Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.3.16 Identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet

Indhold

Dette afsnit handler om regler i medfør af SIL § 22 om finansielle institutters indberetning om finansielle konti med tilknytning til Færøerne, Grønland eller udlandet, herunder finansielle konti med tilknytning til USA (FATCA).

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Bemyndigelse
  • Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet
  • Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA 

Regel

Det fremgår af SIL § 22, stk. 1-3, at skatteministeren kan fastsætte regler om indberetning af oplysninger og om procedurer til at identificere de indberetningspligtige konti, som er nødvendige for at sikre dansk overholdelse af FATCA-aftalen mellem Danmark og USA, Rådets direktiv 2014/107/EU og andre aftaler indgået til implementering af OECD's fælles indberetningsstandard (Common Reporting Standard, CRS), som Danmark eller EU har indgået eller vil indgå med andre partnere end EU-landene og USA.

Se også afsnit A.B.1.3.5.1 Pligten til at give identifikationsoplysninger om pligten til at give identifikationsoplysninger.

Bemærk

Bestemmelsen indeholder hjemler for skatteministeren til at fastsætte de regler om indberetning af oplysninger og om procedurer til at identificere de indberetningspligtige konti, som er nødvendige for at sikre dansk overholdelse af FATCA-aftalen mellem Danmark og USA, Rådets direktiv 2014/107/EU og andre aftaler indgået til implementering af OECD's fælles indberetningsstandard (Common Reporting Standard, CRS), som Danmark eller EU har indgået eller vil indgå med andre partnere end EU-landene og USA.

Bemyndigelse

Efter SIL § 22, stk. 1, nr. 1-7, kan skatteministeren fastsætte regler om, at finansielle institutter årligt skal foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om finansielle konti med tilknytning til Færøerne, Grønland eller udlandet med angivelse af følgende oplysninger:

1) Navn, adresse, cpr-nummer, cvr-nummer eller SE-nummer og udenlandske identifikationsnumre samt andre identifikationsoplysninger vedrørende kontohavere og oplysning om, hvilke lande eller områder disse er knyttet til. Er kontohaver en juridisk person med en eller flere kontrollerende personer, kan indberetningspligten tillige omfatte tilsvarende oplysninger vedrørende enhver sådan kontrollerende person.

2) Kontonummer, eller hvad der til praktiske formål svarer dertil, hvis et kontonummer ikke findes.

3) Navn og identifikationsnumre på det indberettende finansielle institut, herunder identifikationsnumre udstedt af udenlandske myndigheder.

4) Den finansielle kontos saldo eller værdi, herunder, for så vidt angår en forsikringsaftale med kontantværdi eller annuitetsaftale, kontantværdien eller tilbagekøbsværdien ved udløbet af det relevante kalenderår eller umiddelbart før lukningen, hvis kontoen er lukket i løbet af kalenderåret.

5) For så vidt angår forvaltningskonti:

a) Det samlede bruttobeløb af renter, det samlede bruttobeløb af udbytter og det samlede bruttobeløb af anden indkomst genereret med hensyn til de aktiver, der findes på kontoen, når beløbene er betalt til eller tilskrevet kontoen eller er betalt eller tilskrevet med hensyn til kontoen i løbet af kalenderåret.

b) Det samlede bruttoafkast ved salg eller indløsning af værdier, der er betalt til eller tilskrevet kontoen i løbet af kalenderåret, når det indberettende finansielle institut har optrådt som repræsentant for kontohaveren i forbindelse med salget eller indløsningen.

6) For så vidt angår indskudskonti, det samlede bruttobeløb af renter betalt til eller tilskrevet kontoen i løbet af kalenderåret.

7) For så vidt angår konti, som ikke er omfattet af nr. 5 eller 6, det samlede bruttobeløb betalt til eller godskrevet kontohaveren med hensyn til kontoen i løbet af kalenderåret, for hvilket det indberettende finansielle institut er betalings- eller godskrivningsforpligtet, herunder det samlede beløb af eventuelle indløsningsbeløb betalt til kontohaveren i løbet af kalenderåret.

Efter SIL § 22, stk. 2, kan der fastsættes regler om, at finansielle institutter tillige skal indberette navnene på nærmere angivne finansielle institutter, hvortil de har foretaget betalinger, og det samlede beløb af sådanne betalinger til hvert af disse.

Efter SIL § 22, stk. 3, kan der fastsættes regler om procedurer ved indberetningspligtige finansielle institutters identifikation og indberetning af finansielle konti, jf. stk. 1, og betalinger til nærmere angivne finansielle institutter, jf. stk. 2. Skatteministeren kan også fastsætte regler om indhentelse af egenerklæringer i forbindelse med disse procedurer.

Bemyndigelserne er udnyttet i bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet med senere ændringer og bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA. 

Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet

Bemyndigelserne i SIL § 22, stk. 1 og 3, er udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet. hvor bilaget m.v. efterfølgende er ændret ved bekendtgørelse nr. 729 af 22. april 2021, bekendtgørelse nr. 514 af 25. april 2022 og bekendtgørelse nr. 439 af 26. april 2023.

Se også afsnit C.F.8.1.2.3.3 Gennemgang af aftalen om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti for en nærmere gennemgang af CRS-aftalen.

Bekendtgørelser om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA

Bemyndigelserne i SIL § 22, er udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 724 af 22. april 2021 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA.

Se også afsnit C.F.9.2.20.5.3 USA - Gennemgang af FATCA-aftalen for en nærmere gennemgang af FATCA-aftalen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.