Hvad er en ordning?, hvor dette er uddybet.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed