Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.A.2.5.2.1.9 LL § 7, nr. 9 - Ydelser efter lov om social service, integrationsloven mv.

Efter LL § 7, nr. 9, er der skattefrihed for en række ydelser efter love på det sociale område, integrationsloven mv.

Efter bestemmelsen omfatter skattefriheden ydelser efter:

  • ydelser efter lov om social service, barnets lov1), lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov) til dækning af nærmere bestemte udgifter for modtageren 
  • ydelser efter § 97, stk. 7, og § 100 i lov om social service,
  • ydelser efter § 59, stk. 1, 2. pkt., og § 89, stk. 5, i barnets lov 1)  
  • ydelser efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik  
  • andre ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, i det omfang disse ydelser beregnes på grundlag af hjælp ydet efter lovens § 34
  • danskbonus efter integrationslovens § 22
  • ydelser efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
  • ydelser efter §§ 162, 172-175, ►176◄ og 179 og regler fastsat i medfør af § 177, stk. 1 ►og 3◄, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 2)
  • ydelser efter §§ 15 f, 15 g, 15 i og 15 j, i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
  • ydelser fastsat i medfør af § 10, stk. 8, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu)
  • ydelse efter § 5 i lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret
  • ydelser efter repatrieringsloven og hjemrejseloven. 3)

1) Ændringen som følge af barnets lov er indsat ved lov nr. 753 af 13. juni 2023 og har virkning fra 1. januar 2024.

2) Indsat ved lov nr. 1654 af 30/12/2024 § 5 med ikrafttræden den 1. januar 2025.◄

3) Ydelser efter lov om repatrieringsloven og hjemrejseloven er tilføjet ved lov nr. 452 af 20. april 2022, og har virkning fra 1. juni 2021.

►Bemærk

Skattefriheden vil desuden - med virkning fra 1. juli 2025 - omfatte ydelser efter § 86 i lov om aktiv socialpolitik. Se lov nr. 1655 af 30/12/2024 § 20 og § 27.

Ligeledes med virkning fra 1. juli 2025 indføres skattefrihed for ydelser efter ældrelovens § 15 om kommunalbestyrelsens udlån af robotstøvsugere og støtte til køb heraf (se lov nr. 1703 af 30/12/2024 § 15 og § 21).◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.