Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

J.A.14.3.1 Generelt

Når der afvikles en offentlig pokerturnering, er der nogle generelle og grundlæggende krav, som skal være opfyldt. Det drejer sig om følgende:

  • Deltagende spillere i en offentlig pokerturnering skal være fyldt 18 år. Se POKL § 2.
  • Kun personer over 18 år må få adgang til de lokaler, hvori en offentlig pokerturnering finder sted. Se POKL § 3.
  • Alle personer, som er fyldt 18 år, skal som udgangspunkt have adgang til at deltage i turneringen. Det er ikke tilladt at afvikle offentlige pokerturneringer for en afgrænset og lukket personkreds, fx medlemmer af en forening. Den ansvarlige bevillingshaver kan dog fx nægte enkeltpersoner adgang til at deltage, hvis der er grund til at formode, at vedkommende vil snyde under spillet eller opføre sig i strid med almindelige ordensregler. Den ansvarlige bevillingshaver vil også være berettiget til at bortvise personer i sådanne tilfælde.
  • Der skal deltage mindst otte spillere i en offentlig pokerturnering fra turneringens begyndelse. Hvis der ikke er mindst otte spillere til stede fra turneringens begyndelse, må turneringen ikke gennemføres. Se POKL § 4.
  • Der må ikke finde andet kortspil sted i de lokaler, hvori de offentlige pokerturnering bliver afholdt. Dette gælder al slags kortspil (også andre kortspil end poker), uanset om spillerne skal betale for at deltage eller ej. Forbuddet omfatter ikke alene de lokaler, hvor selve turneringsspillet finder sted, men også tilstødende lokaler, der benyttes i forbindelse med de offentlige pokerturneringer af bevillingshaver og dennes medhjælpere. Se POKL § 5, stk. 1.
  • Der må ikke anvendes spilleteknisk udstyr i forbindelse med en offentlig pokerturnering. Det vil sige, at selve spillet skal gennemføres som et traditionelt kortspil uden brug af elektroniske hjælpemidler. Spillet må fx ikke afvikles på en computer. Der kan dog anvendes en maskine til at blande kort (kortblandemaskine). Se POKL § 5, stk. 2.

Se POKL kap. 2 og 4.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.