Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.F.8.2.2.5.2.4 (Dansk) undtagelse for olieefterforskning og -indvinding

Nogle danske DBO'er indeholder et særligt stykke i artikel 5, der handler om efterforskning efter naturforekomster. Sædvanligvis findes reglen som stk. 4 i disse DBO'er. Reglen kan også findes i en særlig artikel om kulbrintevirksomhed. I praksis er det olie- og gasefterforskning, der tænkes på. Danmark har forbeholdt sig ret til at indsætte en særlig bestemmelse om kulbrinteefterforskning og -udvinding i sine DBO'er. Se punkt 48 og 189 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 5.

Reglen går ud på, at et foretagende, der anvender en installation, en borerig eller et skib til efterforskning af naturforekomster på et andet lands område, udgør et fast driftssted, når aktiviteten har varet i mere end den periode, der er aftalt i den konkrete DBO. Hvis flere foretagender hver for sig udfører efterforskning i mindre end 12 måneder, men efterforskningen sammenlagt varer mere end 12 måneder, og hvis foretagenderne er forbundne, er der fast driftssted. Foretagender er forbundne, når de samme personer direkte eller indirekte har del i ledelsen af, kontrollen med eller kapitalen i foretagenderne.

Baggrunden for reglen er, at en aktivitet, der består i efterforskning af naturforekomster, efter nogle nationale lovgivninger udgør et fast driftssted. I Danmark bliver udenlandske foretagender, der efterforsker naturforekomster i Danmark eller på den danske kontinentalsokkel, begrænset skattepligtige til Danmark efter kulbrinteskatteloven § 1.

Bemærk

Særreglen angår kun efterforskningsfasen. En olie- eller gaskilde, som udnyttes, er udtrykkelig nævnt i artikel 5, stk. 2 i modeloverenskomsten som et eksempel på et fast driftssted. Her er der fast driftssted fra aktivitetens start, og der skal ikke tages hensyn til varigheden af udvindingsaktiviteten.

Se også

  • C.F.8.1.1 om begreberne kildeland og bopælsland og hvad det vil sige, at et land har beskatningsretten til en indkomst
  • C.F.8.2.2.3.1.4 (artikel 3) om begreberne foretagende og erhvervsvirksomhed
  • C.F.8.2.2.4 (artikel 4) om begreberne hjemmehørende og skattemæssigt hjemsted
  • C.F.8.2.2.5.1 generelt om fast driftssted.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.