A.A.5 Tilbagekaldelse af afgørelserIndhold
Dette afsnit handler om de grundlæggende principper om en forvaltningsmyndigheds adgang til at tilbagekalde en allerede truffet afgørelse, når der ikke eksisterer særskilt hjemmel til at tilbagekalde en afgørelse.
Afsnittet indeholder:
- Baggrund (A.A.5.1)
- Tilbagekaldelse i begunstigende retning (A.A.5.2)
- Tilbagekaldelse i bebyrdende retning (A.A.5.3)
- Tilbagekaldelse af afgørelser på toldområdet (A.A.5.4)
A.A.5.1 BaggrundIndhold
Dette afsnit handler om baggrunden for principperne om tilbagekaldelse af forvaltningsafgørelser samt om disse princippers betydning.
Principperne skal sikre, at borgere og virksomheder kan indrette sig i tillid til, at myndighedernes afgørelser som udgangspunkt er endelige.
Beskrivelsen har navnlig betydning for afgørelser, der er truffet efter anmodning fra en borger eller en virksomhed, dvs. tilladelser, dispensationer og lign.
Beskrivelsen har dog også afledet betydning for afgørelser truffet på SKATs initiativ, fordi en sådan afgørelse ikke uden særskilt hjemmel efterfølgende kan skærpes med tilbagevirkende kraft, medmindre tilbagekaldelsesbetingelserne er opfyldt. Se SKM2010.752.SKAT.
A.A.5.2 Tilbagekaldelse i begunstigende retningIndhold
Dette afsnit handler om betingelserne for at ændre en forvaltningsafgørelse, så den får et mere begunstigende indhold end inden ændringen.
Ingen hjemmelskrav
Selv om der ikke eksisterer særlig hjemmel til at tilbagekalde eller ændre en forvaltningsafgørelse, er der ikke noget til hinder for ændringer i begunstigende retning for borgeren/virksomheden, hvis ændringen er saglig korrekt og gældende frist- og forældelsesregler ikke er til hinder for ændringen.
Eksempel
En anmodning fra en borger/virksomhed har resulteret i en afgørelse, der ikke eller ikke fuldt ud imødekommer anmodningen. Der er ikke noget til hinder for, at SKAT ændrer afgørelsen i begunstigende retning med respekt af gældende frist- og forældelsesregler.
A.A.5.3 Tilbagekaldelse i bebyrdende retningIndhold
Dette afsnit handler om betingelserne for at ændre en forvaltningsafgørelse, så den får et mere bebyrdende indhold end inden ændringen.
Afsnittet indeholder:
- Hovedregel
- Undtagelser
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Hovedregel
Hvis en anmodning har resulteret i en afgørelse, der giver helt eller delvist medhold, kan SKAT som hovedregel ikke ændre afgørelsen i bebyrdende retning, når afgørelsen er nået frem til modtageren. Som en afledet virkning heraf gælder, at en afgørelse på SKATs initiativ som hovedregel heller ikke kan ændres i bebyrdende retning, medmindre der er taget forbehold herom. En sådan ændring skal naturligvis ske med respekt af gældende frist- og forældelsesregler. Som det fremgår af SKM2010.752.SKAT kan SKAT med enkelte undtagelser normalt ikke tage forbehold om efterfølgende bebyrdende ændringer. Som det ligeledes fremgår af SKM2010.752.SKAT er der dog intet til hinder for at tage forbehold i en årsopgørelse, der er dannet som følge af den skattepligtiges egen TastSelv-ændring af ansættelsen.
Eksempel
Et tilsagn om udbetaling af negativ moms ikke kunne korrigeres, fordi tilsagnet ikke indeholdt forbehold af nogen art. Se TfS 1998.139.ØLD.
Undtagelser
Som en generel undtagelse kan en afgørelse tilbagekaldes i tiden indtil afgørelsen er kommet frem til modtageren. Efter dette tidspunkt kan tilbagekaldelse eller ændring i bebyrdende retning ske med respekt af gældende frist- og forældelsesregler, hvis der er tale om
- urigtige forudsætninger for afgørelsen, eller
- bristende forudsætninger for afgørelsen.
Tilbagekaldelse som følge af urigtige forudsætninger
Er afgørelsens indhold urigtigt som følge af omstændigheder, der forelå allerede på tidspunktet for afgørelsen, kan den tilbagekaldes eller ændres i bebyrdende retning, og normalt med virkning bagud, hvis:
A
Borgeren/virksomheden har handlet svigagtigt eller har burdet indse, at myndigheden var i en vildfarelse, da afgørelsen blev truffet. Tilsvarende kan en afgørelse tilbagekaldes, hvis det faktiske grundlag for afgørelsen har været urigtigt og dette ikke kan tilregnes afgørelsesmyndigheden som en fejl.
Eksempel
En importør skulle betale godtgjort afgift tilbage til skattemyndighederne, fordi han ikke var i god tro. Importøren havde modtaget afgiftsgodtgørelse af brugte flasker, hvilket var betinget af, at flaskerne blev anvendt til genopfyldning. Det blev lagt til grund, at det for importøren fremstod som overvejende sandsynligt, at flaskerne ikke blev genanvendt. I øvrigt var den manglende gode tro begrundet med, at importøren drev en betydelig erhvervsvirksomhed og havde revisorbistand. Se SKM2002.275.VLR.
Eksempel
En overskydende skat skulle tilbagebetales, fordi modtageren måtte være klar over, at der fejlagtigt ikke var modregnet i skyldig moms. Se SKM2008.915.SHR.
B
Afgørelsen er direkte ulovlig
Eksempel
En tilladelse til tilførsel af aktiver kunne tilbagekaldes, fordi den var givet uden hjemmel i loven. Se SKM2009.484.HR.
Hvis tilbagekaldelsen af en ulovlig afgørelse medfører et direkte tab for borgeren/virksomheden, kan der eventuelt blive tale om erstatningsansvar for SKAT, hvis det må lægges til grund, at SKAT har begået ansvarspådragende fejl.
C
Afgørelsen har vedvarende betydning for borgeren/virksomheden og er urigtig uden at være ulovlig eller blevet til ved svig/vildfarelse.
I sådanne tilfælde kan afgørelsen ændres i bebyrdende retning med fremtidig virkning. Ændring forudsætter, at SKAT giver et passende varsel, der giver borgeren/virksomheden mulighed for at tilpasse sig ændringen. Hvad der skal anses for et passende varsel, afhænger af en meget konkret vurdering. Jo mere definitivt borgeren/virksomheden har disponeret på grundlag af den oprindelige afgørelse, desto længere skal varslingen være.
Eksempel
Ændring af tilladelse til frivillig momsregistrering kunne ske efter varsel på 3 måneder. Se UfR 1980.73.HD
Eksempel
Ændring af tilladelse til frivillig momsregistrering kunne ske efter varsel på 6 måneder. Se SKM2001.409.ØLR
Eksempel
Ændring af en urigtig trækfritagelse blev varslet d. 25/1-2006. Ændringen fik virkning for indkomståret 2006, men ikke for 2004 og 2005. Se SKM2009.217.LSR
Tilbagekaldelse som følge af bristende forudsætninger
Det drejer sig om tilfælde, hvor der i tiden efter afgørelsen er indtruffet omstændigheder, der forrykker grundlaget for afgørelsen. Udgangspunktet vil være, at tilbagekaldelsen/ændringen kun kan ske med fremtidig virkning. Dette kan dog fraviges, hvis afgørelsen er betinget af, at en oprindelig forudsætning ikke senere bortfalder. I givet fald kan tilbagekaldelse ske med virkning bagud. Se SKM2009.91.ØLR
Bristende forudsætninger kan medføre tilbagekaldelse i følgende situationer:
- Ny lovgivning, der ændrer forudsætningerne for afgørelsen med fremtidig virkning
- Ændret domspraksis og ændret administrativ praksis, der ændrer forudsætningerne for afgørelsen med fremtidig virkning.
- Borgeren/virksomheden overholder ikke nærmere vilkår, forbehold eller betingelser, der er fastsat i forbindelse med afgørelsen. Fastsættelse af sådanne vilkår, forbehold eller betingelser kræver normalt særlig hjemmel.
- Borgerens/virksomhedens egne faktiske omstændigheder har ændret sig, således at grundlaget for den oprindelige afgørelse er ændret med den konsekvens, at afgørelsen kan ændres med fremtidig virkning.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Højesteretsdomme |
SKM2009.484.HR |
Tilbagekaldelse - tilladelse - ulovlig |
|
UfR 1980.73.HD |
Frivillig momsregistrering-tilbagekaldelse- varsel på 3 måneder |
|
Landsretsdomme |
SKM2009.91.ØLR |
Tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver kunne tilbagekaldes |
|
SKM2002.275.VLR |
Udbetaling af godtgjort afgift kunne tilbagekaldes-ikke god tro |
|
SKM2001.409.ØLR |
Frivillig momsregistrering-tilbagekaldelse-varsel på 6 måneder |
|
TfS 1998.139.ØLD |
Tilsagn om udbetaling af negativ moms kunne ikke tilbagekaldes |
|
Sø- og Handelsretsdomme |
SKM2008.915.SHR |
Tilbagebetaling af overskydende skat-kendskab til at moms kunne være modregnet |
|
Landsskatteretskendelser |
SKM2009.217.LSR |
Trækfritagelse tilbagekaldt |
|
A.A.5.4 Tilbagekaldelse af afgørelser på toldområdetIndhold
Dette afsnit handler om de særlige regler i toldkodeksen om tilbagekaldelse af afgørelser på toldområdet.
Afsnittet indeholder:
- Annullering af toldafgørelser
- Tilbagekaldelse eller ændring af toldafgørelser
Annullering af toldafgørelser
I artikel 8 i EF-toldkodeksen er der hjemmel til, at en begunstigende afgørelse kan annulleres, hvis den er truffet på grundlag af urigtige eller ufuldstændige oplysninger og
- ansøgeren vidste eller burde med rimelighed have vidst, at oplysningerne var urigtige eller ufuldstændige
- afgørelsen ikke kunne være blevet truffet på grundlag af rigtige og fuldstændige oplysninger
Tilbagekaldelse eller ændring af toldafgørelser
En begunstigende afgørelse kan tilbagekaldes eller ændres, hvis en relevant betingelse ikke længere er opfyldt. Se artikel 9 i EF-toldkodeksen Endvidere kan en begunstigende afgørelse tilbagekaldes, hvis borgeren/virksomheden ikke overholder forpligtelser, der er en følge af afgørelsen.
SKAT skal skriftligt underrette borgeren/virksomheden om tilbagekaldelse eller ændring, der så har virkning fra datoen på den skriftlige underretning. Der er i undtagelsestilfælde mulighed for at udskyde denne virkning til et senere tidspunkt.
En godtgørelse, som viser sig at være givet med urette, kan opkræves igen. Se toldkodeksen art. 242 Genopkrævninger er omfattet af den normale 3 års frist på toldområdet, der regnes fra det tidspunkt, hvor den oprindelige toldskyld opstod. Se afsnit [xx.]
|