I.A.1.4.2 Personbiler og motorcykler
IndholdDette afsnit beskriver afgiften for personbiler og motorcykler, herunder fradrag i og tillæg til afgiften. Afsnittet indeholder:
Regel og afgiftssatserAfgiften for nye motorkøretøjer og for genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 7 (køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter de særlige regler for køretøjer, der genopbygges efter færdselsuheld, eksplosion, ildebrand og lignende) er:
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 1, om betaling af registreringsafgift for personbiler og motorcykler. For køretøjer, som ikke opfylder betingelserne for at blive afgiftsberigtiget efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 (varebiler), eller REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 a (busser og autocampere), betales registreringsafgift efter de samme satser som personbiler. Tillæg for CO2-udledningFor personbiler, som afgiftsberigtiges efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 1, nr. 2, beregnes et tillæg i registreringsafgiften, som fastsættes ud fra, hvor mange gram CO2 bilen udleder pr. kilometer.
Ovenstående satser for tillæg for CO2-udledning gælder ikke for autocampere. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 2. Regulering af grænseværdierne for CO2-udledningGrænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 2, reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033 årligt i hvert af årene 2022-25 og med 0,011 i hvert af årene 2026-2035. De ved reguleringen fremkomne grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram. Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for 2035. Fastsættelse af CO2-udledningFastsættelsen af CO2-udledningen til brug for beregningen af tillægget, afhænger af, om der for bilen er fastsat en CO2-udledning eller et brændstofforbrug efter hhv. WLTP- eller NEDC-målenormen. Foreligger der hverken en angivelse af CO2-udledning eller brændstofforbrug efter WLTP eller NEDC, beregnes CO2-udledningen i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 kilometer, jf. BRÆNDAL (brændstofforbrugsafgiftsloven) § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 kilometer omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. CO2-udledning eller brændstofforbrug er fastsat efter WLTP-målenormenGrundlaget for tillægget er bilens CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. Foreligger der ikke en måling af CO2-udledningen efter WLTP, men alene et brændstofforbrug efter WLTP, beregnes CO2-udledningen ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 kilometer med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. Er brændstofforbruget opgjort til eksempelvis 8,5 liter benzin pr. 100 kilometer, kan CO2-udledningen beregnes som 8,5 x 24 = 204 gram CO2 pr. kilometer. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 3. CO2-udledning eller brændstofforbrug er fastsat efter NEDC-målenormenGrundlaget for tillægget er bilens CO2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. Er CO2-udledningen efter NEDC-målenormen eksempelvis fastsat til 100 gram CO2 pr. kilometer, skal CO2-udledningen til brug for beregningen af tillægget fastsættes til 121 gram (100 x 1,21). Foreligger der ikke en måling af CO2-udledningen efter NEDC, men alene et brændstofforbrug efter NEDC, beregnes CO2-udledningen ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 kilometer med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. Se afsnit I.A.3.3 Afgiftens størrelse og beregning om fastsættelse af brændstofforbruget. Bundfradrag i registreringsafgiftenFor personbiler gives et fradrag i afgiften efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 1, nr. 2, og efter tillæg for CO2-udledning, jf. REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 2, på 22.600 kr. (2023-niveau). Fradraget kan højst udgøre summen af den beregnede afgift efter § 4, stk. 1, nr. 2, og tillæg for CO2-udledning. Registreringsafgiften kan derfor aldrig blive negativ. ►Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 5.◄ Brugte personbiler og motorcyklerAfgiften for brugte personbiler og motorcykler bliver som udgangspunkt beregnet på samme måde som for nye personbiler og motorcykler. Bundfradraget og tillægget for CO2-udledning nedsættes med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt (værditabsprocent). Det samme gælder de særlige bundfradrag, som gives nul-emissionskøretøjer og lav-emissionsbiler. Fradrag i den afgiftspligtige værdi, som gives til eldrevne biler, brændselscelledrevne biler (fra 2022) og lav-emissionsbiler for den del af batterikapaciteten, som anvendes til fremdrift, nedskrives dog ikke med værditabsprocenten. Se afsnit I.A.1.4.5 Nul-emissionskøretøjer og lav-emissionsbiler for en nærmere beskrivelse af de særlige fradrag, der gælder for nul-emissionskøretøjer og lav-emissionsbiler. På samme måde nedskrives den beregnede registreringsafgift - både over og under skalaknækkene - med værditabsprocenten. Det betyder, at der skal foretages både en værdifastsættelse af det brugte køretøj til den aktuelle markedspris inklusive registreringsafgift og en fastsættelse af det tilsvarende køretøjs oprindelige nypris inklusive registreringsafgift. Disse to priser er grundlaget for afgiftsberegningen. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 6, om beregning af afgift for brugte biler og motorcykler. Ved fastsættelse af oprindelig nypris inklusive afgift bliver der taget udgangspunkt i enten standardprisen, eller den pris, der kan siges at have været markedsdannende for det pågældende køretøj på det tidspunkt, hvor køretøjet var nyt. Bilens eller motorcyklens konkrete værditab indgår således i afgiftsberegningen ved afgiftsberigtigelse af brugte køretøjer. Det betyder eksempelvis, at en bil, der har mistet 50 pct. af sin værdi på 3 år, bliver afgiftsberigtiget på helt samme måde med hensyn til skalaknæk, fradrags- og tillægsbeløb som en bil, der har været 5 år om at miste de samme 50 pct. af sin værdi. Selve beregningen af registreringsafgiften følger herefter helt samme metode som beregningen af registreringsafgiften for nye biler, blot er alt nedskrevet med fx de 50 pct. Se eksemplet nedenfor. Bemærk, at der ved beregning af tillæg, fradrag og afgift anvendes de satser, der er gældende på tidspunktet for værdifastsættelsen af den brugte bil. De beløb for tillæg, fradrag og afgift, der er beregnet på grundlag af køretøjets pris som nyt, svarer således ikke nødvendigvis overens med den beregning, der ville have været foretaget, hvis køretøjet rent faktisk var blevet afgiftsberigtiget, da det var nyt. Eksempel på en afgiftsberegning for en brugt bil, der udleder 180 gram CO2 pr. km, og som er faldet 50 pct. i værdi(Regnestykket er lavet med udgangspunkt i satserne for ►2023◄)
Der henvises til regnemaskinen på skat.dk. Se ogsåAfsnit I.A.1.5.3 Værdifastsættelse af brugte køretøjer om værdifastsættelse af motorkøretøjer. Regulering af beløb efter personskattelovens § 20Beløbene i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 1 (skalaknækkene), § 4, stk. 2 (beløbssatser til beregning af tillæg for CO2-udledning), og § 4, stk. 5 (bundfradrag), reguleres efter PSL (personskatteloven) § 20. De regulerede beløb i § 4, stk. 1, og § 4, stk. 5, afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 100. Se PSL (personskatteloven) § 20, stk. 2. De regulerede beløb i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 2, afrundes dog til nærmeste hele kronebeløb. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 8. Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser mv.Skemaet viser relevante afgørelser på området:
|
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed