A.B.1.2.8.6.8.2.1 Indberetningspligt for EU-Platformsoperatører, herunder danske
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Regel
- Skattemæssigt hjemmehørende i Danmark
- Skattemæssigt transparente danske
- Enheder
- Registreret i henhold til dansk lovgivning
- Hovedsæde (herunder den faktiske ledelse) i Danmark
- Fast driftssted i Danmark.
Indledning
Status som Indberettende Platformsoperatør opstår, hvis en platformsoperatør har tilknytning til et EU-land på én eller flere af de nedenfor angivne måder. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1:
- Platformsoperatøren er skattemæssigt hjemmehørende i en EU-medlemsstat.
- Platformsoperatøren er ikke skattemæssigt hjemmehørende i en EU-medlemsstat, men opfylder (mindst) én af følgende betingelser:
-
- Platformsoperatøren er registreret i henhold til en EU-medlemsstats lovgivning.
- Platformsoperatøren har sit hovedsæde (herunder den faktiske ledelse) i en EU-medlemsstat.
- Platformsoperatøren har et fast driftssted i en EU-medlemsstat.
Bemærk
Betingelsen om, at en Platformsoperatør skal være registreret i henhold til en EU-medlemsstats lovgivning, opfyldes ikke, i og med at Platformsoperatøren registrerer sig for indberetningspligt efter BEK nr. 1253 af 06/09/2022 §§ 49 eller 50 eller tilsvarende regler i et andet EU-land. Der refereres i stedet til selskabsretlig, kommerciel eller anden lignende registrering.
Bemærk
Det er muligt for en platformsoperatør, der ikke er skattemæssigt hjemmehørende i et EU-land, at opfylde to eller flere af de ovennævnte betingelser samtidig. Da de samme betingelser gælder i alle EU-medlemslande, er det også muligt, at en platformsoperatør på én gang opfylder én betingelse i ét EU-land og en anden betingelse i et andet EU-land. Om disse tilfælde af mulig dobbeltindberetning og hvordan dobbeltindberetning så vidt muligt undgås henvises til afsnit A.B.1.2.8.6.8.3 Dobbeltindberetning og regler, der skal begrænse dobbeltindberetning.2.
Eksempel
En platformsoperatør er organiseret som et dansk kommanditselskab og er derfor skattemæssigt transparent med den virkning, at den intet skattemæssigt hjemsted har overhovedet. Kommanditselskabet er registreret som et sådant i Danmark, men har sit hovedsæde i EU-medlemsland A og har et fast driftssted i EU-medlemsland B. Denne platformsoperatør opfylder betingelserne for at være Indberettende Platformsoperatør i tre lande: Danmark, land A og land B.
Regel
BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 1. pkt., lyder:
"Hvis en Indberettende Platformsoperatør omfattet af § 5, nr. 1, opfylder betingelserne i denne bestemmelse i Danmark, skal den Indberettende Platformsoperatør indberette oplysninger til Skatteforvaltningen."
Se afsnit A.B.1.2.8.6.8.3 Dobbeltindberetning og regler, der skal begrænse dobbeltindberetning.2 om tilfælde, hvor betingelserne også er opfyldt i et andet EU-land.
Skattemæssigt hjemmehørende i Danmark
Begreberne "skattemæssigt hjemmehørende" og "skattemæssigt hjemsted" anvendes i dansk sammenhæng som synonymer for fuld skattepligt.
Det betyder, at en platformsoperatør fx skal anses for skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, hvis den pågældende er fuldt skattepligtig til Danmark efter selskabsskattelovens § 1 eller fondsbeskatningslovens § 1.
Bemærk
Kun Enheder kan være Platformsoperatører. Det følger af definitionen af begrebet Platformsoperatør. Se afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør.
Skattemæssigt transparente danske Enheder
Et dansk kommanditselskab eller et dansk interessentskab har intet skattemæssigt hjemsted og kan dermed ikke opfylde kriteriet om at have skattemæssigt hjemsted i Danmark. De vil derimod typisk være indberetningspligtige til Danmark i kraft af, at de opfylder det ene eller begge kriterier i BEK nr. 1253 af 06/0972022 § 5, nr. 1, litra a og b, nemlig registrering i en EU-medlemsstat (her Danmark) og/eller hovedsæde (herunder faktisk ledelse) i Danmark.
I praksis er de fleste danske transparente enheder registreret i det centrale virksomhedsregister, cvr.dk.
Registreret i henhold til dansk lovgivning
Der menes registrering i henhold til selskabslovgivningen, skattelovgivningen eller lignende og således ikke registrering for indberetningspligt i henhold til BEK nr. 1253 af 06/09/2022 §§ 49 eller 50.
Hovedsæde (herunder den faktiske ledelse) i Danmark
Dette kriterium kan både være opfyldt af skattemæssigt transparente danske Enheder og af skattemæssigt transparente Enheder, der er oprettet i andre lande, såvel inden for som uden for EU.
Ordlyden af bestemmelsen antyder, at der ved afgørelse af, om kriteriet skal anses for opfyldt, skal lægges vægt på de samme kriterier som efter OECD’s modeldobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 4, stk. 1. Se afsnit C.F.8.2.2.4.2.1 Det skattemæssige hjemsted for andre end fysiske personer efter artikel 4, stk. 1.
Fast driftssted i Danmark
Dette kriterium kan både være opfyldt af skattemæssigt transparente danske Enheder og af skattemæssigt transparente Enheder, der oprettet i andre lande, såvel inden for som uden for EU.
Skatteforvaltningen antager, at der ved afgørelse af, om kriteriet skal anses for opfyldt, skal lægges vægt på de samme kriterier som efter OECD’s modeldobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 5. Se afsnit C.F.8.2.2.5 Artikel 5: Fast driftssted.
Bemærk
Tilstedeværelsen af et dansk fast driftssted af en Platformsoperatør, der er fuldt skattepligtig til et andet EU-land, udløser ikke indberetningspligt til Danmark efter denne bestemmelse. Derimod har en enhed, der har fast driftssted i Danmark, og som selv er skattemæssigt transparent i det EU-land, hvor den er registreret og/eller har hovedsæde, efter reglerne i det pågældende land, en valgmulighed. En sådan enhed kan således vælge at indberette til Danmark. Valget gælder i givet fald hele virksomheden og ikke kun den del, der drives gennem det danske faste driftssted. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 48, 2. pkt.
Bemærk
BEK nr. 1253 af 06/09/2022 indeholder en undtagelsesbestemmelse gående ud på, at et fast driftssted ikke medfører indberetningspligt til et EU-land, her Danmark, hvis platformsoperatøren er en Kvalificeret Platformsoperatør uden for Unionen. Da ingen platformsoperatører, der er etableret uden for EU, har mulighed for at opfylde dette kriterium i 2023, er kriteriet ikke omtalt yderligere her. Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed