A.A.6.2.2.2.3 Sagstyper omfattet af forvaltningslovens regler om aktindsigt
Indhold
Dette afsnit handler om afgrænsning af den type sager, der er omfattet af forvaltningsloven.
Afsnittet indeholder:
- Afgørelsessager
- Sager, der ikke er omfattet af loven
- Afgjorte straffesager.
Afgørelsessager
Forvaltningsloven gælder for anmodninger om aktindsigt i afgørelsessager, dvs. sager hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Se FVL § 2, stk. 1.
Ved afgørelser forstås konkrete retsakter, der fastsætter, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde.
Sager, der ikke er omfattet af loven
Loven gælder ikke for sager om
- faktisk forvaltningsvirksomhed
- processuelle beslutninger
- indstillinger og høringsudtalelser til en anden myndighed
- tjenestebefalinger og almindelige beslutninger om tjenstlige forhold
- generelle retsakter
- indgåelse af kontraktforhold og andre privatretlige dispositioner. Se afsnit A.A.2 Afgørelser kontra vejledning Afgørelse kontra vejledning (begrebsafklaring).
Reglerne om aktindsigt gælder heller ikke for verserende straffesager, herunder administrative straffesager på skatteministeriets område. Se FVL § 11, stk. 1. For aktindsigt i verserende straffesager gælder forsvarerbistandsloven.
For at der er tale om en administrativ straffesag, må det kræves, at den kompetente myndighed har taget konkrete skridt til at behandle sagen som straffesag, dvs. at sagen er oversendt til vurdering af muligt strafansvar. Se afsnit A.C.3.4.1 Sådan opstår en sag til vurdering af muligt strafansvar.
Om forsvarers adgang til aktindsigt. Se afsnit A.C.3.3.4 Forsvarers adgang til materiale om sagen.
Om sigtedes m.fl. adgang til aktindsigt. Se afsnit A.C.3.9 Aktindsigt i en administrativ straffesag.
Afgjorte straffesager
En part i en straffesag kan dog opnå aktindsigt efter særlige regler, når sagen er afgjort. Se FVL § 18.
I modsætning til hovedreglen om, at anmodninger om aktindsigt ikke skal være begrundet, er det efter denne bestemmelse en betingelse, at parten kan anføre væsentlige grunde til støtte for ønsket om aktindsigt.
Denne betingelse vil eksempelvis være opfyldt, hvis der er en begrundet formodning om, at aktindsigt vil sætte en part i stand til at gøre et erstatningsansvar gældende over for sigtede eller tiltalte i sagen, eller hvis denne part herved vil kunne godtgøre, at der er begået en fejl ved straffesagens behandling. Det vil endvidere kunne tillægges betydning, om den pågældende part vil kunne skaffe sig oplysningerne på anden måde.
Det påhviler parten selv at godtgøre, at denne betingelse for at blive gjort bekendt med sagens dokumenter er opfyldt. Selv i tilfælde, hvor aktindsigt er rimeligt begrundet af hensyn til partens mulighed for at varetage sit tarv, kan de modhensyn, der er nævnt i FVL § 18, stk. 1, føre til, at aktindsigt må afslås.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed