E.A.4.2.8.2 Afgrænsning mellem kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede virksomheder
I reglerne om opgørelse af den afgiftspligtige mængde for affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften i KULAL § 5 skelnes der mellem virksomheder, som
- har tilladelse til udledning af CO2 efter CO2-kvoteloven
- ikke har tilladelse til udledning af CO2.
Se også ►bekendtgørelse nr. 1767 af lov om CO2-kvoter af 28 december 2023◄ og ►bekendtgørelse nr. 1819 af 28. december 2023 om CO2-kvoter◄.
Fra 1. januar 2013 omfattes affaldsforbrændingsanlæg med en samlet nominel indfyret termisk effekt på mere end 20 MW af lov om CO2-kvoter.
Dette indebærer, at hovedparten af affaldsforbrændingsanlæggene fra 1. januar 2013 er overgået til at blive CO2-kvoteomfattet. Anlæg til forbrænding af farligt affald og anlæg, som udelukkende har til formål at forbrænde kommunalt affald, omfattes ikke.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed