J.A.5.2 Tilladelse
Afsnittet indeholder:
- Tilladelsens omfang
- Vilkår for tilladelse
- Krav til bestyrere og ansatte ved landbaseret udbud
Tilladelsens omfang
Efter SPILL § 6 kan tilladelse til udbud af lotteri gives til Danske Spil A/S. Dette betyder, at det alene er Danske Spil A/S, der som udgangspunkt kan få Spillemyndighedens tilladelse til at udbyde landbaseret og online lotteri i Danmark.
Danske Spil A/S har fået tilladelse til at udbyde lotteri i Danmark og i Grønland. Danske Spil A/S har overdraget tilladelsen til Danske Lotteri Spil A/S i medfør af § 6, stk. 2.
Tilladelsen giver ikke Danske Spil A/S mulighed for at udbyde:
- klasselotteri
- almennyttigt lotteri
- landbaseret lotteri, hvor der spilles på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder
- gevinstgivende spilleautomater
- landbaseret og onlinebingo
- roulette, eller
- andre spil, som er omfattet af andre selvstændige tilladelser til spil.
Se SPILL § 7.
Hvis Danske Lotteri Spil A/S ønsker at udbyde andre former for lotteri ud over deres tilladelse, skal Danske Lotteri Spil A/S søge Spillemyndigheden om en særskilt tilladelse til dette. Se SPILL § 9, stk. 1.
Undtagelse
Landbaseret lotteri kan under visse vilkår afholdes til fordel for almennyttige formål. Se SPILL § 10 og afsnit J.A.7 Almennyttigt lotteri.
Vilkår for tilladelse
Lotteri et monopolspil, og det er kun Danske Spil A/S, der kan få tilladelse til at udbyde lotteri. Udover de regler, som er fastsat i spilleloven, findes der mere konkrete vilkår i tilladelsen, som Spillemyndigheden har udstedt til Danske Spil A/S.
Tilladelsen findes på www.spillemyndigheden.dk under "Virksomheder og foreninger" -> "Lotteri - Monopoler" -> "Liste over tilladelsesindehavere".
Se også
- Afsnit J.A.2.2 Spiltyper om Spiltyper.
Krav til bestyrere og ansatte ved landbaseret udbud
Hovedregel
Tilladelsesindehaver skal sikre, at den daglige drift af butikker hvor der sælges lotteri eller væddemål, forestås af tilladelsesindehaveren selv eller af en bestyrer. Bestyreren skal før sin tiltrædelse godkendes af Spillemyndigheden, og bestyreren skal opfylde følgende betingelser:
- Bestyreren skal være over 21 år
- Bestyreren må ikke være under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter værgemålslovens § 7.
- ►Bestyreren må ikke have indgivet begæring om rekonstruktion, konkurs eller gældssanering eller være under rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller gældssanering.◄
- Bestyreren må ikke være dømt for et strafbart forhold, der begrunder nærliggende fare for misbrug af adgangen til at arbejde med spil.
- Bestyreren må ikke have udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at denne ikke vil lede spilstedet på fuldt forsvarlig måde.
- ►Bestyreren må ikke have forfalden gæld til det offentlige.◄
Se SPILL § 37, 38, stk. 1 og § 26, stk. 1, nr. 1, 2 og 4.
Øvrige forhold der kan medføre, at en bestyrer ikke bliver godkendt
Der kan forekomme situationer, hvor en bestyrer ikke kan blive godkendt. Det gælder hvis andre, der kan øve en bestemmende indflydelse på bestyrerens arbejde, har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at spilstedet ikke vil blive drevet på forsvarlig måde. Se SPILL § 38, stk. 2.
Eksempler
Som eksempler på "andre der kan øve bestemmende indflydelse" kan nævnes familiemedlemmer, ægtefæller, overordnede mv.
Pligt til underretning af Spillemyndigheden
Bestyreren skal give Spillemyndigheden besked, hvis han eller hun
- kommer under værgemål efter værgemålslovens § 5
- kommer under samværgemål efter værgemålslovens § 7
- bliver umyndiggjort
Se SPILL § 38, stk. 3.
Undtagelse fra hovedregel:
Ifølge SPILL § 72, stk. 2, skal personer, der inden lovens ikrafttræden allerede var bestyrer af en butik, hvor der udbydes lotteri eller væddemål, ikke søge om godkendelse fra Spillemyndigheden. Dette er en undtagelse til hovedreglen i SPILL § 37.
Krav til ansatte ved landbaseret udbud af lotteri
Ansatte i butikker, hvor der hovedsagelig sælges lotteri og væddemål, skal være fyldt 18 år. Se SPILL § 40.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed