Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

J.A.10.2.3.1 Krav til information i kasinoets entréområde

På en fremtrædende plads i entréområdet skal kasinoet skriftligt informere om følgende:

  1. at det ikke er tilladt for personer under 18 år at få adgang til kasinoet,
  2. ansvarligt spil og de potentielle skadevirkninger af spil,
  3. kontaktadresser på danske behandlingscentre for spilafhængighed,
  4. kasinoets husregler, hvorved forstås regler for adgang til og ophold i kasinoet,
  5. at det er frivilligt at give drikkepenge i kasinoet,
  6. muligheden for og virkningen af at lade sig udelukke fra spil i kasinoer
  7. muligheden for at registrere sig i Registeret Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS)
  8. Spillemyndighedens hjælpelinje til ansvarligt spil og
  9. kasinoets behandling af klager, herunder hvor personer kan henvende sig med en klage.

Informationen skal både fremgå på dansk og engelsk.

At informationen skal være placeret på en fremtrædende plads i entréområdet, skal sikre, at den besøgende allerede præsenteres for informationen inden adgangen til kasinoet. Informationen kan fx fremgå af plakater eller TV-skærme.

Tilladelsesindehaver skal være opmærksom på, at informationen rent faktisk får en fremtrædende plads og er tydeligt synlig. Dette stiller krav om, at informationerne præsenteres i en vis størrelse samt får en så fremtrædende plads, at gæsterne får øje på oplysningerne ved ankomst til kasinoet.

Hvis der benyttes TV-skærme er det til enhver tid tilladelsesindehavers ansvar at skærmen er i drift. Det skal sikres, at der ikke skiftes mellem informationerne i meget lange "rul", som gør, at man skal vente lang tid på at se informationerne på skærmen. Tilladelsesindehaver skal være opmærksom på, at informationen rent faktisk får en fremtrædende plads og fremgår tydeligt og synligt for spilleren.

Som supplement til at have informationen på en fast fremtrædende plads i entréområdet, kan kasinoet have nogle af oplysningerne i en form, som kan udleveres eller tages med af gæsterne. Det kunne fx være flyers med information om kontaktadresser på danske behandlingscentre, telefonnummeret til StopSpillet, vejledning om muligheden for at registrere sig i ROFUS og lignende.

At det ikke er tilladt for personer under 18 år at få adgang til kasinoet, stiller krav til, at personalet i entréområdet er omhyggelige med at tjekke legitimation på de besøgende. Omfanget af legitimation skal altid fastlægges ud fra en risikovurdering. Det væsentlige er, at kasinoet er sikker på, at gæsten er den person, som vedkommende udgiver sig for at være. I den forbindelse bør personalet udvise særlig opmærksomhed ved brug af selvscannere, så det ikke er muligt for fx personer under 18 år eller personer, som er registreret i ROFUS, at få adgang til kasinoet, selvom der gøres brug af selvscannere. Uanset hvilken typer af adgangskontrol der benyttes, er det til enhver tid tilladelsesindehavers ansvar at sikre sig, at der sker behørig registrering og legitimation af gæstens identitet.

Informationerne om ansvarligt spil og de potentielle skadevirkninger af spil skal være udarbejdet i samarbejde med et behandlingscenter for spilafhængighed. Det, at informationen skal være udarbejdet i samarbejde med et behandlingscenter for spilafhængighed, betyder, at informationen skal være af tilstrækkelig høj kvalitet. Der stilles ikke krav om, at informationen er udarbejdet af et af de danske statsstøttede behandlingscentre, så længe der er tale om information på et lige så højt fagligt niveau.

At der skal formidles information om og kontaktadresser på danske behandlingscentre for spilafhængighed betyder, at det ikke vil være tilstrækkeligt at henvise til et enkelt behandlingscenter. Spillemyndigheden anser det som mest hensigtsmæssigt, at der henvises til samtlige statsstøttede behandlingscentre. Alternativt kan der fx henvises til de behandlingscentre, som ligger nærmest kasinoet. En opdateret liste over statsstøttede behandlingscentre er tilgængelig på StopSpillet.dk.

Information om muligheden for at registrere sig i registret over frivilligt udelukkede spillere, ROFUS, bør gives på en måde, så der ikke er tvivl om, hvad ROFUS er.

Det kan fx være følgende tekstmæssige beskrivelser af muligheden for selvudelukkelse via ROFUS:

  • Selvudelukkelse: ROFUS
  • Udeluk dig via ROFUS

Det skal fremgå tydeligt, at der er tale om muligheden for selvudelukkelse, hvorfor alene teksten "ROFUS" ikke er tilstrækkelig.

Det betyder endvidere, at brugen af ROFUS’ logo alene ej heller er tilstrækkeligt. Logoet kan dog benyttes i kombination med en beskrivende tekst.

Henvisning til Spillemyndighedens hjælpelinje til ansvarligt spil og spilafhængighed, StopSpillet, bør gøres på en måde, så det er nemt for spilleren at finde frem til rette sted. Det kan fx gøres ved at oplyse telefonnummeret til StopSpillet. Henvisning til StopSpillet bør oplyses på en sådan måde, at spilleren gøres opmærksom på, hvad der henvises til, fx "Spillemyndighedens hjælpelinje til ansvarligt spil StopSpillet" eller "Hjælpelinje: StopSpillet".

Se BEK nr. 1290/2019 § 12.

Se afsnit J.A.10.2.3.5 Mærkningsordning om Spillemyndighedens mærkningsordning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.