A.B.1.2.9.4.9 Kendetegn i kategori D
Indhold
Dette afsnit indeholder
- Om kategori D
- Kendetegn D 1 - CRS-omgåelsesordninger (A.B.1.2.9.4.9.1 Kendetegn D 1 - CRS-omgåelsesordninger)
- Kendetegn D 2 - Ordninger, hvori der indgår strukturer med uklare ejerforhold (A.B.1.2.9.4.9.2 Kendetegn D 2 - Ordninger, hvori der indgår strukturer med uklare ejerforhold)
Om kategori D
Kendetegnene kategori D fremgår af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 18 og omfatter to grupper af særlige kendetegn vedrørende henholdsvis automatisk udveksling af oplysninger (CRS-omgåelsesordninger) og strukturer med uklare ejerforhold.
Ifølge præambel nr. 13 til DAC 6 kan medlemsstaterne anvende OECD’s model for oplysningspligt for at imødegå ordninger til undgåelse af den fælles indberetningsstandard og uigennemsigtige strukturer i udlandet samt kommentarerne hertil som en kilde til illustration eller fortolkning for at sikre en ensartet anvendelse i alle medlemsstater, for så vidt som disse tekster er tilpasset bestemmelserne i EU-retten.
Præamblen er en reference til OECD’s Mandatory Disclosure Rules for CRS Avoidance Arrangements and Opaque Offshore Structures (omtalt som "MDR"), der blev offentliggjort af OECD i marts 2018. MDR har mange strukturelle lighedstræk med DAC6, men angår kun de to grupper af kendetegn, som i DAC6 rummes i henholdsvis kendetegn D 1 (CRS-omgåelsesordninger) og D 2 (strukturer med uklart ejerforhold). Skatteforvaltningen vil derfor tillægge MDR særlig vægt ved konkret fortolkning af netop kendetegn D 1 og D 2.
Kendetegnene under kategori D er ikke omfattet af kriteriet om det primære formål, der er beskrevet i afsnit A.B.1.2.9.4.5 Kriteriet om det primære formål. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 20, stk. 1. Det vil sige, at en grænseoverskridende ordning skal indberettes, hvis den opfylder ét eller flere af kendetegnene under kategori D, uanset om kriteriet om det primære formål måtte være opfyldt eller ej.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed