A.B.1.2.2.6 Selskabers indberetningspligt for ansattes erhvervelse af aktier
Indhold
Dette afsnit handler om selskabers indberetningspligt, såfremt den ansatte har erhvervet vederlag i form af aktier. Reglerne fremgår af § 8 i kapitel 1 i SIL.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Indberetningen
- Indberetningspligten kan påhvile selskaber, hvori erhververen er ansat
- Indberetning, når vederlag er afhængigt af medarbejders køb af andre aktier
- Bemyndigelse
- Bekendtgørelse om skatteindberetning
- Bekendtgørelse om indberetning af statsstøtte i medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder
Regel
Det selskab, der yder vederlag i form af aktier, som er omfattet af LL (ligningsloven) §§ 7 P eller 16, skal indberette til Skatteforvaltningen om den ansattes erhvervelse af de pågældende aktier. Se SIL § 8, stk. 1, 1. pkt.
Tilsvarende gælder for det selskab, over for hvilket en købe- eller tegningsret omfattet af LL (ligningsloven) § 7 P, 16 eller 28, gøres gældende, dvs., når købe- eller tegningsretten udnyttes til erhvervelse af aktier, skal selskabet indberette om den ansattes erhvervelse af aktier. Se SIL § 8, stk. 1, 2. pkt.
Indberetningen skal omfatte oplysninger om identiteten af aktierne, antallet af aktier, anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen. Se SIL § 8, stk. 1, 3. pkt.
Indberetningspligten påhviler det danske selskab, hvori erhververen af vederlaget er ansat, hvis vederlaget efter bestemmelsens stk. 1 er ydet af et selskab i udlandet. Se SIL § 8, stk. 2.
Hvis et vederlag efter stk. 1 er afhængigt af medarbejderens køb af andre aktier i samme selskab, skal selskabet indberette dette køb. Indberetningen skal indeholde oplysninger om identiteten af aktien, antallet af købte aktier og anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen for aktien. Se SIL § 8, stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen. Se SIL § 8, stk. 4.
Bemærk
SIL § 8, stk. 3, om matching shares mv. er indsat ved § 3, nr. 2, i lov nr. 2197 af 29. december 2020. Bestemmelsen trådte i kraft 1. januar 2021 og har ikke virkning for indberetninger for kalenderåret 2020 og tidligere.
Indberetningen
Indberetningen skal omfatte oplysninger om identiteten af aktierne, antallet af aktier, anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen. Se SIL § 8, stk. 1, 3. pkt.
Begrundelsen for indberetningspligten er at sikre Skatteforvaltningen oplysning om de erhvervede aktier og derved mulighed for at sikre en korrekt beskatning ved medarbejderens senere afståelse af de pågældende aktier.
Bestemmelsen i stk. 1 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 5, idet bestemmelsen dog er udvidet til at omfatte tildeling af aktier, der omfattes af LL (ligningsloven) § 16, dvs. skattepligtige aktietildelinger. Endvidere er bestemmelsen udvidet til at omfatte erhvervelse af aktier ved udnyttelse af købe- eller tegningsretter, der er omfattet af LL (ligningsloven) §§ 16 eller 28.
Baggrunden for dette er, at oplysningerne om erhvervelsen af aktierne sammen med indberetninger om den ansattes senere afståelse af aktierne kan betyde, at Skatteforvaltningen vil kunne beregne gevinst og tab på aktierne ved afståelsen og til at fortrykke disse på vedkommendes årsopgørelse, hvis den pågældende modtager en fortrykt årsopgørelse, og der er tale om aktier optaget til handel på et reguleret marked.
Bemærk
Ved tildeling af medarbejderaktier i tilfælde, hvor der også medvirker et pengeinstitut, som er indberetningspligtigt efter skatteindberetningslovens § 17, stk. 3, skal alene selskabet indberette om erhvervelsen. Se SIL § 17, stk. 4.
SIL § 17, stk. 4, har således til formål at hindre dobbeltindberetning, idet et eventuelt pengeinstitut, som har formidlet tildelingen af medarbejderaktierne, er undtaget fra indberetningspligt efter SIL § 17, stk. 3, når det tildelende selskab er indberetningspligtigt efter SIL § 8. SIL § 17, stk. 4, er trådt i kraft 1. januar 2024 og har ikke virkning for indberetning vedrørende kalenderåret 2023 og tidligere.
Indberetningspligten kan påhvile selskaber, hvori erhververen er ansat
Indberetningspligten påhviler det danske selskab, hvori erhververen af vederlaget er ansat, hvis vederlaget efter bestemmelsens stk. 1 er ydet af et selskab i udlandet.
Hvis den pågældende ansatte er ansat i et dansk koncernselskab, og aktierne, som vedkommende modtager, ikke er aktier i dette selskab, men i et udenlandsk koncernforbundet selskab (f.eks. moderselskabet), vil indberetningspligten ikke kunne pålægges det udenlandske koncernselskab. Derfor er indberetningspligten i sådanne situationer pålagt det danske selskab, hvor den pågældende er ansat. Se SIL § 8, stk. 2.
Indberetning, når vederlag er afhængigt af medarbejders køb af andre aktier
Hvis et vederlag i aktier mv. omfattet af LL (ligningsloven) §§ 7 P, 16 eller 28 er afhængigt af medarbejderens køb af andre aktier i samme selskab, (det vil sige, når der er tale om en ordning, hvori der indgår såkaldte matching shares), vil selskabet skulle indberette om dette køb. Indberetningen skal indeholde oplysninger om identiteten af aktien, antallet af købte aktier, anskaffelsestidspunktet og anskaffelsessummen for aktien.
Retten til matching shares vil typisk være underlagt en vestingperiode, dvs. perioden indtil selskabet matcher det antal aktier, medarbejderen har købt. Vestingperioden vil typisk være på 3 år, og medarbejderne vil på de betingelser, der følger af medarbejderaktieprogrammet, blive tildelt matching shares (gratisaktier) i selskabet efter udløbet af vestingperioden.
Aktieavancer beregnes af Skatteforvaltningen ved brug af en gennemsnitsmetode. Hvis Skatteforvaltningen ikke modtager indberetning om de oprindeligt erhvervede aktier, som kan udløse matching shares, vil Skatteforvaltningen ikke automatisk kunne beregne gevinst og/eller tab ved en senere afståelse af aktier i samme selskab, herunder de tildelte matching shares.
Bemyndigelse
Efter SIL § 8, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Bemyndigelsen i SIL § 8, stk. 4, er udnyttet i SIB § 12, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1724 af 12. december 2023.
Skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB)
Af SIB § 12, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1724 af 12. december 2023, fremgår, at indberetningen efter SIL § 8, stk. 1-3, omfatter:
1) Identiteten af den indberetningspligtige.
2) Identiteten af den, der har erhvervet aktien m.v., jf. § 3.
3) Identiteten af den erhvervede aktie m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udstedende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.
4) Oplysning om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller multilateral handelsfacilitet.
5) Antallet af de erhvervede aktier m.v.
6) Erhvervelsestidspunktet.
7) Anskaffelsessummen, herunder de handelsomkostninger, som den indberetningspligtige har kendskab til.
Bemærk
Indberetningen skal foretages til Skatteforvaltningen senest den 20. januar, eller hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. Se SIL § 54, stk. 1
Bekendtgørelse om indberetning af statsstøtte i medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder
Selskaber, der modtager statsstøtte fra medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder i form af, at en eller flere af selskabets ansatte tildeles vederlag efter LL (ligningsloven) § 7 P, stk. 2, nr. 2, 4. pkt., jf. § 7 P, stk. 7, er omfattet af indberetningspligt efter bekendtgørelse nr. 796 af 2. juni 2022. Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af LL (ligningsloven).
Det påhviler således selskaber, som benytter medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder, at indberette støttebeløbet til Skatteforvaltningen. Indberetning skal alene foretages, hvis den samlede støtte efter ordningen beløbsmæssigt overstiger 500.000 euro i et kalenderår. Omregningen fra danske kroner til euro skal ske efter den kurs, der gælder den første arbejdsdag i oktober i det kalenderår, som indberetningen vedrører.
Indberetning til Skatteforvaltningen skal ske senest den 1.september i året, der følger efter støttemodtagelsen.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed