C.A.4.3.3.2.3 Forhøjet befordringsfradrag for personer med lav indkomst
Indhold
Dette afsnit behandler reglerne for det forhøjede fradrag for befordring mellem bopæl og arbejdsplads for skatteydere med lav indkomst.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Baggrund
- Personkreds
- Fradragets beregning.
Regel
Personer med lavere indkomst får forhøjet fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Se LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 4.
Baggrund
Det forhøjede fradrag skal ses i sammenhæng med, at den skattemæssige værdi af de ligningsmæssige fradrag er blevet reduceret. Hensigten er at fastholde incitamentet til arbejdskraftens mobilitet også i forhold til lavtlønnet beskæftigelse. Se bemærkningerne til lov nr. 519 af 12. juni 2009.
Det forhøjede fradrag beregnes af Skattestyrelsen og fremgår af årsopgørelsen.
Personkreds
Bestemmelsen omfatter alle skattepligtige, der kan foretage det almindelige fradrag for befordringsudgifter mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads efter LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 1-3.
Bestemmelsen omfatter lønmodtagere, selvstændigt erhvervsdrivende og honorarmodtagere m.fl.
Bestemmelsen omfatter også lønmodtagere, som har udgifter til erhvervsmæssig befordring efter LL (ligningsloven) § 9 B, og som efter reglerne skal foretage fradrag herfor efter LL (ligningsloven) § 9 C.
Justeringen af befordringsfradraget beregnes på grundlag af den befordring, som kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst efter LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 1-3. Den indkomst, der danner grundlag for, hvem der er berettigede til det forhøjede fradrag, omfatter:
- Indkomst efter AMBL ( arbejdsmarkedsbidragsloven) § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, § 4 og § 5
- Ydelser, der udbetales af en arbejdsløshedskasse efter lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
- Dagpengegodtgørelser for første, anden og tredje ledighedsdag, der udbetales af arbejdsgivere efter § 84 i lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
- Sygedagpenge efter lov om sygedagpenge
- Barselsdagpenge efter barselsloven bortset fra dagpenge, der erstatter B-indkomst eller ydes som frivillig sikring efter § 45 i lov om sygedagpenge.
Den indkomst, der danner grundlag for beregning af justering af befordringsfradraget, opgøres med udgangspunkt i de samme regler, som gælder for beregning af arbejdsmarkedsbidraget. Den indkomst, der anvendes ved beregning af justering af befordringsfradraget, er den skattepligtiges helårsindkomst.
Efter bestemmelsen gives de skattepligtige med en indkomst i 2023 på under 303.000 kr. et yderligere fradrag på 64 pct. af det normale befordringsfradrag, dog højst 15.400 kr.
For skattepligtige med en indkomst over 303.000 kr.. aftrappes procentsatsen og maksimumbeløbet for hver 1.000 kr., som indkomsten overstiger dette beløb.
Indkomstbeløbet i LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 4, reguleres efter PSL (personskatteloven) § 20.
Fradragets beregning
Det særlige tillæg til befordringsfradraget forhøjes gradvist fra 25 pct. til 64 pct. af skatteyderens normale befordringsfradrag frem til og med 2019, hvor fradraget får sin endelige størrelse.
Udviklingen i beregningen fremgår af nedenstående skema.
Tillægs- | Maksimum- | Aftrapnings- | |
2012 | 29 | 7.000 kr. | 0,58 |
2013 | 33 | 7.900 kr. | 0,66 |
2014 | 37 | 8.900 kr. | 0,74 |
2015 | 42 | 10.100 kr. | 0,84 |
2016 | 47 | 11.300 kr. | 0,94 |
2017 | 52 | 12.500 kr. | 1,04 |
2018 | 58 | 13.900 kr. | 1,16 |
2019 og frem. | 64 | 15.400 kr. | 1,28 |
Samtidig med forhøjelsen af tillægsprocenten forhøjes det beløb, fradraget maksimalt årligt kan udgøre. Tillægsprocenten aftrappes med den særlige aftrapningsprocent for hver 1.000 kr., indkomsten overstiger 303.000 kr. (248.700 kr. i 2010 niveau). Videre nedsættes maksimumbeløbet med 2,0 pct. pr. 1.000 kr., den skattepligtige indkomst overstiger 303.000 kr. (248.700 kr. i 2010-niveau). Dette betyder, at maksimumbeløbet bliver nedsat med 100 pct. ved en stigning i indkomsten på 50.000 kr. Med udgangspunkt i de 303.000 kr. bortfalder det forhøjede befordringsfradrag derfor ved en indkomst på 353.000 kr. (298.700 kr. i 2010-niveau).
Grundbeløbet reguleres efter PSL (personskatteloven) § 20.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed