Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

J.A.14.3.4 Turneringspuljen

Afsnittet indeholder:

  • Generelt
  • Sponsorpræmier
  • Ranglisteturneringer
  • Dispensation

Generelt

De deltagende spilleres indskud (buy-in) i en offentlig pokerturnering udgør turneringspuljen. Der må ikke indgå andre midler i turneringspuljen end deltagernes indskud (buy-in), medmindre der er tale om sponsorpræmier. Se POKL § 18, stk. 1, og se mere om sponsorpræmier nedenfor.

Turneringspuljen for en enkelt turnering må som udgangspunkt ikke overstige 20.000 kr. Det vil sige, at der ved et indskud på fx 400 kr. pr. deltager højst må deltage 50 spillere, og ved et indskud på 200 kr. højst må deltage 100 spillere osv. Se POKL § 18, stk. 2.

Turneringspuljen må kun anvendes til gevinster. Det er dog tilladt at bruge op til en fjerdedel af turneringspuljen til de umiddelbare omkostninger i forbindelse med afviklingen af turneringen. I denne beregning af, hvad der må gå til dækning af umiddelbare omkostninger, må værdien af sponsorpræmier imidlertid ikke indgå. Se POKL § 19, stk. 1 og stk. 3.

Det betyder, at bevillingshaver kun må tage op til 5.000 kr. til dækning af de umiddelbare omkostninger ved en offentlig pokerturnering, hvor der er en turneringspulje på 20.000 kr., uanset at der herudover er tilført turneringspuljen sponsorpræmier på 5.000 kr., og turneringspuljen dermed samlet udgør 25.000 kr.

Ved umiddelbare omkostninger forstås de udgifter, som har direkte tilknytning til den enkelte offentlige pokerturnering, fx udgifter til leje af lokale, regnskabsføring, internethjemmeside, omkostninger forbundet med arrangementet, herunder spillekort og spillemærker (jetoner).

De umiddelbare omkostninger kan i øvrigt finansieres helt eller delvist ved tilskud fra virksomheder, privatpersoner mv. 

De mere generelle omkostninger, der ikke er direkte forbundet med arrangementet, fx udgifter til drift af en forening, kan ikke dækkes af turneringspuljen. Vederlag eller lignende til bevillingshaver må heller ikke dækkes af turneringspuljen eller af de deltagende spillere i den enkelte turnering i øvrigt. Se POKL § 19, stk. 3.

Den samlede præmie til én enkelt spiller må højst udgøre halvdelen af turneringspuljen. Hvorledes præmierne ellers fordeles og beregnes, er op til den ansvarlige bevillingshaver. Fx kan turneringspuljen fordeles mellem de tre bedst placerede spillere med henholdsvis 50 %, 30 % og 20 % af puljen. Se POKL § 19, stk. 2.

Udbetaling af præmier fra turneringspuljen må kun ske ved overførsel mellem konti. Det er ikke tilladt at udbetale præmier kontant. Der skal ske udbetaling af præmiebeløbet hurtigst muligt efter turneringens afslutning. Se POKL § 20.

Sponsorpræmier

Det er tilladt at en eller flere sponserede præmier indgår i turneringspuljen.

Den samlede markedsværdi af sponsorpræmierne i en enkelt turnering må ikke overstige 5.000 kr., enten som en pengepræmie eller en varepræmie. Hvis der er tale om en varepræmie, skal varens værdi opgøres til markedsværdien.

Hvis der afvikles mere end én turnering pr. dag, må værdien af den eller de sponsorerede præmier tilsammen ikke overstige 5.000 kr. Hvis der afvikles to turneringer samme dag, kan den eller de sponsorerede præmier således indgå i den ene turnering eller deles mellem begge turneringer.

Det betyder, at turneringspuljen samlet set kan have en maksimal værdi på 25.000 kr., hvoraf turneringspuljen er 20.000 kr., og sponsorpræmierne har en værdi på 5.000 kr.

En sponsor eller personer med tilknytning til den virksomhed, som sponsorerer en præmie, må ikke deltage som spiller i eller beskæftige sig med afviklingen af den eller de turneringer, hvori sponsorpræmien indgår.

Se POKL § 18, stk. 4.

Ranglisteturneringer

Fra turneringspuljen kan der overføres indtil fem procent, dog maksimalt 500 kr., til en ranglisteturneringsfinale. Kvalifikationen til ranglisteturneringsfinalen skal foregå over mindst ti turneringer spredt over mindst fire uger. Ranglisteturneringsfinalen skal afholdes senest tre måneder efter første kvalifikationsturnering.

De regler, der gælder for afvikling af offentlige pokerturneringer, gælder også for ranglisteturneringsfinalerne.

Det er tilladt at tilføre sponsorpræmier til ranglisteturneringspuljen.

En ranglisteturnering skal afvikles inden for bevillingshavers konkrete bevilling. Det vil sige inden på det nærmere angivne sted, hvortil der er udstedt en bevilling.

Se POKL § 19, stk. 4.

Hvis ranglisteturneringspuljen overstiger den øvre grænse for turneringspuljens størrelse på 20.000 kr. (maksimalt 25.000 kr. hvis sponsorpræmier indgår), skal der forinden søges om tilladelse hertil.

Se POKL § 18, stk. 3, og se mere om dispensation nedenfor.

Bemærk

Det er ikke tilladt at modtage sponsorater fra virksomheder, der udbyder ulovlige spil i Danmark, hverken som et økonomisk tilskud til de umiddelbare omkostninger, som sponsorpræmier tilført turneringspuljen eller i form af rekvisitter, fx spillekort eller lignende, der har påtrykt spiludbyderens logo. Det skal bemærkes, at det i henhold til SPILL § 59, stk. 5, nr. 4, straffes med bøde at reklamere for spiludbydere, der ikke har tilladelse efter spilleloven.

Se også

Dispensation

I helt særlige tilfælde kan Spillemyndigheden meddele tilladelse til, at turneringspuljen overstiger 20.000 kr. (25.000 kr. hvis sponsorpræmier indgår). En sådan tilladelse må højst meddeles fire gange årligt for hver bevilling til at afvikle offentlige pokerturneringer.

Det betyder, at tilladelsen kun kan gives til personer, selskaber eller foreninger, der i forvejen har en bevilling, og den kan kun gives for det sted, som bevillingen gælder for.

Der skal være en helt særlig anledning til at give tilladelsen, fx en byfest, et jubilæum eller en festival på det sted som bevillingen til at afvikle offentlige pokerturneringer gælder for. En helt særlig anledning kan også være afholdelsen af et danmarksmesterskab, nordisk mesterskab eller lignende. Der gælder ingen grænser for, hvor mange penge der i givet fald kan indgå i turneringspuljen.

Ved tilladelse til at dispensere, lægges der vægt på, om ansøgeren regelmæssigt har afviklet almindelige turneringer over en længere periode på turneringstedet. Med dette krav tilgodeses de bevillingshavere, som har særlig stor aktivitet og et stort foreningsliv, og ikke de bevillingshavere, som reelt kun ønsker at afholde de store turneringer.

Se POKL § 18, stk. 3.

Spillemyndigheden kan i forbindelse med, at der gives en tilladelse, fastsætte nærmere vilkår for udvidelsen af turneringspuljen, herunder at turneringspuljen ikke må overstige et nærmere angivet beløb, eller at betaling for deltagelse skal ske senest dagen før, at turneringen begynder. Spillemyndigheden skal ved fastsættelse af vilkårene bl.a. inddrage hensyn til at imødegå spilafhængighed og kriminalitet. Dette vil ofte kunne føre til, at Spillemyndigheden vurderer, at der kun kan tillades en mindre udvidelse af turneringspuljen.

Pokerlovens regler og de vilkår, der generelt gælder for den pågældende bevilling til at afvikle offentlige pokerturneringer, vil også gælde, hvis der meddeles en tilladelse til udvidelse af turneringspuljen. Det vil således fx stadig være et krav, at der ikke opkræves mere end 400 kr. fra de deltagende spillere for deltagelse i den offentlige pokerturnering.

Regelmæssige turneringer for tilladelse til udvidelse af turneringspuljen

Landsskatterettens kendelse 15-3168980

Et selskab søger om tilladelse til udvidelse af turneringspuljen jf. § 18, stk. 3, i lov om offentligt hasardspil i turneringsform.

Selskabet har over en periode på omkring et år afholdt tre turneringer på bevillingsstedet. 

Selskabet har derudover arrangeret turneringer på andre bevillingssteder.

Det følger af bemærkningerne til lov om offentligt hasardspil i turneringsform, at det ikke er hensigten med § 18, stk. 3, at der skal gives tilladelse til personer, selskaber eller foreninger, som alene ønsker at afvikle én særlig stor turnering.

Efter Spillemyndighedens praksis, så kræver en tilladelse til udvidelse af turneringspuljen, jf. POKL § 18, stk. 3, at bevillingsstedet regelmæssigt har afviklet turneringer over en længere periode på samme bevillingssted. Perioden regnes fra sidste tilladelse til udvidelse af turneringspuljen eller til omkring et år.

Det er Spillemyndighedens opfattelse, at selskabets turneringer på andre bevillingssteder ikke skal indgå i vurderingen, da bestemmelsen om udvidelse af turneringspuljen, alene knytter sig til et bestemt bevillingssted.

Selskabet får derfor afslag på udvidelse af turneringspuljen, da det vurderes, at der ikke har været regelmæssig afvikling af turneringer på bevillingsstedet.

Afgørelsen stadfæster Spillemyndighedens afslag på selskabets anmodning om tilladelse til udvidelse af turneringspuljen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.