I.A.1.3.4 Busser
Indhold
Dette afsnit beskriver mulighederne for afgiftsfritagelse for busser.
Afsnittet indeholder:
- Definition af busser
- Rutekørsel/turistkørsel
- Busser, som anvendes af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner
- Busser til kørestolsbrugere
- Teater- og orkesterbusser samt film- og tv-hold
- Køreskolebusser
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Definition af busser
En bus er en stor personbil, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren indbefattet. Bussen skal have et antal passagersæder, der svarer til køretøjet, og må ikke være indrettet til andet formål end personbefordring.
For en bus udgør afgiften 0 kr. af de første 12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 60 pct. af resten.
Se REGAL § 5 a, stk. 1.
Rutekørsel/turistkørsel
Køretøjer, der er omfattet af lov om buskørsel, er fritaget for afgift. Der er tale om køretøjer med tilladelse til rutekørsel eller turist- og bestillingskørsel, som bliver brugt til følgende former for erhvervsmæssig personbefordring (buskørsel):
- Almindelig rutekørsel (uanset køretøjets størrelse)
- Speciel rutekørsel (mindst 10 personers bus)
- Andre former for buskørsel (turistkørsel, eller andre former for buskørsel inden for landets grænser eller i forbindelse med kørsel i udlandet) (minimum 10 personers bus).
Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 5.
Busser, som anvendes af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner
Busser, der bruges af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, og som eventuelt med reduceret sædeantal anvendes til befordring af egne beboere, er fritaget for afgift. Det gælder også, når bussen anvendes til befordring af hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. Køretøjet kan herudover benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse. En bus er en stor personbil (min. 10 personer), der skal/vil kunne godkendes af synsvirksomheden som køretøjskategori M2. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, om afgiftsfritagelse for busser, som anvendes af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner.
Det er en betingelse for afgiftsfritagelse, at køretøjerne i original skikkelse er beregnet til befordring af mere end 9 personer, føreren medregnet, dvs. at de med fuld "bestoling" opfylder den afgiftsmæssige definition for busser efter REGAL § 5 a, stk. 1. Det er derimod uden betydning for afgiftsfritagelsen, hvor mange sæder, der er fjernet fra køretøjet (reduceret sædeantal). Fjernelse af sæder er ikke betinget af, at der befordres beboere/klienter i kørestole. Bussen skal ikke nødvendigvis ejes af plejehjemmet eller institutionen. Et leasing-arrangement mellem forhandler og plejehjem vil eksempelvis også kunne accepteres.
Bemærk
En afgiftsfri bus kan ejes og anvendes af 2 eller flere plejehjem i fællesskab.
Lignende institution, regel
Ved vurderingen af om en konkret institution kan anses for at være en lignende institution, bliver der taget hensyn til, om:
- hovedparten af beboerne/brugerne er pleje- eller behandlingskrævende.
- opholdet ikke overvejende er af midlertidig karakter (under 3-6 måneder).
- der er ansat eller permanent tilknyttet plejepersonale, og at der foregår en egentlig pleje/behandling.
- ►hjemmeboende brugeres alder og antal.◄
Der bliver ikke stillet krav om, at institutionen skal være en døgninstitution. Det betyder eksempelvis, at dagcentre, der på en række områder har overtaget plejehjemmenes funktioner, kan benytte en afgiftsfri bus, hvis hovedparten af brugerne er hjemmeboende ældre.
Hjemmeboende ældre, der er visiteret til en institution med det formål at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder, bliver dermed ligestillet med beboerne på plejehjem. Ansøgere skal give en fyldestgørende beskrivelse af institutionen og institutionens behandling af beboerne/brugere m.m. Bussen må kun anvendes til befordring af egne beboere/brugere. Hvis flere institutioner har anskaffet en institutionsbus i fællesskab, kan bussen anvendes til befordring af beboere på disse institutioner.
Der kan gives afgiftsfritagelse for busser til institutioner, hvis de anses for at udføre opgaver med en egentlig pleje af de tilknyttede børn, der må sidestilles med de opgaver, der varetages på plejehjem og ældrecentre. ►Det er dog en forudsætning, at børnene er beboere på institutionen.◄
Børnene skal på en eller anden måde være visiteret til behandling eller kræve en særlig pleje for, at institutionen kan anses for at være omfattet af fritagelsesbestemmelsen som en "lignende institution".
Hvis der er tale om en institution, der har både pleje- og behandlingskrævende børn og normalt fungerende børn, er det en forudsætning for afgiftsfritagelse efter REGAL § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, at de pleje- og behandlingskrævende børn normalt udgør mere end halvdelen af institutionens samlede antal børn. Køretøjet må i givet fald anvendes til transport af alle børn i institutionen.
Køretøjerne skal afgiftsekspederes hos Motorstyrelsen, før indregistrering kan finde sted. Køretøjerne registreres med gule nummerplader.
Anvendelse
For så vidt angår transport af beboerne findes der ingen særlige begrænsninger af formålet med transporten. Det afgørende er, at transporten er i beboernes interesse og sker på baggrund af disses behov. Det er således muligt at transportere beboere til både fælles aktiviteter og private gøremål, herunder besøg hos læge, frisør, bank, familiearrangementer mv. I forbindelse med transport af beboere, er det også muligt at transportere beboernes pårørende.
For så vidt angår hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på plejehjemmet, må transporten kun ske med henblik på deltagelse i de aktiviteter, som vedkommende er visiteret til. Busserne må således ikke anvendes til transport af sådanne personer til andre formål, eksempelvis kørsel til frisør eller læge. Se Skatteministerens svar på spørgsmål TRU nr. 787 af 13. september 2018.
Andre formål, der er i institutionens interesse
Køretøjer fritaget for afgift efter REGAL § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, kan ud over kørsel som nævnt i bestemmelsen i registreringsafgiftsloven, benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse. Hvis køretøjet har flere brugere, skal benyttelsen være i mindst en af brugernes interesse.
Institutionen skal ikke ansøge om tilladelse til at benytte busserne til andre formål end de hidtil tilladte. I stedet fremgår det direkte af loven, hvilke betingelser der gælder for udvidet benyttelse.
I henhold til bestemmelsen gives der for afgiftsfritagne institutionsbusser i kommuner mulighed for, at busserne også kan benyttes til andre formål end befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder, uden at det medfører registreringsafgift, når denne benyttelse kan siges at være i institutionens interesse.
Formål, der er i institutionens interesse, kan eksempelvis være benyttelse til indkøb, uddannelsesaktiviteter, bortkørsel af affald til losseplads mv. Se Skatteministerens svar på spørgsmål TRU nr. 787 af 13. september 2018.
Hvis flere institutioner har anskaffet en institutionsbus i fællesskab, skal benyttelsen af bussen blot være i mindst en af institutionernes interesse, dette kunne f.eks. være benyttelse til indkøb, uddannelsesaktiviteter, bortkørsel af affald til losseplads. Se lov om ændring af lov om drift af landbrugsjorder, registreringsafgiftsloven, lov om kommunale borgerservicecentre og forskellige andre love, lov nr. 710 af 8. juni 2017.
►◄
Busser til kørestolsbrugere
Køretøjer, der er fritaget for vægtafgift efter VÆGTAL § 16 eller omfattet af BRÆNDAL § 7 (bevilling til støtte til køb af bussen efter bistandsloven), og som eventuelt med reduceret sædeantal ("nedbestoling") bliver anvendt af eller er til brug for private kørestolsbrugere, herunder familier og plejefamilier med børn i kørestole, er fritaget for afgift. Det vil normalt fremgå af bevillingen, at der er tale om en kørestolsbruger. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 7, litra b om afgiftsfritagelse for busser til kørestolsbrugere.
Spørgsmålet om omfanget af "nedbestoling" af den enkelte bus afgøres konkret under hensyn til den pågældendes handicap. Det er således ikke afgørende, om der eksempelvis skal fjernes 2 eller flere sæder. Det kan derimod ikke accepteres, at alle eller næsten alle sæderne fjernes, idet bussen herefter anses for at være indrettet til andet formål end personbefordring.
Bestemmelsen giver således ikke adgang til at fjerne sæder i øvrigt fra bussen, fx med henblik på en mere permanent indretning til ophold og beboelse eller anbringelse af andre hjælpemidler end kørestole. Anvendelse af gangrollator (gangstativ med hjul og eventuelt sæde) eller specialindrettet klapvogn kan ikke sidestilles med registreringsafgiftslovens krav om at være kørestolsbruger.
Køretøjet skal fremstå, så det er muligt at indrette den til befordring af mere end 9 personer føreren indbefattet. Køretøjet skal med fuld "bestoling" opfylde den afgiftsmæssige definition for busser i REGAL § 5 a, stk. 1, dvs. køretøjet skal være konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren indbefattet. Det er uden betydning for afgiftsfritagelsen, hvor mange sæder der fjernes fra køretøjet (reduceret sædeantal).
Det er Skatteforvaltningens opfattelse, at en bus er omfattet af fritagelsesbestemmelsen, når bussen er indrettet med sæder til befordring af mindst to personer, hvoraf mindst et af disse sæder skal være placeret i passagerrummet, mens resten af pladsen er anvendt til lift og el-kørestol, som skal anvendes i halvt liggende stilling, og en kombineret toilet-/hvileplads, der kan fjernes fra køretøjet.
Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen, at kørslen foretages i kørestolsbrugerens interesse. Det er dog ikke en betingelse, at kørestolsbrugeren selv skal føre køretøjet eller være med under kørslen. Køretøjet kan derfor anvendes af en anden person, fx til indkøb i kørestolsbrugeren interesse, uden at kørestolsbrugeren er med under kørslen.
Bussen skal afgiftsekspederes hos Motorstyrelsen, før indregistrering kan finde sted. Bussen registreres med gule nummerplader.
Teater- og orkesterbusser samt film- og tv-hold
Busser, der specielt er indrettet til erhvervsmæssig transport af teater- og orkestergrupper, film- og TV-hold samt deres udstyr, er fritaget for afgift. Køretøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra c om afgiftsfritagelse for teater- og orkesterbusser.
Det er en betingelse for afgiftsfritagelse, at køretøjerne i original skikkelse er beregnet til befordring af mere end 9 personer, føreren medregnet, dvs. opfylder den afgiftsmæssige definition for busser efter REGAL § 5 a, stk. 1. Det er derimod uden betydning, om nogle af de originale bussæder er fjernet fra køretøjerne for at give plads til medbragt udstyr. Bestemmelsen omfatter kun køretøjer af bustyper med sædvanligt sædearrangement for sådanne personkøretøjer. Den tilladte specielle indretning (ofte i form af reduceret sædeantal) omfatter således ikke faciliteter til ophold og beboelse.
►Det er Motorstyrelsens opfattelse, at et toilet, der indgår som en del af køretøjet i dets originale skikkelse, kan tillades af den grund, at det ikke indgår som en del af specielindretningen af køretøjet. Efterfølgende etablering af toilet kan ikke accepteres, da den specielle indretning ikke må omfatte faciliteter til ophold og beboelse.◄
En bus, der er afgiftsfritaget efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra c, må anvendes til kørsel, der foretages i relation til den erhvervsmæssige aktivitet.
Lovbestemmelsens udformning betyder, at radiostationer og fotografer ikke er berettiget til en afgiftsfri bus.
Bussen skal afgiftsekspederes hos Motorstyrelsen, før indregistrering kan finde sted. Bussen registreres med gule nummerplader.
Køreskolebusser
Busser, der alene bliver anvendt til brug for undervisning af køreskolelever (undervisningsformål), er fritaget for afgift. Det er en betingelse, at de fritagne køreskolebusser ikke bliver benyttet til privat personbefordring eller anden erhvervsmæssig anvendelse, herunder udlejning. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 7, litra d, om afgiftsfritagelse for busser til køreskoler.
Bussen skal afgiftsekspederes hos Motorstyrelsen, før indregistrering kan finde sted. Bussen skal registreres med gule nummerplader.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Højesteretsdomme | ||
SKM2006.651.HR | Ved fortolkningen af "lignende institutioner" indgår et "pleje- og behandlingskriterium". Landsretten fandt i forhold til den pågældende institution (døgninstitution) ikke, at beboerne på institutionen havde behov for en så intensiv og konstant pleje, at institutionen var omfattet af "lignende institutioner" i REGAL § 2, stk. 1, nr. 6, litra a. Institutionen er en døgninstitution til børn og unge i aldersgruppen 9 - 18 år (såvel piger som drenge), der er anbragt uden for hjemmet i henhold til dagældende lov om social service § 40, stk. 2, nr. 11, eller § 42, med eller uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren. Institutionen drives efter dagældende lov om social service § 51, og anbringelse sker efter visitation fra kommunens socialcentre. Der er plads til 24 børn og unge i alt, som alle bor på institutionen. Ca. 1/3 heraf modtager undervisning i institutionens interne skole, mens ca. 2/3 modtager undervisning i det kommunale skolevæsen. Det er videre oplyst, at institutionens målgruppe er sorg-kriseramte børn og unge, elever med svage jeg-funktioner, mobningsofre, elever der har overtaget voksenansvaret i familien, elever fra hjem med narko- og alkoholmisbrugende forældre, samt tvangsfjernede børn og unge. Den gennemsnitlige opholdstid er imellem 3 og 4 år. Behandling og pleje består i daglig omsorg, pleje og behandling af psykiske, sociale- og adfærdsmæssige problemer på selve institutionen, mens der i konkrete tilfælde sker behandling og særlig pleje uden for institutionen af læge, psykolog, psykiater og eventuelt ergoterapeut. Institutionen har i alt 31 ansatte, hvoraf de 24 er pleje- og pædagogisk personale. Der er således bl.a. ansat 17 socialpædagoger, 3 lærere og 1 socialrådgiver, hvortil kommer et psykologteam. | Stadfæstelse af SKM2005.181.ØLR |
Landsretsdomme | ||
SKM2012.283.ØLR | Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren havde anvendt eller søgt at anvende sit daværende køretøj - indregistreret som orkesterbus og dermed afgiftsfritaget - som "pirattaxi" nytårsdag 2009. Såfremt retten fandt dette godtgjort, var det ubestridt i sagen, at køretøjet var anvendt i strid med REGAL § 2, stk. 1, nr. 6, litra d, og stk. 3, og at skattemyndighederne derfor med rette havde afgiftsberigtiget bilen. Retten fandt det tilstrækkeligt godtgjort, at sagsøgeren havde tilbudt de to personer, hvis afhøring var optaget til politirapport, transport. Herved lagde retten bl.a. vægt på, at der ikke var nogen anledning til at betvivle de af politiet afgivne vidneforklaringer, og at sagsøgeren ikke havde givet nogen sandsynlig forklaring på, hvorfor han standsede op og talte med de to personer ved busstoppestedet. | Stadfæstelse af SKM2011.656.BR |
SKM2006.279.VLR | En efterskole er ikke anset for en "lignende institution". Da alene 4 af skolens 100 elever var plejekrævende, og da der til pleje af disse elever alene var tilknyttet 4 personer, som ikke var uddannet til pleje eller behandling af handicappede, og da de 4 handicappede elevers ophold på efterskolen ikke skete efter en egentlig visitering med henblik på vedligeholdelse af elevernes færdigheder på efterskolen, fandt landsretten, at H1 Efterskole ikke var en "lignende institution" efter REGAL § 2, stk. 1, nr. 6, litra a. | |
Landsskatteretskendelser | ||
►SKM2024.186.LSR◄ | ►Sagen angik, om en institution i en kommune i forbindelse med varetagelsen af institutionens forpligtelser efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov kunne opnå afgiftsfritagelse for et køretøj i medfør af REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Efter bestemmelsen omfattede fritagelsen køretøjer som omhandlet i lovens § 5 a, stk. 1, der "af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner (…) anvendes til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. Køretøjerne kan ud over kørsel som nævnt i 1. pkt. benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse (…)" Efter en samlet, konkret vurdering fandt Landsskatteretten, at institutionen var omfattet af "lignende institutioner" i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Herefter bemærkede Landsskatteretten, at bestemmelsen var en undtagelse til hovedreglen om, at der skulle betales fuld afgift ved indregistreringen af køretøjer i Køretøjsregisteret, jf. REGAL (registreringsafgiftsloven) § 1, stk. 1, 1. led. De unge, som institutionen underviste, var ikke "beboere" på institutionen, men hjemmeboende, og var således ikke omfattet af ordlyden af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, 1. led. Efter en naturlig sproglig forståelse fandt Landsskatteretten, at de unge, som institutionen underviste, heller ikke var omfattet af ordlyden af § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, 2. led, om "hjemmeboende ældre". Forarbejderne, der efter de almindelige bemærkninger angik bl.a. "dagcentre" og efter de særlige bemærkninger medførte, at "ældrecentre og lignende institutioner ligesom plejehjem kan benytte en afgiftsfri bus, og at der med en sådan foruden egne beboere kan transporteres ældre (…)" indeholdt ikke tilstrækkelig støtte til at fravige lovens ordlyd, således at institutionen var omfattet af undtagelsen i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Landsskatterettens kendelse af 30. juni 1999, jf. nr. 621-1622-3, der ikke forholdt sig udtrykkeligt til den foreliggende problemstilling, kunne ikke føre til et andet resultat. Landsskatteretten stadfæstede derfor Motorstyrelsens afgørelse.◄ | |
SKM2022.153.LSR | Klagen skyldtes, at SKAT havde givet afslag på klagerens ansøgning om fritagelse for registreringsafgift ved anskaffelse af busser under henvisning til, at klageren ikke var omfattet af bestemmelsen i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra a. Landsskatteretten bemærkede, at afgiftsfritagelse må forudsætte, at i hvert fald hovedparten af institutionens beboere har behov for pleje eller behandling. Det forhold at klageren var organiseret som en højskole, og eleverne deltog i et undervisningsforløb, fandtes ikke at være til hinder for, at klageren kunne opfylde kravene til fritagelse for registreringsafgift af busser til transport af klagerens handikappede elever. Det ansås på baggrund af klagerens samlede virke, pleje- og behandlingsbehov hos de handikappede elever, og den bistand der ydes af klagerens ansatte og de ikke-handikappede elever, for tilstrækkeligt godtgjort, at betingelserne for afgiftsfritagelse i henhold til REGAL (registreringsafgiftsloven) § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, som en "lignende institution" var opfyldt. Landsskatteretten ændrede derfor SKATs (nu Motorstyrelsens) afgørelse. | |
SKM2016.162.LSR | Da der ikke var meddelt en kørestolsbruger støtte efter lov om social service til erhvervelse af en ny bil, fandt LSR ikke, at betingelserne for fritagelse for registreringsafgift var opfyldt. | |
SKM2016.161.LSR | Et køretøj, der ikke utvivlsomt var indrettet til personbefordring af mere end 9 personer, incl. føreren, kunne ikke fritages for registreringsafgift som handicapbus. | |
SKM2012.303.LSR | Et neurocenter, der organisatorisk var en del af en hospitalsenhed var ikke berettiget til at anskaffe en bus med fritagelse for registreringspligt, da de enkelte afsnit af et hospital ikke kunne anses for selvstændige institutioner. | |
SKM2012.101.LSR | Der skulle opkræves registreringsafgift af et køretøj, der var indregistreret som bus til rutekørsel, men som var anvendt til privat kørsel af en af klageren ansat chauffør. | |
►◄ | ►◄ | ►◄ |
SKM2011.424.LSR | En døgninstitution for behandling af stofmisbrugere blev under henvisning til det oplyste om pleje- og behandlingsbehovet hos beboerne, normeringen og den bistand, der ydes af personalet, samt den forventede varighed af de visiteredes ophold på institutionen, ikke anset for at opfylde forudsætningerne for afgiftsfritagelse i henhold til REGAL § 2, stk. 1, nr. 6, litra a, om fritagelse for afgift af køretøjer, der af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner anvendes til befordring af egne beboere eller personer, der er visiteret til institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. | |
SKM2011.423.LSR | En opholds- og behandlingsinstitution for børn og unge med ASF og ADHD og dobbeltdiagnoser blev under henvisning til det oplyste om pleje- og behandlingsbehovet hos beboerne, normeringen og den bistand, der ydes af personalet, anset for at opfylde forudsætningerne for afgiftsfritagelse i henhold til REGAL § 2, stk. 1, nr. 6, litra a, om fritagelse for afgift af køretøjer, der af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner anvendes til befordring af egne beboere eller personer, der er visiteret til institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. | |
SKM2002.510.LSR | En person med varig nedsat gangfunktion, som anvendte en 3-hjulet el-scooter, ansås for kørestolsbruger og var derfor berettiget til fritagelse for registreringsafgift vedrørende en handicapbus. | |
SKM2001.453.LSR | En revaliderings- og afklaringsinstitution, er ikke anset som "en lignende institution". Institutionen beskæftiger sig med arbejdsprøvning af sygedagpengemodtagere med henblik på evaluering af deres erhvervsevne, revalidering af sygedagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, samt et specialprojekt for unge mellem 20 og 25 år, der skal afklares med henblik på udarbejdelse af uddannelses- og erhvervsplaner. Der er 9 ansatte ved institutionen og samtlige medarbejdere har en uddannelse inden for pleje- og behandlingsområdet - læge, psykolog, pædagoger, socialrådgivere, fysioterapeut. Behandlingen består af socialmedicinske udredninger, socialpædagogisk behandling, træningsprogrammer udarbejdet af fysioterapeut og socialmediciner, psykologsamtaler, voksenpsykologiske undersøgelser, afklarende og motiverende samtaler samt råd og vejledning ved socialrådgiver. Derudover sker der afprøvning af erhvervsevne på institutionens værksteder og koordineret udarbejdelse af handlingsplaner i samarbejde med institutionens ansatte. Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at institutionen ikke er omfattet af fritagelsesbestemmelsen. Der er i afgørelsen lagt vægt på det oplyste om institutionen, herunder sammensætningen af klienterne, hvoraf størstedelen efter det oplyste ikke er handicappede eller syge på en måde, der medfører, at de har behov for intensiv eller konstant pleje. Retten finder på denne baggrund ikke, at de arbejdsopgaver, der varetages af institutionen, er af en karakter, der kan sidestilles med den pleje og behandling, der foretages på plejehjem eller ældrecentre. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed