Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-1
<< >>

A.B.1.2.8.6.5.5.5 Om grænse for udlejning af fast ejendom

Indhold

Dette afsnit indeholder:

  • Baggrunden for reglen
  • Regel
  • Definitionen af begrebet "Ejendom"
  • Grænsen på 2.000 Relevante Aktiviteter.    

Baggrunden for reglen

Baggrunden for denne undtagelse fremgår af DAC7’s præambel nr. 19:  

"For at reducere unødvendige overholdelsesomkostninger for sælgere, der beskæftiger sig med udlejning af fast ejendom, såsom hotelkæder eller rejsearrangører, bør der være en tærskel for antal udlejninger pr. ejendom, hvorover indberetningspligten ikke vil gælde."

Af formuleringen fremgår, at fritagelsen for indberetningspligt kun gælder i forbindelse med udlejning af fast ejendom (og parkeringspladser). Det har formodningen for sig, at de nævnte virksomheder i forvejen er underlagt bogførings- og regnskabspligt samt oplysningspligt over for skattemyndighederne, hvilket også vil omfatte indtægt, der måtte være erhvervet via digitale platforme. Supplerende indberetning af den samme indtægt fra platformsoperatøren er derfor fundet unødvendig.  

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.4.4 Om udlejning af fast ejendom og parkeringspladser om den relevante aktivitet udlejning af fast ejendom.  

Bemærk

Selv om der står "fast ejendom" i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 16, nr. 3, og § 23, mens der står "…enhver anden fast ejendom og parkeringspladser" i § 9 stk. 1, nr. 1, lægger Skatteforvaltningen til grund, at undtagelsen også omfatter en Sælger, hvis aktivitet består i at udleje parkeringspladser, forudsat at alle øvrige betingelser er opfyldt, herunder betingelsen om, at alle parkeringspladserne, som medregnes, befinder sig på samme matrikelnummer, el.lign., jf. nedenfor om begrebet "Ejendom".

Regel

Undtagelsen i BEK nr. 1253 af 06/09/2020 § 16, nr. 3, går ud på, at en Sælger er en Undtaget Sælger, hvis Sælgeren er

"En Enhed, for hvilken Platformsoperatøren har formidlet mere end 2.000 Relevante Aktiviteter i form af udlejning af fast ejendom i løbet af den Indberetningspligtige periode."

En Indberetningsperiode er typisk et kalenderår. Se afsnit A.B.1.2.8.6.9 Indberetningsfrist.

Der kan udledes følgende af reglens formulering:

  • De 2.000 relevante udlejningsaktiviteter er en minimumsgrænse: Hvis grænsen ikke er nået i en given indberetningsperiode, har Platformsoperatøren indberetningspligt vedrørende Sælgerens aktiviteter, uanset om Sælgeren måtte være en større hotelkæde eller lignende.
  • Kun Sælgere, der er Enheder, kan være Undtagne Sælgere efter denne regel. Hvis udlejeren af fx et hotel eller et større areal, der er udlagt som parkeringsplads, er en fysisk person, vil Platformsoperatøren under alle omstændigheder have indberetningspligt vedrørende Sælgerens aktiviteter, også selv om der måtte være tale om mere end 2.000 aktiviteter inden for en indberetningspligtig periode.  
  • Definitionen af begrebet "Ejendom" er central for opgørelsen af, om grænsen på 2.000 aktiviteter er nået.

Bemærk

Der tælles - uanset definitionen af "Ejendom" - på niveau af Platformsoperatøren. Det vil sige, at hvis en Platformsoperatør driver flere Platforme, og Sælgeren udbyder udlejning af samme Ejendom på mere end én Platform, kan udlejninger på begge eller alle Platforme tælles med ved opgørelsen af, om grænsen på 2.000 aktiviteter er nået.

Platformsoperatøren er forpligtet til at indberette oplysninger om Sælgere, der skal indberettes om. Det betyder samtidig, at Platformsoperatøren er forpligtet til at sikre, at den ikke indberetter oplysninger om Undtagne Sælgere. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 46, stk. 1, nr. 2. Platformsoperatøren er således forpligtet til at sikre, at den kan identificere de Sælgere, der er Undtagne Sælgere efter denne regel.

I det følgende gennemgås først begrebet "Ejendom", som er et defineret begreb, der ikke må forveksles med "fast ejendom". Dernæst omtales grænsen på de 2.000 Relevante Aktiviteter.

Definitionen af begrebet "Ejendom"

Begrebet "Ejendom" (med stort "E") er defineret i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 23:

"Ved en "Ejendom" forstås enhver fast ejendom beliggende på samme adresse, ejet af samme ejer, og som udbydes til leje på en Platform af samme Sælger."

Der kan udledes følgende af bestemmelsens formulering:

  • En Ejendom kan efter omstændighederne godt bestå af en flerhed af enheder ("units"). Fx et antal hotelværelser, et antal ferielejligheder eller et antal parkeringspladser.
  • En udlejning ("Relevant Aktivitet"), der medtælles ved opgørelsen af, om grænsen på de 2.000 Relevante Aktiviteter er nået, behøver ikke at omfatte hele Ejendommen, men kan godt bare omfatte én eller enkelte af disse enheder, fx ét hotelværelse eller én parkeringsplads.
  • Dog kan de enkelte enheder ("units") kun medregnes til Ejendommen, hvis de

    • Er beliggende på samme adresse,
    • Har samme ejer,
    • Udlejes af den samme udlejer, som ikke behøver at være identisk med ejeren, og
    • Udbydes på samme Platform.

Der er tale om kumulerede betingelser. Hvis blot én af betingelserne ikke er opfyldt, er der ikke tale om én Ejendom.

Kravet om, at alle de enheder ("units"), der indgår i en Ejendom, skal have samme ejer, har til formål at undgå omgåelse af indberetningspligten i forbindelse med udlejning af fx ferieboligkomplekser, der er karakteriseret ved, at boligerne har hver sin ejer, mens udlejningen formidles i fællesskab, således at det over for Platformsoperatøren fremstår, som om der er tale om én "Sælger", der tilbyder udlejning af den samme Ejendom. Se herved 2. led i præambel nr. 19 til DAC7:

"19. … For at undgå risikoen for, at mellemmænd, der optræder på de digitale platforme som en enkelt sælger, omgår indberetningspligterne, samtidig med at de forvalter et stort antal ejendomme, bør der dog indføres passende beskyttelsesforanstaltninger."  

Bemærk

Platformsoperatøren har pligt til at indberette oplysninger om en Ejendom, medmindre Sælgeren (udlejeren) af ejendommen er kvalificeret som en Undtaget Sælger efter ovenstående regler. Det påhviler i den sammenhæng Platformsoperatøren at fastslå, hvor en Ejendom har adresse.   

Bemærk

At Sælgeren (udlejeren) ikke behøver at være identisk med ejeren af den faste ejendom, betyder, at en Enhed, der selv har lejet en del af et hotel eller et antal lejligheder med samme adresse i en fast ejendom, og som tilbyder (videre)udlejning via en Platform, skal behandles som en Sælger af en Ejendom og er en Undtaget Sælger, hvis ellers grænsen på de 2000 årlige udlejninger er nået. Det er dog yderligere en betingelse, at det pågældende hotel eller den pågældende faste ejendom kun har én ejer.    

Grænsen på 2.000 Relevante Aktiviteter    

Baggrunden for, at grænsen er sat ved 2.000 årlige Relevante Aktiviteter (her udlejninger), er, at udlejningsaktivitet drevet af andre end større hotelkæder og lignende sjældent har et så stort omfang som 2.000 årlige udlejninger.

Antallet af udlejninger skal tælles på niveau af den enkelte Ejendom. Se umiddelbart ovenfor om begrebet "Ejendom". Særligt bemærkes, at en Relevant Aktivitet godt kan bestå i udlejning af en mindre del af en Ejendom, såsom et enkelt hotelværelse eller en enkelt parkeringsplads, hvis de øvrige betingelser er opfyldt.

Bemærk

Der vil forekomme tilfælde, hvor en Sælger har haft mere end 2.000 årlige Relevante Aktiviteter vedrørende en Ejendom, men platformsoperatøren har grund til at betvivle, at alle enheder ("units") i den angivelige "Ejendom" reelt har samme sælger. Det kan fx dreje sig om udlejning af ferieboligkomplekser. I disse tilfælde påhviler det Platformsoperatøren at sikre sig dokumentation for ejerforholdene for hver enkelt enhed ("unit").  

Det forudsættes i almindelighed, at Platformsoperatøren selv kan afgøre på grundlag af de oplysninger, den har registreret, om grænsen på de 2.000 årlige Relevante Aktiviteter er nået. Se BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 27, stk. 2, og § 32.  Dette kan i sagens natur først fastslås endeligt, når indberetningsperioden, normalt et kalenderår, er ovre. Det står imidlertid Platformsoperatørerne frit for at tilrettelægge procedurer, der på et tidligere tidspunkt giver dem pålidelige indikationer af, hvorvidt de pågældende Sælgere (udlejere) kan forventes at ligge over eller under grænsen.      

Se også

Se også afsnit

  • A.B.1.2.8.6.4.4 om den Relevante Aktivitet udlejning af fast ejendom
  • A.B.1.2.8.6.6.2.4 om indberetning af oplysninger om Ejendomme
  • A.B.1.2.8.6.9 om definitionen af en Indberetningspligtig Periode.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.