A.B.1.1 Skatteindberetningsloven (revision af indberetningsbestemmelserne)
Indhold
Dette afsnit handler om den skatteindberetningslovens formål og den overordnede struktur i loven.
Afsnittet indeholder
- Skatteindberetningslovens formål og baggrund mv.
- Overgangsbestemmelser
- De materielle reglers betydning for indberetningspligten
Skatteindberetningslovens formål og baggrund mv.
Skatteindberetningsloven handler om tredjemands automatiske indberetning af oplysninger. Indberetningspligter fandtes tidligere i den nu tidligere skattekontrollov, men er i dag udskilt til en selvstændig lov, nemlig skatteindberetningsloven, der trådte i kraft 1. januar 2019.
Indberetningerne fra tredjemand er med til at sikre datagrundlaget til brug for dannelsen af borgerens årsopgørelser og oplysningsskemaer. Indberetninger fra tredjemand er således væsentlige for myndighedsudøvelsen og den service, Skatteforvaltningen ønsker at yde borgerne, når borgerens årsopgørelser dannes på baggrund af de - i nogle tilfælde - komplicerede skatteregler.
Den tidligere skattekontrollov er blevet opdelt i:
-
Skattekontrolloven (LBK nr. 283 af 2. marts 2022 med senere ændringer. Oprindeligt lov nr. 1535 af 19. december 2017)
Indeholder Skatteforvaltningens kontrolbeføjelser, bestemmelser om skatteyders oplysningspligt og tredjemands oplysningspligter på myndighedens anmodning.
-
Skatteindberetningsloven (LBK nr. 1754 af 30. august 2021 med senere ændringer. Oprindeligt lov nr. 1536 af 19. december 2017)
Indeholder bestemmelser om tredjemands pligt til uden opfordring at indberette oplysninger til Skatteforvaltningen, herunder til Indkomstregisteret om tredjemand - fx arbejdsgiveres indberetning af løn og bankers indberetning af renter mv.
-
Følgelovgivning (Lov nr. 1555 af 19. december 2017) med senere ændringer.
Med opdelingen i en skattekontrollov og en skatteindberetningslov er det også tydeliggjort, at lovene har forskellige formål. Skattekontrolloven handler, som navnet tilsiger, om kontrol, mens skatteindberetningslovens automatiske indberetningspligter primært handler om at kunne anvende oplysningerne ved dannelsen af borgernes årsopgørelser og oplysningsskemaer, ligesom indberetninger til indkomstregisteret i øvrigt indgår i et fællesoffentligt samarbejde om at indhente oplysninger, således at borgerne ikke skal meddele de samme oplysninger til forskellige myndigheder.
Skatteindberetningsloven viderefører i vidt omfang indberetningsreglerne i den tidligere skattekontrollovs afsnit II.
I vejledningen er der i forbindelse med beskrivelsen af hver enkelt bestemmelse i skatteindberetningsloven angivet, dels i et oversigtsskema, dels i teksten, hvorvidt der er tale om videreførelse af gældende ret, eller om der er sket en ændring.
Strukturen i loven
Skatteindberetningslovens struktur følger pligtsubjektet - altså hvem der er indberetningspligtig. Dette primært af hensyn til netop pligtsubjektet, der i forbindelse med indberetning til Skatteforvaltningen i høj grad har brug for et overskueligt og anvendeligt redskab.
De første 7 kapitler indeholder lovens indberetningsbestemmelser fordelt efter pligtsubjekt:
-
Kapitel 1 - Arbejds- og hvervgivere m.v.
-
Kapitel 2 - Finansielle virksomheder m.v.
-
Kapitel 3 - Fonde og foreninger m.v.
-
Kapitel 4 - Selskaber m.v.
-
Kapitel 5 - Fagforeninger og A-kasser
-
Kapitel 6 - Offentlige myndigheder
-
Kapitel 7 - Andre indberetninger
Kapitel 8 indeholder fælles bestemmelser om bl.a. territorial afgrænsning af indberetningspligten, registrering af indberetningspligtige, visse fælles undtagelser, indhentelse af identifikationsoplysninger til brug for indberetningen, indberetningsfrister, opbevaring af grundlaget for indberetningen og tvangsbøder.
Kapitel 9 indeholder lovens straffebestemmelser.
Kapitel 10 indeholder bestemmelserne om ikrafttrædelse og territorial gyldighed.
Ikrafttrædelse
Det fremgår af SIL § 64, stk. 1, at skatteindberetningsloven træder i kraft den 1. januar 2019.
I henhold til SIL § 65 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland.
Overgangsbestemmelser
Det fremgår af SIL § 64, stk. 2, at skatteindberetningsloven ikke finder anvendelse på indberetninger vedrørende kalenderåret 2018 eller tidligere, jf. dog SIL § 64, stk. 3. For sådanne indberetninger finder de bestemmelserne i den tidligere skattekontrollov anvendelse.
Kalenderår |
Hvilke bestemmelser finder anvendelse |
2018 |
De tidligere gældende regler om indberetning i den tidligere skattekontrollov |
2019 |
Skatteindberetningsloven Månedlig indberetning: SIL finder anvendelse første gang for januar 2019 Kvartalvis indberetning: SIL finder anvendelse første gang for 1. kvartal 2019 Årlig indberetning: SIL finder anvendelse første gang vedrørende kalenderåret 2019. |
Dette betyder, at for de indberetninger, der
-
skal ske månedligt, vil indberetningen efter skatteindberetningsloven ske første gang for januar måned 2019.
-
skal ske kvartalsvist, vil indberetningen efter skatteindberetningsloven ske første gang for 1. kvartal 2019.
-
skal ske årligt, vil indberetningen efter skatteindberetningsloven ske første gang vedrørende kalenderåret 2019.
For indberetning vedrørende tidligere perioder finder de tidligere gældende regler om indberetning i den tidligere skattekontrollov anvendelse.
Det fremgår af SIL § 64, stk. 3, at indberetning efter SIL § 41 ikke finder anvendelse på indberetninger vedrørende indkomståret 2018 eller tidligere. For sådanne indberetninger finder de hidtil gældende regler i den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 7 L anvendelse.
De materielle reglers betydning for indberetningspligten
Bestemmelserne i skatteindberetningsloven hviler på de materielle skatteretlige regler. Hvorvidt den indberetningspligtige skal indberette en oplysning til Skatteforvaltningen afhænger af, hvordan oplysningen kvalificeres efter dets materielle skatteretlige indhold. Som udgangspunkt gennemgås de materielle skatteretlige regler ikke i forbindelse med gennemgangen af indberetningsreglerne, idet de materielle skatteretlige regler er gennemgået i andre afsnit i Den juridiske vejledning. Der henvises til indholdsfortegnelsen for den samlede vejledning.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed