C.E.1 Baggrund og formelle regler mv. i forbindelse med beskatning ved død
Indhold
Dette afsnit handler om
baggrund for reglerne om beskatning ved dødsfald (C.E.1.1)
skifterettens anmeldelse af dødsfaldet (C.E.1.2)
pligt til at selvangive (C.E.1.3)
SKATs sagsbehandlingsregler (C.E.1.4)
proklama og hæftelse for dødsboskat og skattekrav i mod afdøde (C.E.1.5)
straffebestemmelser (C.E.1.6)
dødsboskatters fordeling mellem stat og kommune (C.E.1.7).
C.E.1.1 Baggrund for reglerne om beskatning ved dødsfald
Reglerne om beskatning ved dødsfald findes i dødsboskatteloven (DBSL). Reglerne skal læses i sammenhæng med dødsboskifteloven (DSL) og boafgiftsloven (BAL).
Indhold
Dette afsnit handler om
dødsboskattelovens baggrund, formål og historik (C.E.1.1.1)
dødsboskiftelovens baggrund, formål og historik (C.E.1.1.2)
boafgiftslovens baggrund, formål og historik (C.E.1.1.3).
C.E.1.1.1 Dødsboskattelovens baggrund, formål og historik
Baggrund og formål
blev indført i ved lov nr. 1221 af 27. december 1996 med virkning for dødsfald 1. januar 1997, fordi reglerne om dødsboskifte var blevet ændret grundlæggende med virkning for 1. januar 1997. Der blev bl.a. indført en række nye skifteformer, der ikke var beskrevet i den hidtidige skattelovgivning om dødsboer.
De gældende regler fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1362 af 21. november 2010 om beskatning ved dødsfald (Dødsboskatteloven).
Før blev indført, stod reglerne om dødsbobeskatning i flere forskellige skattelove. Hovedreglerne om beskatning af dødsboer stod i , mens en lang række andre love havde særregler, der gjaldt ved dødsfald, fx og .
samlede alle skattemæssige regler, der gjaldt i forbindelse med dødsfald.
Efterfølgende er der indført regler ved dødsfald i andre skattelove. Det gælder fx .
I medfør af loven er der udstedt bekendtgørelse nr. 410 af 27. maj 1999 om fritagelse for indberetning af acontoudlodninger fra dødsboer mv.
Historikskema
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:
Lovfor- slags nr.
Dato
Lov nr.
Dato
Ændring og baggrund for ændringen
Hvor i loven
Intet
1362
21.11.2010
Lovbekendtgørelse
L121
27.01.2011
174
04.03.2011
Beskatning nedsat af ikke benyttet indskud på iværksætterkonto
§ 9, stk. 1, nr. 3 og § 22 stk. 1, nr. 3
L83
25.11.2010
221
21.03.2011
Konsekvens af ændringer i dødsboskiftelov. Imødekommelsesdag træder ikke mere i stedet for dødsdag ved skifte af uskiftet bo. I stedet for bruges datoen for, hvornår skifteretten har modtaget skiftebegæring.
Efterlevende er erstattet med længstlevende (sprogmodernisering)
§ 71, stk. 2, § 74, stk. 2, 3 og 4
C.E.1.1.2 Dødsboskiftelovens baggrund, formål og historik
Baggrund og formål
Reglerne om dødsboskifte blev foreslået ændret i forbindelse med en betænkning fra skiftelovsudvalget. Den gældende skiftelov var fra 1874, og der var derfor behov for en gennemgribende modernisering og forenkling af reglerne.
Loven blev indført ved lov nr. 383 af 22. maj 1996 og trådte i kraft den 1. januar 1997.
Der er efterfølgende indført mindre ændringer - se nedenstående skema.
Der er i medfør af loven udstedt bekendtgørelse nr. 884 af 3. oktober 1996 om bobestyrere.
Historikskema
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:
Lovfor-slags nr.
Dato
Lov nr.
Dato
Ændring og baggrund for ændringen
Hvor i loven
L120
08.12.1995
383
22.05.1996
Lovens indførelse
Hele loven
L138
07.12.1999
1116
29.12.1999
Ophør af pensionsudbetaling på dødsfaldstidspunktet
§ 71
L23
08.10.2003
215
31.03.2004
Offentlighed i retsplejen
§ 114, stk. 3
L180
10.04.2004
447
09.06.2004
Digital kommunikation
§§ 115 a og 115 b
L111
24.02.2005
428
06.06.2005
Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen - den kommunale skattemyndighed og told- og skattestyrelsen ændret til told og skatteforvaltningen
Flere steder
L132
30.03.2005
554
24.06.2005
Sagsomkostninger, retshjælp og fri proces. - ikke relevant i dødsboskattemæssig sammenhæng
L168
01.03.2006
538
08.06.2006
Politi- og domstolsreform
§ 89, stk. 3
L101
06.12.2006
516
06.06.2007
Ændring som følge af arveloven mv., herunder
Tvunget proklama for ægtefælleudlægsboer og uskiftede boer
Samleveres ret til overtagelse efter vurdering
§ 22, § 24 og § 81 m.fl. § 111 a
L166
28.02.2007
523
06.06.2007
Ændring som følge af ny forældelseslov
§ 82, stk. 5
L159
28.03.2008
521
17.06.2008
To stk. boopgørelse sendes til skifteretten i privatskiftede dødsboer.
Ændring af afgiftspligtig beløbsgrænse for skifterettens besked til SKAT om afgiftsberegning, samt regulering af beløbsgrænse svarende til PSL § 20.
§ 32
§ 80
L197
22.04.2009
521
12.06.2009
Grundbeløb ændres til 2010-niveau og regulering efter PSL § 20 indføres
§ 80
L199
26.03.2010
718
25.06.2010
Konsekvensændring som følge af nye regler om rekonstruktionsbehandling i konkursloven.
§ 11, stk. 1
L83
25.11.2010
221
21.03.2011
Boopgørelse skal sendes ind senest 15 måneder fra dødsdagen, og boet kan vælge skæringsdag mellem dødsdag og et år efter dødsdagen.
Legatar udelukker ikke forenklet privat skifte, dog må der fortsat ikke skulle betales bo- eller tillægsboafgift.
Skifteretten skal ikke mere give SKAT besked om afgiftsberegning.
§ 32
§ 34, stk. 1
§ 80, stk. 2
C.E.1.1.3 Boafgiftslovens baggrund, formål og historik
Baggrund og formål
Afgift af dødsboer og gaver fremgår af lovbekendtgørelse nr. 1159 af 1. oktober 2007 om afgift af dødsboer og gaver med senere ændringer - se nedenstående skema.
blev indfør ved lov nr. 426 af 14. juni 1995 med virkning for
dødsfald den 1. januar 1996 og senere
begæring om skifte af uskiftet bo indgivet den 1. januar 1996 og senere.
Afgiften beregnes under ét af den samlede arvebeholdning og beregnes som en proportional afgift. Arv og gaver mellem ægtefæller blev fritaget for afgift.
afløste den hidtidige arve- og gaveafgiftslov.
I medfør af loven er udstedt bekendtgørelse nr. 928 af 4. oktober 2005 om boafgifter og gaveafgifter mv. (Boafgiftsbekendtgørelsen).
Til loven er knyttet cirkulære nr. 185 af 17. november 1982 om værdiansættelsen af aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved gaveafgiftsberegning.
Historikskema
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:
Lovfor-slags nr.
Dato
Lov nr.
Dato
Ændring og baggrund for ændringen
Hvor i loven
Intet
1159
01.10.2007
Lovbekendt- gørelse
L159
28.03.2008
521
17.06.2008
Konsekvens- rettelse vedrørende passivpost- beregning som følge af ændring af DBSL § 32.
§ 13 a, stk. 2
L21
08.10.2008
1336
19.12.2008
Konsekvens- ændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
§ 39, stk. 2 og 3, § 40, stk. 1
L72
19.11.2008
1344
19.12.2008
Ændrede straffebestem- melser
§ 41, stk. 3
L197
22.04.2009
521
12.06.2009
Grundbeløb ændres fra 1987-niveau til 2010-niveau.
§ 6 og § 22
L83
25.11.2010
221
21.03.2011
Udlodning af legat kan ske før arveafkald meddeles til skifteretten
§ 5, stk. 4
C.E.1.2 Skifterettens anmeldelse af dødsfaldet
Indhold
Dette afsnit beskriver skifterettens anmeldelse af dødsfaldet til SKAT.
Dødsboer omfattet af reglen
Reglen omfatter alle dødsboer, hvor dødsboskifte sker i Danmark.
Regel
Skifteretten skal for hvert enkelt dødsbo løbende indberette følgende til SKAT:
Identiteten af den indberetningspligtige skifteret.
Afdødes CPR-nr.
Datoen for dødsfaldet.
Skiftesagsnummer (SKS.NR.).
Om skifte efter afdøde sker her i landet.
Om der er mere end et bo efter afdøde.
Om afdøde var gift på dødstidspunktet. I givet fald oplyses ægtefællens CPR-nr.
Om dødsboets behandlingsmåde oplyses:
Om dødsboet er udlagt uden skiftebehandling efter DSL kapitel 12.
Om dødsboet er udlagt til den ægtefælle efter DSL kapitel 13.
Om dødsboet er udleveret til uskiftet bo efter DSL kapitel 14.
Om dødsboet er udleveret til privat skifte efter DSL kapitel 15, herunder om dødsboet er udleveret til forenklet privat skifte efter DSL § 33 eller § 34.
Om dødsboet behandles ved bobestyrer efter DSL kapitel 16, herunder om dødsboet anses for insolvent på udleveringstidspunktet.
Om der er meddelt tilladelse til, at skæringsdagen udskydes efter DSL § 66, stk. 2.
Om der er meddelt tilladelse til, at opgørelse vedrørende nærmere afgrænsede dele af dødsboet foretages efter dødsboets afslutning efter DSL § 31, stk. 2 eller § 66, stk. 3.
Identiteten af den, der repræsenterer dødsboet, hvis dette er udleveret til privat skifte eller til behandling ved bobestyrer.
Identiteten af arvinger i dødsboet, hvis det er udleveret til privat skifte efter DSL § 25, stk. 1, nr. l.
Opgørelse over aktiver og passiver pr. dødsdagen (åbningsstatus), når en sådan skal indgives til skifteretten.
Om den ægtefælle er eller fx på grund af arveafkald bliver eneste arving, når der bortses fra arvinger efter testamente.
Om et afsluttet bo genoptages.
Når der efterfølgende sker ændringer i oplysninger, der tidligere er indberettet til SKAT, herunder ændringer af dødsboets behandlingsmåde, skal skifteretten give SKAT besked om ændringerne.
Se § 8 i bekendtgørelse nr. 227 af 16. marts 2011 om indberetningspligter efter skattekontrolloven.
C.E.1.3 Pligt til at selvangive
Indhold
Dette afsnit handler om
dødsboets pligt til at selvangive for indkomståret før dødsåret (C.E.1.3.1)
dødsboets pligt til at selvangive for dødsåret (C.E.1.3.2).
C.E.1.3.1 Dødsboets pligt til at selvangive for indkomståret før dødsåret
Indhold
Dette afsnit beskriver dødsboets pligt til at selvangive for indkomståret før dødsåret.
Afsnittet indeholder:
Dødsboer omfattet af reglen
Hovedregel
Undtagelse.
Dødsboer omfattet af reglen
Reglen omfatter alle dødsboer.
Hovedregel
Når dødsfaldet sker så tidligt i året, at afdøde ikke har nået at selvangive, er det dødsboet eller den ægtefælle, der skal selvangive for indkomståret før dødsåret.
Dette skema viser, hvem der har pligt til at aflevere afdødes selvangivelse for året før dødsåret, når afdøde ikke har nået det selv før dødsfaldet:
Skifteform
Hvem skal selvangive på afdødes vegne
Privat skifte - herunder også forenklet privat skifte efter DSL §§ 33 og 34
Dødsboet ved den person, som arvingerne har angivet, at henvendelser på dødsboets vegne skal ske til. Se DSL § 33, stk. 2 og DSL § 34, stk. 2, der begge henviser til DSL § 25, stk. 6.
Bobestyrerbo - både solvent og insolvent skifte
Dødsboet ved bobestyreren
Uskiftet bo og ægtefælleudlæg (DSL § 22)
Den ægtefælle
Bemærk
Reglerne om
henstand med fristen for at selvangive i SKL § 4, stk. 4
Når dødsboet udleveres som boudlæg efter DSL § 18, er der ingen, der er forpligtet til at selvangive på afdødes vegne. Der er ingen, der hæfter for afdødes restskat, mens kun en ægtefælle får udbetalt afdødes overskydende skat. Se DBSL §§ 77 og 78, stk. 1 samt afsnit C.E.5.1.1.1 om afdødes skatteansættelse for året før dødsfaldet ved boudlæg.
Når afdøde efterlader sig en ægtefælle, skal der ske en skatteansættelse for indkomståret før dødsfaldet. Har afdøde ikke selvangivet, må skatteansættelse ske skønsmæssigt. Se SKL § 5, stk. 3.
Den ægtefælle kan dog selvangive på afdødes vegne. Det gælder især, hvor
afdødes fradrag er forskudsregistreret med for lave beløb
afdødes indkomster - bortset fra A-indkomst - er forskudsregistreret med for høje beløb
afdødes indkomstopgørelse og skatteberegning får indflydelse på den ægtefælles egen skatteberegning eller for størrelsen af afdødes overskydende skat, fx ved overførsel af
underskud
ikke benyttet del af personfradrag ægtefællerne imellem, fordi ægtefællerne er sambeskattet ved udgangen af indkomståret før dødsfaldet.
C.E.1.3.2 Dødsboets pligt til at selvangive for dødsåret
Indhold
Dette afsnit beskriver dødsboets pligt til at selvangive for dødsåret.
Skiftede dødsboer har pligt til at selvangive, når
SKAT forlanger afsluttende skatteansættelse for mellemperioden - se DBSL § 13, stk. 3
afsluttende skatteansættelse for mellemperioden er obligatorisk - se DBSL § 13, stk. 5
dødsboet ikke er skattefritaget, dvs. for bobeskatningsperioden - se DBSL § 85, stk. 2.
For skifteformerne
uskiftet bo (DSL § 25)
ægtefælleudlæg (DSL § 22)
forenklet privat skifte med ægtefællen som eneste arving (DSL § 34)
har den ægtefælle pligt til at selvangive efter de almindelige regler i SKL § 1, stk. 1. Den ægtefælle skal selvangive både egen indkomst og afdødes indkomst i dødsåret. Se afsnit C.E.4 Uskiftede boer mv. om uskiftede boer mv.
Dette skema viser, hvem der skal opfylde dødsboets pligt til at selvangive for dødsåret:
Selvangivelse for ..
Dødsboets skifteform
Hvem har pligt til at selvangive?
Hvornår skal selvangivelse afleveres?
Mellemperiode
boets krav
Forenklet privat skifte (DSL § 33)
Arvingerne ved den angivne person efter DSL § 33, stk. 2.
Senest seks måneder efter dødsfaldet, dog senest 2 måneder efter skifteformen er bestemt, når det er sket senere end 4 måneder efter dødsfaldet. Se DBSL § 13, stk. 2.
Privat skifte
Arvingerne ved den angivne person efter DSL § 25, stk. 6.
Bobestyrerbo
Bobestyrer
Boudlæg (DSL § 18)
Den ægtefælle
SKATs krav
Forenklet privat skifte (DSL § 33)
Arvingerne ved den angivne person efter DSL § 33, stk. 2.
Tre måneder efter SKAT har stillet krav om selvangivelse. Se DBSL § 13, stk. 3.
Privat skifte
Arvingerne ved den angivne person efter DSL § 25, stk. 6.
Bobestyrerbo
Bobestyrer
Boudlæg (DSL § 18)
SKAT kan ikke stille krav om selvangivelse
obligatorisk efter loven
Forenklet privat skifte (DSL § 33)
Arvingerne ved den angivne person efter DSL § 33, stk. 2.
Senest seks måneder efter dødsfaldet, dog senest 2 måneder efter skifteformen er bestemt, når det er sket senere end 4 måneder efter dødsfaldet. Se DBSL § 13, stk. 7.
Privat skifte
Arvingerne ved den angivne person efter DSL § 25, stk. 6.
gælder også for skatteansættelsen for et dødsbo. For skatteansættelserne for indkomstår forud for dødsfaldet gælder reglerne tilsvarende, idet dog har særlige frister for SKAT til at stille krav om betaling af eventuelt for lidt betalt skat. Se nedenfor.
Reglerne i SFL gælder dog ikke for værdiansættelser i boopgørelsen efter BAL § 12.
Se også
Se Processuelle regler for SKATs opgaver afsnit
A.A.7 om sagsbehandlingsregler
A.A.7.5 om virkning af formelle mangler og fejl ved sagsbehandling mv.
Skatteansættelse for indkomståret før dødsåret
Hvis afdøde har betalt for lidt i skat for indkomstår forud for dødsåret, skal SKAT stille krav om betaling af skatterne imod den, der hæfter for skatten.
Kravet skal være rejst (modtaget af den, der hæfter for skatten) senest 3 måneder efter, at SKAT har modtaget opgørelse over dødsboets aktiver og passiver på dødsdagen (åbningsstatus) eller formueoversigten som nævnt i arvelovens § 22. Se DBSL § 87, stk. 2, 1. pkt.
SKAT har dog altid en frist på 3 måneder efter fristen for at selvangive for indkomståret før dødsåret er udløbet. Se DBSL § 87, stk. 2, 2. pkt.
Hvis dødsboet udlægges til ægtefællen efter DSL § 22, skal dødsboet ikke sende åbningsstatus eller formueoversigt ind.
SKAT skal stille sit krav om betaling af skatter senest 3 måneder efter, at SKAT har modtaget besked fra skifteretten om skifteformen. Se DBSL § 87, stk. 2, 3. pkt.
SKAT har dog altid en frist på 3 måneder efter fristen for at selvangive for indkomståret før dødsåret er udløbet. Se DBSL § 87, stk. 2, 4. pkt.
Dødsboets eller den ægtefælles ansvar for betaling af skattekravet bortfalder, hvis SKAT ikke overholder fristerne. Se DBSL § 87, stk. 2, 5. pkt.
Når den ægtefælle, en arving eller en legatar ikke ønsker at overtage afdødes forskudsafskrivninger efter DBSL § 39, stk. 2, har SKAT en frist på to måneder til at stille krav om betaling af skatterne som følge af efterbetalingskrav vedrørende de ikke overtagne forskudsafskrivninger. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor SKAT har modtaget erklæring om at forskudsafskrivningerne ikke overtages. Se DBSL § 87, stk. 4.
Når en ægtefælle, der beskattes efter reglerne i DBSL afsnit III om uskiftet bo mv., ikke ønsker at overtage afdødes forskudsafskrivninger, skal den ægtefælle sende en erklæring herom senest samtidig med åbningsstatus eller formueoversigt afleveres. Se DBSL § 59, stk. 2. Der er derfor ikke behov for en særlig frist, der afviger fra den almindelige frist på tre måneder fra modtagelsen af åbningsstatus eller formueoversigt, for SKAT til at stille krav om betaling af skat som følge af beskatning hos afdøde af ikke overtagne forskudsafskrivninger. Se afsnit C.E.4.2.1.2 om den ægtefælle kan fravælge succession på visse punkter.
Ingen formkrav til hvordan SKAT stiller krav om afdødes for lidt betalte skatter
Der stilles ikke krav om, at der er en endelig opgørelse af efterbetalingskravets størrelse inden fristens udløb, fx. i form af et forslag til ændring af skatteansættelsen som nævnt i § 20.
Når SKAT anmelder sit, krav, skal SKAT angive, hvilket faktisk og retsligt grundlag kravet bygger på for, at kravet kan tillægges retsvirkning.
Dødsboet må ikke afslutte skiftebehandlingen inden udløbet af SKATs frist for at stille krav om betaling af afdødes for lidt betalte skatter, medmindre der for det offentliges vedkommende ligger en erklæring om, at sådanne krav ikke vil blive fremsat.
Bemærk
SKATs frister gælder ikke, hvis afdøde eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at ansættelsen er sket på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Se SFL § 27, stk. 1, nr. 5 og DBSL § 87, stk. 2, sidste pkt.
Afdøde er omfattet af kort ligningsfrist
Når
afdøde er omfattet af kort ligningsfrist, hvor SKATs varsel om ændring af skatteansættelsen skal være sendt inden 1. juli i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb og
skifteretten endnu ikke har fastsat dødsboets skifteform
skal SKAT sende sit varsel til skifteretten, da skifteretten varetager afdødes interesser, indtil skifteform er fastsat.
Se bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 om kort frist for skatteansættelse af fysiske personer med enkle økonomiske forhold.
Se også
Se Processuelle regler for SKATs opgaver afsnit A.A.8.2.2 om kort ligningsfrist for fysiske personer.
Regler for dødsfald før 1. juli 2008
Dette skema viser, hvilke regler for skatteansættelse for indkomstår før dødsåret der er anderledes for dødsfald før 1. juli 2008:
Hvis dødsfaldet er sket ...
Så se ...
før 1. juli 2008
LV 2008-2 Beskatning ved dødsfald afsnit B.G.2.2 om efterbetaling
Værdiansættelser i boopgørelsen
SKATs sagsbehandling af værdiansættelser i boopgørelsen er ikke omfattet af reglerne i . Se afsnit C.E.9 Boopgørelse og værdiansættelse om værdiansættelser.
C.E.1.5 Proklama
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne om proklama i forbindelse med dødsbobeskatning.
Afsnittet indeholder:
Dødsboer omfattet af reglen
Hovedregel
Undtagelse
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Når dødsfaldet sker sidst på året, kan en restskat for indkomståret før dødsåret være indregnet i forskudsansættelsen for året efter dødsåret. På et tidspunkt vil en sådan restskat komme til direkte opkrævning. Er restskatten ikke anmeldt inden anmeldelsesfristen udløb, og kommer kravet om direkte betaling først dødsboet i hænde efter anmeldelsesfristens udløb, bortfalder SKATs krav på betaling.
Undtagelse
Krav på skatter og afgifter er ikke omfattet af proklama, når det er bestemt i anden lovgivning. Se DSL § 83, stk. 2, nr. 4.
indeholder en regel om skatter, der ikke er omfattet af proklama:
"Skattekrav omfattes ikke af et proklama udstedt efter reglerne i kapitel 20 i DSL, medmindre kravet er opgjort på tidspunktet for udstedelsen af proklamaet. Dog omfattes restskatter mv., der er overført til dødsåret efter KSL § 61, stk. 3, og § 61 A, ikke af et udstedt proklama." Se DBSL § 87, stk. 5.
Hvilke skatter er ikke omfattet af proklama?
De skatter, der ikke er opgjort på den dag, hvor proklama er i Statstidende, er fx
restskatter som følge af en afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
dødsboskat for et skiftet dødsbo, der ikke er skattefritaget
restskat for indkomståret før dødsåret, når afdøde har betalt for lidt i skat, fordi selvangivelsen er indleveret efter dagen, hvor proklama er i Statstidende, og restskatten derfor ikke er opgjort
restskatter for både indkomståret før dødsåret og tidligere indkomstår, når skatteansættelsen skal rettes på grund af fejl i de selvangivne beløb
restskatter indregnet i dødsårets forskudsskatter.
Restskatter omfattet af c. og d. er i stedet for omfattet af reglerne om efterbetaling af for lidt betalt skat. Se DBSL § 87, stk. 2.
Se også
Se om skatteansættelse for indkomstår før dødsåret i afsnit C.E.1.4 - SKATs sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
Afgørelsen i stikord
Yderligere kommentarer
Landsretsdomme
SKM2001.433.ØLR
Rentekrav var prækluderet, da
der ikke ved anmeldelsen var taget udtrykkeligt forbehold for renter eller
det var godtgjort, at forbeholdet om renter på anden måde var fremsat inden proklamafristens udløb.
C.E.1.6 Straffebestemmelser
Se afsnit A.C.3.2.1.4 om straffebestemmelser i DBSL § 93.
C.E.1.7 Dødsboskatters fordeling mellem stat og kommune
Indhold
Dette afsnit beskriver, hvordan skatter efter fordeles mellem stat om kommune.
Afsnittet indeholder:
Kommuner omfattet af reglen
Regel
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Kommuner omfattet af reglen
Reglen omfatter generelt alle landets kommuner og konkret den kommune, som afdøde havde som skattekommune for dødsåret. Dvs. den kommune som afdøde havde bopæl i den 5. september året før dødsåret.
Regel
Kommunen skal have 1/3 af
afdødes foreløbige betalte skatter efter DBSL §§ 12 og 77, som bliver endelige
Når afdøde ikke skal betale kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, får staten hele skatten.
Kommunen skal betale 1/3 af negativ skat efter DBSL § 31.
Staten afregner efter reglerne i lov om kommunal indkomstskat skatten efter a) til den enkelte kommune, som skal have skatten.
Staten afregner kommunens andel af indkomstskatter efter b. og c. over for kommunen på grundlag af de oplysninger, der foreligger den 1. maj i året to år efter dødsåret. Afregning sker med 1/3 hver den 1. i månederne januar, februar og marts det følgende kalenderår.
Tilgange og afgange i skatter efter 1. maj to år efter dødsåret reguleres ikke overfor kommunerne.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
Afgørelsen i stikord
Yderligere kommentarer
Højesteretsdomme
SKM2006.592.HR
Den kommune, som afdøde havde bopæl i den 5. september i året før dødsåret, har krav på kommunal andel af mellemperiode- eller dødsboskat, selv om afdøde ikke har haft bopæl i den kommune nogen del af dødsåret.
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.