A.B.1.2.3.6 Pengeinstitutter, finansieringsselskaber, advokater og andre der modtager pantebreve med pant i fast ejendom
Indhold
Dette afsnit handler om indberetningspligten for pengeinstitutter, finansieringsselskaber, advokater og andre, der som led i deres erhverv, modtager pantebreve med pant i fast ejendom i depot til forvaltning.
Afsnittet indeholder:
- Regel►◄
- Hvem skal foretage indberetningen
- Hvilke oplysninger skal indberettes
- Rentenydere
- Bemyndigelse
- Bekendtgørelse om skatteindberetning mv.
Regel
Efter SIL § 14, stk. 1, skal pengeinstitutter, finansieringsselskaber, advokater og andre, der som led i deres erhverv, modtager pantebreve i depot til forvaltning, indberette til Skatteforvaltningen herom. Dette gælder dog kun, når pantebrevet har pant i fast ejendom.
I SIL § 14, stk. 2, er det fastsat, hvilke oplysninger indberetningen skal omfatte.
Det fremgår af SIL § 14, stk. 3, nr. 1-3, hvilke oplysninger indberetningen skal indeholde ud over oplysningerne efter SIL § 14, stk. 1.
Efter SIL § 14, stk. 4, skal der i tilfælde, hvor renten m.v. tilfalder en rentenyder, ske indberetning herom.
Efter SIL § 14, stk. 5, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om de oplysninger, der skal indberettes.►◄
Bemærk
SIL § 14, stk. 2, er ændret ved § 3, nr. 7, i lov nr. 2197 af 29. december 2020, bl.a. således at den også omfatter eventuelle kautionister.Hvem skal foretage indberetningen
Hvem skal foretage indberetningen
Efter SIL § 14, stk. 1, skal pengeinstitutter, finansieringsselskaber, advokater og andre, der som led i deres erhverv, modtager pantebreve i depot til forvaltning, indberette til Skatteforvaltningen herom.
Indberetningspligten vil primært være rettet mod den finansielle sektor, men omfatter alle fysiske og juridiske personer, der erhvervsmæssigt forvalter deponerede pantebreve med pant i fast ejendom. Der vil efter bestemmelsen skulle indberettes om sikkerhedsdepoter, hvis forvalteren af depotet også opkræver ydelserne efter pantebrevet.
Hvilke oplysninger skal indberettes
I SIL § 14, stk. 2, er det nærmere fastsat, hvilke oplysninger indberetningen skal omfatte. Herefter skal oplysninger til identifikation af såvel låntagere eller eventuelle kautionister og depothavere som depotet, herunder også oplysninger om låneforholdet, indberettes. I forarbejderne er det præciseret, at i tilfælde hvor renten m.v. tilfalder andre end depothaveren (rentenydere), skal indberetning om renten m.v. foretages i relation til rentenyderne.
I bestemmelsen, har man valgt at udvide de oplysninger, der skal indberettes om, så indberetningen fremover vil skulle indeholde oplysning om, hvilken valuta pantebrevet er ført i. Det gælder endvidere, at indberetningspligten er udvidet med oplysning om deponeringens start- og ophørsdato.
Ved ophør af deponeringen forstås ikke blot, at pantebrevet er ophørt eller taget ud af depotet, men også når pantebrevet overtages, hvis der sker debitorskifte, eller hvor en af flere panthavere eller låntagere udtræder af pantebrevet - f.eks. ved skilsmisse.
Det følger af SIL § 14, stk. 3,
-
nr. 1, at der for de enkelte låntagere og depothavere skal oplyses om tilskrevne eller forfaldne renter, herunder frem til deponeringens ophør eller overdragelse af pantebrevet. Indberetningen sikrer, at oplysningerne kan indgå på skatteansættelsen.
-
nr. 2, at der skal ske markering for renter i låneforhold, hvor eftergivelse af gæld som nævnt i LL (ligningsloven) § 5, stk. 9, , er sket i det år, hvorom indberetningen i øvrigt foretages, eller i tidligere år. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med reglerne i LL (ligningsloven) § 5, stk. 9, om fradrag for renter fra perioden før gældseftergivelsen.
-
nr. 3, at der skal indberettes om restgæld pr. 31. december. Indberetningen er af betydning for Skatteforvaltningens kontrol af rentefradrag, ligesom oplysningen anvendes af andre offentlige myndigheder i forbindelse med opgørelse af formue. Derudover vil der fremover skulle indberettes om de enkelte depothaveres ejerandel i tilfælde af, at der er flere depothavere, og om de enkelte låntageres andel af gælden i tilfælde af, at der er flere låntagere.
Rentenydere
Efter SIL § 14, stk. 4, skal der i tilfælde, hvor renten m.v. tilfalder en rentenyder, ske indberetning herom. Indberetningen skal indeholde oplysning om tilskrevne og forfaldne renter. Indberetningen sikrer, at oplysningerne kan medtages på skatteansættelsen for rentenyderen. Bestemmelsen vil finde anvendelse i de situationer, hvor den indberetningspligtige har fået oplyst, at renten skal tilskrives en anden end kontoens ejer.
Det præciseres her, at indberetningen vedrørende såvel låntager, depotfører og rentenyder for det år, hvor deponeringen ophører, skal indeholde oplysning om tilskrevne og forfaldne renter for perioden fra årets start til ophøret af deponeringen eller overdragelsen af pantebrevet. I tilfælde, hvor f.eks. en af flere panthavere udtræder, skal der for den udtrædende panthaver indberettes om renter frem til udtrædelsestidspunktet, mens der for den fortsættende panthaver skal indberettes om renter for hele året.
Bemyndigelse
Efter SIL § 14, stk. 5, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om de oplysninger, der skal indberettes.
Bemyndigelsen er udnyttet i § 30 i skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB), jf. bekendtgørelse nr. 888 af 15. juni 2020 om skatteindberetning mv.
Bekendtgørelse om skatteindberetning mv.
I SIB § 30 er det fastsat, at indberetning af den valuta, pantebrevet er ført i, jf. SIL § 14, stk. 2, skal ske ved indberetning af ISO-valutakode. Se SIB § 30
I SIB § 6 er det fastsat, at ejes et aktiv, hvorom der skal foretages indberetning efter skatteindberetningslovens §§ 12, 14 eller 28 i sameje mellem to, foretages indberetning om hver af disse med angivelse af samejeforholdet. Består samejet mellem flere end to, foretages indberetning om en eller flere af samejerne med angivelse af, at samejet omfatter flere end to. Indberetning som angivet i 1. og 2. pkt., skal foretages, uanset om samejet er organiseret som et interessentskab eller lignende.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed