J.A.8.2.2.4 Hvor må landbaseret væddemål sælges?
Afsnittet indeholder:
- Generelt
- Hvordan defineres en bod?
- Hvordan defineres en butik?
- Hvad er en spillebutik?
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Generelt
Som tilladelsesindehaver er man ansvarlig for, at der kun bliver solgt væddemål på de spilsteder, hvor det er tilladt efter tilladelsen og spillelovgivningen i øvrigt.
Salg af væddemål kan alene ske i butikker, spillebutikker og landbaserede kasinoer. En bod vil også kunne betragtes som en butik eller spillebutik, hvis den er fysisk afgrænset.
Salg af væddemål kan ikke ske på steder med en alkoholbevilling, medmindre der er tale om en spillebutik, trav- eller galopbane eller et landbaseret kasino. Det betyder, at der ikke må sælges væddemål i restaurationer med alkoholbevilling. Det vil dog være muligt for større supermarkeder og tankstationer at sælge væddemål, selvom spilstedet har en alkoholbevilling under forudsætning af, at spilstedets hovedformål ikke er en restaurationsvirksomhed og/eller udskænkning af alkohol. Væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder kan alene udbydes i spillebutikker.
Hvordan defineres en bod?
En bod skal være fysisk afgrænset og vil typisk være af midlertidig karakter, fx opstillet på en markedsplads, på en festival eller ved et stadion. Fysisk afgrænsning defineres som, at boden er afgrænset fra det omkringliggende areal med fx vægge/sider. En bod kan ikke etableres inde i en anden butik.
Boden skal ligesom andre spillesteder have en godkendt bestyrer. Tilladelsesindehaver har derudover ansvar for at eventuelle tilladelser fra andre myndigheder er på plads, fx fra kommune eller politi.
Hvordan defineres en butik?
En butik skal være afgrænset som en selvstændig enhed med fast fysisk adskillelse, og have direkte adgang fra enten det fri eller fra et fælles offentligt adgangsareal. De enkelte butikker skal ved funktion, design og skiltning mv. fremstå og fungere som selvstændige, funktionelt og fysisk adskilte enheder, der enkeltvis kan lukkes af mod det fælles areal. Det indebærer, at det areal som kunderne anvender til betaling mv. skal placeres inden for den enkelte butiks afgrænsning, og de varer, som en butik forhandler, må som udgangspunkt ikke kunne medbringes og betales i en anden butik.
Hvad er en spillebutik?
I tilladelserne til udbud af væddemål er begrebet "spillebutik" specifikt nævnt, bl.a. at væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder alene må udbydes i spillebutikker og at spillebutikker skal være bemandet i hele åbningstiden. Der findes ikke en nærmere definition af, hvad der betegner en spillebutik, men det er Spillemyndighedens opfattelse, at en butik alene kan betragtes som en spillebutik, når den, som ordet beskriver, i det væsentligste fokuserer på spil, herunder at butikkens kunder som udgangspunkt kommer for at spille. Der vil dog altid være tale om en konkret vurdering, når det skal vurderes om et spilsted kan betragtes som en spillebutik.
Det er Spillemyndighedens vurdering, at bemærkningerne til spillelovens § 40 fastsætter følgende momenter, som er afgørende ved vurderingen af, om en butik kan karakteriseres som en spillebutik:
- Butikken skal være indrettet som en særlig spillebutik
- Butikkens omsætning skal hovedsageligt stamme fra spil. I praksis skal mere end halvdelen af butikkens omsætning stamme fra spil
- Butikker med et stort udvalg af kioskvarer, tankstationer eller supermarkeder kan ikke betragtes som en spillebutik uagtet, at butikkens omsætning på spil er forholdsmæssig stor
Ad 1)
En butik kan kun betragtes som spillebutik, når den er indrettet som en særlig spillebutik. Heri ligger, at butikken skal være indrettet med et overvejende fokus på salg af pengespil, og at butikkens markedsføring i overvejende grad vedrører spilprodukter. Det skal dermed være tydeligt, at butikkens formål er salg af spil, og at kunderne som udgangspunkt besøger butikken med det formål at købe spil, og at de varer, der sælges i butikken, er ment til at blive indtaget på stedet. En spillebutik kan ikke have væsentligt salg af kiosk- eller dagligvarer, og restaurationer og lignende vil heller ikke blive betragtet som spillebutik, da de ikke er indrettet som særlige spillebutikker og har et for bredt varesortiment. Efter spillelovens § 40 er det desuden et krav, at alle ansatte i spillebutikker skal være fyldt 18 år.
Ad 2)
Når det skal vurderes om en butik er en spillebutik, skal omsætningen af spil (fx salg af væddemål, gevinstgivende spilleautomater, lotteri mv.) holdes op mod det øvrige salg (kioskvarer mv.). Spilomsætningen skal udgøre mere end 50 pct. af den samlede omsætning for at en butik kan blive betragtet som en spillebutik.
Ad 3)
Butikker med stort udvalg af kioskvarer, tankstationer eller supermarkeder kan ikke betragtes som en spillebutik uagtet, at butikkens omsætning på spil er forholdsmæssig stor. Dette hænger sammen med kravet om, at butikken skal være indrettet som en særlig spillebutik med fokus på spil.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Byretsdomme | ||
SKM2022.276.BR | Sagen angik, om en tilladelsesindehaver havde overtrådt vilkår i tilladelsen ved at udbyde væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder på et spilsted, som ikke kan karakteriseres som en spillebutik, og om tilladelsesindehaver havde overtrådt vilkår i tilladelsen ved ikke at have frit udsyn til selvbetjeningsterminalerne for personalet bag kassen. På baggrund af bevisførelsen af spilstedets indretning, facader, sortiment af kioskvarer og omsætning hidrørende fra henholdsvis spil og fra salg af kioskvarer, fandt Retten, at spilstedet måtte karakterises som en spillebutik. Tilladelsesindehaver blev herefter frifundet. | Retten fandt ud fra en konkret vurdering af spilstedet, at der var tale om en spillebutik. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed