A.B.1.2.8.6.7.2.3 Due diligence-regler vedrørende nye Sælgere
Indhold
- Hovedregel
- Gyldighedsperiode
- Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - hovedregel
- Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - særregel.
Hovedregel
Den Indberettende Platformsoperatør skal gennemføre de due diligence-procedurer, der er beskrevet i afsnit A.B.1.2.8.6.6 Hvilke oplysninger skal indberettes og udveksles? og opregnet i afsnit A.B.1.2.8.6.7.2 Due diligence-forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, senest den 31. december i den Indberetningspligtige Periode. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 1.
De oplysninger, der skal indberettes senest den 31. januar, skal således være til rådighed og behørigt verificerede inden udgangen af det forudgående kalenderår. De må gerne gennemføres tidligere, fx i forbindelse med, at Sælgeren opretter sig som bruger på Platformen.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist om den indberetningspligtige periode.
Gyldighedsperiode
Når oplysningerne er behørigt verificerede, kan de som hovedregel bruges og lægges uprøvede til grund for indberetning, indtil der er forløbet 36 måneder, fra de blev indsamlet. De kan også inden for de 36 måneder blive verificeret eller bekræftet på ny, og i så fald kan de på ny bruges i en periode på 36 måneder. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 3, nr. 1.
Det er dog en forudsætning, at den Indberettende Platformsoperatør ikke har grund til at tro, at oplysningerne
- har været ukorrekte fra starten
- er blevet ukorrekte efterfølgende
- har været upålidelige fra starten eller
- er blevet upålidelige efterfølgende.
Eksempel
En Sælger har ved oprettelse på Platformen oplyst, at hans Primære Adresse er i land A. Det betyder, at platformsoperatøren kan gå ud fra, at Sælgeren er hjemmehørende i land A. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 34, stk. 1. Ved betaling, der gennemføres via Platformen, opgiver Sælgeren imidlertid en bankkonto til modtagelse af Vederlag, der er oprettet i en bank i land B. Den efterfølgende oplysning om tilknytning til land B bevirker, at den oprindelige oplysning om, at Sælgeren er hjemmehørende i land A, er blevet upålidelig, omend ikke nødvendigvis forkert. Den Indberettende Platformsoperatør bør ved kontakt til Sælgeren sikre sig pålidelige oplysninger om, i hvilket land den pågældende er hjemmehørende.
Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 3, nr. 2.
Af teksten kan udledes, at der indtræder handlepligt for platformsoperatøren, både når denne opnår sikker viden om, at oplysninger er ukorrekte, og ved formodning herom.
Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - hovedregel
Som hovedregel har indtræden af en af de fire omstændigheder, der er nævnt ovenfor, alene den konsekvens, at den Indberettende Platformsoperatør ikke kan lægge oplysningerne til grund for indberetningen i 36 måneder fra indsamlingen eller den seneste kontrol eller verifikation, men i stedet må gennemføre en ny kontrol eller verifikation inden udgangen af kalenderåret. Se hovedreglen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 37, stk. 1.
Konsekvens af, at oplysninger ikke (længere) er korrekte eller pålidelige - særregel
BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder i § 33 en særregel om skærpede due diligence-krav. Se afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.4 om, hvornår de skærpede due diligence-krav gælder.
Den skærpede due diligence-procedure hos platformsoperatøren går ud på, at
- platformsoperatøren skal rette henvendelse til den pågældende Sælger straks (og ikke først i forbindelse med afslutningen af den næste Indberetningspligtig Periode),
- platformsoperatøren skal anmode Sælgeren om at korrigere eventuelle ukorrekte oplysninger, og
- platformsoperatøren skal anmode Sælgeren om at fremlægge pålidelige data, dokumenter eller andre oplysninger fra en uafhængig kilde som dokumentation for korrektheden af de afgivne oplysninger.
Tilstrækkelig dokumentation kan fx være
- et gyldigt identifikationsdokument udstedt af en offentlig myndighed,
- regninger fra forsyningsselskaber, der sandsynliggør, at Sælgeren har Primær Adresse på en angiven adresse, eller
- en nyligt udstedt attest for skattemæssigt hjemsted.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed