I.A.3.3.1 Opgørelse efter CO2-udledning
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for opgørelse af brændstofforbrugsafgift for afgiftspligtige biler, der er registreret første gang den 1. juli 2021 eller senere.
Afsnittet indeholder:
- Opgørelse på baggrund af CO2-udledning
- Fastsættelse af CO2-udledning
- Når der mangler oplysning CO2-udledning
Opgørelse på baggrund af brændstofforbrug
Der skal betales afgift på baggrund af alle afgiftspligtige bilers CO2-udledning, når bilerne er registreret første gang den 1. juli 2021 eller senere, uanset om denne registrering er i Danmark eller i udlandet. For dieseldrevne køretøjer betales desuden udligningsafgift.
Afgiften beregnes ud fra bilers udledning af CO2 pr. kørt kilometer. CO2-udledningen er fastsat efter den såkaldte WLTP-målenorm og indføres i Køretøjsregisteret ifm. bilens første registrering i Danmark. Se BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3 c.
Ordningen med opgørelse af brændstofforbrugsafgift eller CO2-udledning blev indført ved lov nr. 203 af 13. februar 2021. Samtidig blev der indført en fremadrettet årlig regulering af satserne.
Fastsættelse af afgiften
I nedenstående tabel A angives grundbeløb i 2021-niveau samt regulerede satser i det omfang, beløbene reguleres årligt. Beløbene reguleres på følgende måde.
Grundbeløbene for brændstofforbrugsafgift i tabel A forhøjes i forhold til 2020-niveauet i 2022 med 3,0 pct., i 2023 med 9,7 pct., i 2024 med 16,8 pct., i 2025 med 24,4 pct. og i 2026 med 36,9 pct. Beløbene afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med 10. Fra 2027 og frem betales afgift efter 2026-satserne.
Grundbeløbene for udligningsafgift i tabel A reguleres ikke.
Se BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3 c, stk. 3.
A. Forbrugsafgift for alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler
A. Alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler
Gram CO2 pr. kørt kilometer | Grundbeløb CO2-baseret forbrugsafgift (kr.) | 2023-satser CO2-baseret forbrugsafgift (kr.) | Udligningsafgift |
Højst 58 | 330 | 370 | 160 |
Over 58 men ikke over 65 | 370 | 410 | 160 |
Over 65 men ikke over 73 | 390 | 430 | 160 |
Over 73 men ikke over 80 | 410 | 450 | 160 |
Over 80 men ikke over 87 | 430 | 480 | 160 |
Over 87 men ikke over 102 | 460 | 510 | 160 |
Over 102 men ikke over 116 | 500 | 550 | 740 |
Over 116 men ikke over 131 | 540 | 600 | 1.320 |
Over 131 men ikke over 145 | 580 | 640 | 1.420 |
Over 145 men ikke over 160 | 890 | 980 | 1.570 |
Over 160 men ikke over 174 | 1.190 | 1.310 | 1.690 |
Over 174 men ikke over 189 | 1.510 | 1.660 | 1.820 |
Over 189 men ikke over 203 | 1.820 | 2.000 | 1.960 |
Over 203 men ikke over 218 | 2.120 | 2.330 | 2.100 |
Over 2018 men ikke over 232 | 2.430 | 2.670 | 2.260 |
Over 232 men ikke over 246 | 2.730 | 3.000 | 2.400 |
Over 246 men ikke over 262 | 3.040 | 3.340 | 2.560 |
Over 262 men ikke over 277 | 3.350 | 3.680 | 2.680 |
Over 277 men ikke over 290 | 3.660 | 4.020 | 2.810 |
Over 290 men ikke over 319 | 4.260 | 4.680 | 3.110 |
Over 319 men ikke over 350 | 4.900 | 5.380 | 3.370 |
Over 350 men ikke over 377 | 5.510 | 6.050 | 3.630 |
Over 377 men ikke over 409 | 6.120 | 6.720 | 3.950 |
Over 409 men ikke over 433 | 6.730 | 7.390 | 4.180 |
Over 433 men ikke over 461 | 7.360 | 8.080 | 4.440 |
Over 461 men ikke over 492 | 7.970 | 8.750 | 4.770 |
Over 492 men ikke over 519 | 8.580 | 9.420 | 5.020 |
Over 519 men ikke over 548 | 9.220 | 10.120 | 5.290 |
Over 548 men ikke over 581 | 9.830 | 10.790 | 5.600 |
Over 581 men ikke over 605 | 10.440 | 11.460 | 5.880 |
over 605 men ikke over 645 | 11.050 | 12.130 | 6.240 |
Over 645 | 11.680 | 12.820 | 6.530 |
Se BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3 c, stk. 1 og 3.
For dieseldieseldrevne biler betales både brændstofforbrugsafgift og udligningsafgift.
Fastsættelse af CO2-udledning
Bilens CO2-udledning har betydning for fastsættelsen af brændstofforbrugsafgiften og udligningsafgiften.
Bilens CO2-udledning fastsættes efter WLTP-metoden (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure), som defineret i bilag XXI til Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Se BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 2
Når der mangler oplysning om CO2-udledning
Hvis der for benzin- eller dieseldrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg ikke foreligger oplysninger om CO2-udledning efter WLTP-metoden, fastsættes CO2-udledningen ved at multiplicere det efter BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3, stk. 9, beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.
Efter BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3, stk. 9, fastsættes brændstofforbruget som summen af et fast element og et variabelt element, der beregnes som 0,2 pct. af den del af bilens køreklare vægt i kilogram, der overstiger 2.585 kg.
For dieseldrevne biler, der mindst opfylder emissionsnorm Euro 6, som udgør, det faste element 6,4 l pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der opfylder emissionsnorm Euro 5, men ikke emissionsnorm Euro 6, udgør det faste element 7.4 l pr. 100 km. For dieseldrevne biler, der ikke som minimum opfylder emissionsnorm Euro 5, udgør det faste element 9,0 l pr. 100 km.
For benzindrevne biler beregnes forbruget som for dieseldrevne biler, men forbruget forhøjes med 10 pct.
Se BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3 c, stk. 2, og BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3, stk. 9.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed