Afsnit P Angivelse, indberetning og betaling
§§ 57-65 | Loven fastsætter de nærmere regler for angivelse og betaling af moms samt følgerne af, at disse regler ikke overholdes.
Regler om angivelse og betaling findes desuden i lov nr 289 af 28. april 2003 om opkrævning af skatter og afgifter mv. med senere ændringer (OPKL). |
P.1 Angivelsesregler
| Ovennævnte love fastsætter de nærmere regler for angivelse og betaling af moms samt følgerne af, at disse regler ikke overholdes. |
P.1.1 Angivelse, indberetning og betaling af moms
| Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver momsperiode indsende momsangivelse.
Angivelsen skal indeholde (beløb i hele kroner):
- Salgsmoms (udgående moms),
- Moms af varer og ydelser fra udlandet (udgående moms),
- Moms af køb af byggeydelser og arbejdsudleje med omvendt betalingspligt (udgående moms),
- Købsmoms (indgående moms) samt energiafgifter,
- momstilsvar,
- værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande, jf. § 11 (anføres i angivelsens rubrik A)
- værdien af varesalg uden moms til andre EU-lande, jf. § 34, stk. 1, nr. 1-4 (i rubrik B - se endvidere N.4 vedr. indsendelse af lister)
- værdien af varer og momspligtige ydelser, som kan sælges momsfrit efter §§ 14-21 og § 34 (i rubrik C).
Fjernsalg fra andre EU-lande skal i rubrik A. Det samme skal varer, der installeres eller monteres af leverandøren eller for dennes regning i Danmark, når varerne er forsendt eller transporteret hertil fra et andet EU-land.
Fjernsalg som nævnt i § 14 nr. 2 samt salg af nye transportmidler forsendt eller transporteret til privatpersoner i andre EU-lande skal anføres i rubrik B, men der skal ikke indsendes listeoplysninger.
Varer, der installeres eller monteres af leverandøren eller for dennes regning i et andet EU-land, skal ligeledes anføres i rubrik B.
Indberetning og betaling via internettet
Pr. 1. januar er alle virksomheder blevet tilmeldt TastSelv og kan via www.skat.dk indberette moms for de perioder, der er åbne. Tilmelding sker automatisk for alle nyregistrerede virksomheder.
Ved at indberette og betale via internettet, har virksomhederne adgang til at indberette og betale næsten hele døgnet på hverdage, lørdage og søn- og helligdage. Virksomheder, der angiver via TastSelvErhverv kan betale via PBS-leverandørservice, netbank eller almindelig bank. Identifikationslinjen (OCR-linjen) fra TastSelvErhverv skal oplyses.
Virksomheder, der er tilmeldt TastSelv modtager en e-mail med oplysning om fristen for indberetning af momsen.
Rettidig betaling og indberetning
Betaling er sket rettidig, når
- beløbet, der skal betales, er indbetalt til et posthus, et pengeinstitut eller til SKAT senest sidste rettidige betalingsdag,
- anmodning om overførsel af det beløb, der skal betales, er virksomhedens pengeinstitut i hænde, sådan at overførslen fra virksomhedens konto til SKAT´s konto kan ske senest på sidste rettidige betalingsdag. Det gælder også, hvis virksomheden sender en betalingsanmodning via HomeBanking/Office Banking.
Falder sidste rettidige betalingsdag på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. OPKL § 2, stk. 3.
Indberetning er sket rettidig, hvis virksomheden har fået kvittering for indberetningen inden kl. 24 på den sidste rettidige indberetningsdag.
Betaling via internettet anses som rettidig, hvis det beløb, der skal betales, bliver trukket på virksomhedens konto senest sidste rettidige betalingsdag og er sket i henhold til bankens regler vedrørende tidsfrister for netbankoverførsler.
Manuel angivelse
Alternativt skal der via telefonen (70 10 10 70) bestilles et særligt girokort. Girokortet skal bestilles hver gang virksomheden nærmer sig fristen for angivelse af moms. Virksomheder, der skal angive "Moms af køb af byggeydelser og arbejdsudleje med omvendt betalingspligt" og som ikke anvender TastSelvErhverv kan i landets skattecentre bestille en særlig blanket, der skal anvendes ved angivelsen.
Manuel angivelse af moms foretages ved hjælp af skemaet på bagsiden af det fremsendte girokort.
Angivelsen skal være underskrevet af den, der tegner virksomheden, eller af en, der har fået fuldmagt af virksomheden. Fuldmagtsforholdet skal kunne dokumenteres over for told- og skatteforvaltningen ved forevisning af en fuldmagtserklæring eller lignende.
Generelt
Virksomheden skal indsende angivelse for hver momsperiode, selv om der ikke skal indbetales moms, enten fordi momstilsvaret er nul, eller fordi købsmomsen overstiger salgsmomsen. I sidstnævnte tilfælde skal momstilsvaret tydeligt markeres med et minus.
Er angivelsen positiv skal betaling ske ved anvendelsen af girokortet. Der kan betales med dankort eller kontanter ved personligt fremmøde på et skattecenter.
|
P.1.2 Angivelsesfrister mv.
P.1.2.1 Leverancer over 15 mio. kr. årligt
| Registrerede virksomheder, hvis samlede momspligtige leverancer (inklusive eksportleverancer mv. af varer og ydelser) overstiger 15 mio. kr. årligt har kalendermåneden som momsperiode. En momspligtig person med flere virksomheder, som har ladet sine virksomheder blive registreret hver for sig (delregistrering), se M.1.4, skal afregne moms hver måned, hvis virksomhedernes samlede momspligtige leverancer tilsammen overstiger 15 mio. kr.
Månedsafregnende virksomheder skal angive momsen senest 25 dage efter momsperiodens udløb. Fx. skal momsangivelsen for januar måned afgives senest 25. februar. Angivelse for juni måned skal dog først ske 1 måned og 17 dage efter periodens udløb.
|
Betaling |
Den skyldige moms skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Momsen forfalder den 1. i den måned, hvor indbetalingen af momsen skal foretages.
Såfremt den sidste rettidige angivelsesdag er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige angivelses- og betalingsdag.
|
Udskudte betalingsfrister 2009 |
>For kalendermånederne januar - oktober 2009 gælder der dog længere angivelses- og betalingsfrister.<
>Se § 5, i lov nr. 175 af 12. marts 2009 (som ændret ved lov nr. 526 af 12. juni 2009):<
>"§ 5. Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens § 57, stk. 2, udskydes for månederne januar 2009 til og med juni 2009 til den 25. i den anden måned efter afgiftsperiodens udløb. Virksomhedens angivelse for juli 2009 skal foretages senest den 21. september 2009. Virksomhedens angivelse for august 2009 skal foretages senest den 13. oktober 2009. Virksomhedens angivelse for september 2009 skal foretages senest den 9. november 2009. Virksomhedens angivelse for oktober 2009 skal foretages senest den 1. december 2009.<
>Stk. 2. Hvis den sidste rettidige angivelsesdag, som er nævnt i stk. 1, er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige angivelsesdag."< |
P.1.2.2 Leverancer over 1 mio. kr., men ikke over 15 mio. kr. årligt
| For registrerede virksomheder, hvis samlede momspligtige leverancer (inklusive eksportleverancer af varer og ydelser) overstiger 1 mio. kr., men ikke overstiger 15 mio. kr. årligt, er momsperioden kvartalet.
Disse virksomheder skal afgive momsangivelse senest 1 måned og 10 dage efter momsperiodens udløb. Fx skal momsangivelsen for januar kvartal afgives senest 10. maj. Angivelse for april kvartal skal dog først ske 1 måned og 17 dage efter periodens udløb.
En momspligtig person med flere virksomheder, som har ladet sine virksomheder blive registreret hver for sig (delregistrering), se M.1.4, skal afregne moms hver måned, hvis virksomhedernes samlede momspligtige leverancer tilsammen overstiger 15 mio. kr., jf. P.1.2.1. Overstiger virksomhedernes samlede momspligtige leverancer tilsammen 1 mio. kr., men ikke 15 mio. kr., skal de afregne moms hvert kvartal.
|
Betaling |
Den skyldige moms skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Momsen forfalder den 1. i den måned, hvor indbetalingen af momsen skal foretages.
Såfremt den sidste rettidige angivelsesdag er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige angivelses- og betalingsdag.
|
Udskudte betalingsfrister 2009 |
>For kvartalerne januar, april og juli 2009 gælder der dog længere angivelses- og betalingsfrister.<
>Se § 7 i lov nr. 175 af 12. marts 2009 (som ændret ved lov nr. 526 af 12. juni 2009):<
>"§ 7. Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens § 57, stk. 3, udskydes til den 2. juni 2009, for så vidt angår januar kvartal 2009. For april kvartal 2009 udskydes fristen til den 1. september 2009. For juli kvartal 2009 udskydes fristen til den 1. december 2009."< |
P.1.2.3 Leverancer, der ikke overstiger 1 mio. kr. årligt
| For registrerede virksomheder, hvis samlede momspligtige leverancer (inklusive eksportleverancer mv. af varer og ydelser) ikke overstiger 1 mio. kr. årligt, er momsperioden første og andet halvår af kalenderåret.
Disse virksomheder skal afgive momsangivelse senest den 1. dag i den tredje måned efter momsperiodens udløb. Det betyder, at momsangivelsen for perioden januar-juni skal afgives senest 1. september, og at momsangivelsen for perioden juli-december skal afgives senest 1. marts.
En momspligtig person med flere virksomheder, som har ladet sine virksomheder blive registreret hver for sig (delregistrering), se M.1.4, skal afregne moms hver måned, hvis virksomhedernes samlede momspligtige leverancer tilsammen overstiger 15 mio. kr., jf. P.1.2.1. Overstiger virksomhedernes samlede momspligtige leverancer tilsammen 1 mio. kr., men ikke 15 mio. kr., skal de afregne moms hvert kvartal, jf. P.1.2.2.
|
Betaling |
Den skyldige moms skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Afgiften forfalder den 1. i den måned, hvor indbetalingen af moms skal foretages.
Såfremt den sidste rettidige angivelsesdag er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige angivelses- og betalingsdag.
|
Udskudte betalingsfrister |
>For 2. kalenderhalvår 2008 gælder der i praksis for mange virksomheder en længere angivelses- og betalingsfrist.<
>Se § 8 i lov nr. 175 af 12. marts 2009:<
>"§ 8. For virksomheder, der i medfør af momslovens § 57, stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode for såvel anden halvdel af kalenderåret 2008 som første halvdel af kalenderåret 2009, sammenlægges anden halvdel af kalenderåret 2008 med første halvdel af kalenderåret 2009, således at angivelsesfristen for den samlede periode udløber den 1. september 2009, jf. dog stk. 2.<
>Stk. 2. En virksomhed kan ved at indgive særskilt momsangivelse for anden halvdel af kalenderåret 2008 vælge, at stk. 1 ikke skal finde anvendelse.<
>Stk. 3. En momsangivelse indgivet i medfør af stk. 2 kan tilbagekaldes, indtil den angivelsesfrist, som er nævnt i stk. 1, er udløbet. Hvis virksomhedens moms vedrørende anden halvdel af kalenderåret 2008 er indbetalt, kan momsangivelsen dog kun tilbagekaldes, hvis den indbetalte moms tilbagebetales efter § 9. Den særskilte momsangivelse anses for tilbagekaldt ved tilbagebetaling efter § 9."<
|
Nyregistrerede virksomheder |
Nye virksomheder, der anmeldes til registrering, skal som hovedregel registreres med kvartalet som momsperiode i den første tid efter registreringen. Selv om virksomheden i etableringsperioden forventer en årlig omsætning på over 15 mill. kr. og derfor efter § 57, stk. 2, skal anvende kalendermåneden som momsperiode, skal virksomheden som udgangspunkt fra starten registreres med kvartalet som momsperiode.
Tilsvarende skal virksomheder med en forventet årlig omsætning, der ikke overstiger 1 mill. kr. i starten anvende kvartalet som momsperiode, uanset disse virksomheder efter § 57, stk. 4, har kalenderhalvåret som momsperiode.
Der gælder dog den undtagelse, at hvis virksomhedens forventede momspligtige leverancer overstiger 20 mill. kr., registreres virksomheden med kalendermåneden som momsperiode.
Virksomheden skal ved anmeldelsen til registrering oplyse, hvis den forventede omsætning overstiger 20 mill. kr., jf. lovens § 47, stk. 5, 4. pkt. Tilsidesætter virksomheden denne oplysningspligt, og konstateres det efterfølgende, at virksomhedens omsætning i det første år efter registreringen har oversteget 20 mill. kr., kan virksomheden blive pålagt en bøde. Det gælder, hvis det fx på grund af virksomhedens forhold burde have stået denne klart ved anmeldelsen til registrering, at den årlige omsætning allerede fra starten ville overstige de 20 mill. kr. |
P.1.2.4 Ændring af momsperiode
| Ændring af en virksomheds momsperiode foretages automatisk af SKAT. Ændringen sker på grundlag af virksomhedens momspligtige leverancer (inklusive eksportleverancer mv. af varer og ydelser) i en 12-måneders periode, der omfatter anden halvdel af kalenderåret og første halvår af det følgende kalenderår.
Hvis virksomheden ikke har foretaget rettidig angivelse af momsen, og told- og skatteforvaltningen i stedet har foretaget en foreløbig fastsættelse af virksomhedens momstilsvar efter OPKL § 4, stk. 1, opgøres virkomhedens omsætning i den pågældende periode på grundlag heraf. Denne omsætning medregnes til virkomhedens omsætning i ovennævnte 12-måneders periode. Ændringen har virkning fra og med 1. januar i året efter udløbet af denne 12-måneders periode. Ændring af momsperiode og angivelsesfrist efter denne bestemmelse kan kun ske én gang om året.
Virksomhedens momsperiode kan dog kun forlænges, hvis virksomheden for momsperioderne i hele den 12-måneders periode har angivet og indbetalt momsen rettidigt efter loven.
|
Anmodning om ændring af momsperiode | En virksomhed, der anvender kvartalet som momsperiode, kan anmode Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om at anvende kalendermåneden som momsperiode, jf. momslovens § 57, stk. 7, 1. pkt. og P.1.2.1.
En virksomhed, der anvender halvåret som momsperiode, kan anmode Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om at anvende kalendermåneden eller kvartalet som momsperiode, jf. momslovens § 57, stk. 7, 2. pkt. samt P.1.2.1 eller P.1.2.2.
Ændring af momsperioden kan kun ske med virkning fra 1. januar eller 1. juli, og anmodning om ændring skal ske senest 1 måned før ændringen ønskes iværksat. En virksomhed, der efter anmodning får ændret sin momsperiode, kan ikke inden for de følgende 2 år få lov til at ændre momsperioden efter anmodning. |
P.1.3 Fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter
| Der henvises til bekendtgørelse af lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter.
Virksomheder med et særligt stort energiforbrug kan få tilladelse til månedsvis tilbagebetaling. Tilbagebetalingen vedrører godtgørelsesberettigede afgifter af olie, el, kul, naturgas og bygas samt godtgørelsesberettiget CO2-afgift.
Virksomheder, der har tilsagn fra Energistyrelsen om tilskud til CO2-afgift, og som har bevilling til fremskyndet tilbagebetaling af energiafgifter og CO2-afgift, kan også opnå fremskyndet (månedsvis) udbetaling af tilskud til CO2-afgift.
Det samlede energiafgiftsbeløb skal mindst udgøre 30.000 kr. om året. Endvidere kan afgift af svovlfattig dieselolie og af gas, der anvendes ved rutekørsel, tilbagebetales fremskyndet. Det samme gælder afgift af el til drift af eltog. Opgørelsen foretages for en kalendermåned ad gangen. Hvis beløbet udgør mindst 5.000 kr., kan virksomheden umiddelbart efter månedens udløb anmode om tilbagebetaling af afgift. Tilbagebetalingen kan dog omfatte flere måneder under ét, sådan at beløbet overstiger 5.000 kr.
Den fremskyndede tilbagebetaling sker ved, at virksomheden efter månedens udløb på blanketten: Anmodning - Fremskyndet tilbagebetaling (Blanket nr. 23.001) fremsender en anmodning til told- og skatteforvaltningen om fremskyndet tilbagebetaling af månedens tilfakturerede afgift mv.
Til fremskyndet udbetaling af tilskud til CO2-afgift skal blanketten: Anmodning - tilskud til CO2-afgift (Blanket nr. 24.001) anvendes. Nogle væksthusgartnere og industrivirksomheder skal dog benytte blanket nr. 24.002. Virksomheder, der er optaget i ordningen, må ikke sideløbende helt eller delvis foretage fradrag for disse afgifter i virksomhedens momsangivelse. Moms af de pågældende energiafgiftsbeløb godtgøres ikke via ordningen, men skal angives som købsmoms i virksomhedens momsangivelse.
Der henvises iøvrigt til punktafgiftsvejledningens afsnit F.7. |
P.1.4 Foreløbig fastsættelse
| Modtages momsangivelsen ikke, foretager told- og skatteforvaltningen en foreløbig fastsættelse af virksomhedens tilsvar til et skønsmæssigt beløb.
De foreløbige fastsættelser udsendes for hver momsperiode efter udløbet af fristen for indsendelse af angivelse.
Der betales en afgift på 800 kr. for en foreløbig fastsættelse. |
P.2 Særlige bestemmelser vedrørende betaling af moms
| Frister for rettidig betaling af moms fremgår af P.1. |
| Hvis momsen ikke betales rettidig, skal der betales månedlig rente for hver påbegyndt måned regnet fra forfaldsdagen, jf. OPKL § 7. Renten varierer og fastsættes ultimo hvert år gældende for det følgende kalanderår efter en fremgangsmåde fastsat i OPKL § 7, stk. 2. Den variable del er med virkning fra 1. januar 2009 fastsat til 0,2 pct. jf. SKAT-meddelelse SKM2008.1046.SKAT. Hertil skal tillægges 0,8 pct. efter OPKL § 7, stk. 1. Renten er herefter i alt 1,0 pct. pr. påbegyndt måned.
Er der foretaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret, beregnes renten fra den dag, momsen for den pågældende momsperiode forfaldt til betaling.
Der skal betales et gebyr på 65 kr. for erindringsskrivelser vedrørende betaling af moms.
Restancer (herunder skyldig moms mv.) til SKAT registreres i Det Centrale Fordringsregister, som SKAT´s Hovedcenter er dataansvarlig for. De registrerede fordringer har til formål at danne grundlag for modregning og udlæg, og de registrerede oplysninger vil blive slettet i registret, når fordringerne er indfriet. Oplysningerne i registret stilles til rådighed for andre offentlige myndigheder, såsom kommuner, politimyndigheder m.fl. |
P.2.2 Lønindeholdelse
| Der kan i henhold til § 10 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige foretages lønindeholdelse for momsrestancer hos skyldneren. For en nærmere beskrivelse af reglerne om lønindeholdelse henvises til Inddrivelsesvejledningens afsnit I.3.3. |
P.3 Lejlighedsvis registrering § 60
| Finder den momspligtige virksomhed sted rent lejlighedsvis, f.eks. i form af koncertarrangementer, offentlige baller, markeder, midlertidige udstillinger og lign., kan momsperioden fastsættes til det tidsrum, i hvilken virksomheden drives.
Told- og skatteforvaltningen sender herefter angivelse til den, der skal afregne momsen.
Angivelsen skal indsendes senest 1 måned og 10 dage efter, at den momspligtige virksomhed er afsluttet.
Efter modtagelse af angivelsen sender told- og skatteforvaltningen et indbetalingskort til virksomheden.
Told- og skatteforvaltningen kan i øvrigt for sådanne virksomheder, der kun skal drives i kort tid, forkorte fristerne for indsendelse af angivelse og indbetaling af moms.
Told- og skatteforvaltningen kan endvidere fravige kravet om en herboende repræsentant efter lovens § 47, stk. 2 for ikke-etablerede udenlandske virksomheder, når den momspligtige aktivitet er af midlertidig karakter, f.eks. salg på en udstilling her i landet. |
P.4 Indførsel § 61
| Private og virksomheder, der ikke er momsregistrerede, og som indfører varer til Danmark fra steder uden for EU, skal afregne importmomsen efter toldlovens kap. 4. Afregningsperioden er kalendermåneden for moms af varer, der i erhvervsmæssigt øjemed indføres af varemodtagere, der er registreret under toldkreditordningen. Momsen af varer, der er fortoldet i afregningsperioden, skal betales til told- og skatteforvaltningen senest den 16. i måneden efter afregningsperioden.
Momsregistrerede virksomheder skal afregne importmomsen over virksomhedens momsangivelse. Der henvises til afsnit O.
Der henvises iøvrigt til reglerne om indførsel i afsnit D.10. |
P.5 Kreditbegrænsning/sikkerhedsstillelse/nægtelse af registrering
| Ordningen går ud på, at told- og skatteforvaltningen efter nærmere fastsatte kriterier kan fastsætte sanktioner efter en gradueret skala over for virksomheder, der tilsidesætter pligten til at afregne A-skat, AM-bidrag og moms til det offentlige, eller som er i restance. Ordningen gælder tillige nye virksomheder, hvor personerne bag virksomheden tidligere har tilsidesat førnævnte pligter.
Ordningen gælder således i varierende omfang for såvel igangværende virksomheder, dvs. registrerede virksomheder, som virksomheder der anmelder sig til registrering. |
P.5.1 Kreditbegrænsning
P.5.1.1 Registrerede/igangværende virksomheder § 62, stk. 1
| Registrerede/igangværende virksomheder kan pålægges kreditbegrænsning og skal i så fald anvende kalendermåneden som momsperiode og indsende angivelse samt indbetale momsen senest 15 dage efter månedens udløb, når betingelserne i OPKL § 11, stk. 1, er opfyldt. Det vil sige, hvis en af nedenstående betingelser er opfyldt:
- Virksomheden har 4 gange for sent indbetalt moms mv. inden for de seneste 12 afregningsperioder (der gælder ingen mindstegrænse), og virksomheden er i restance med mere end 25.000 kr. vedrørende moms, skatter og afgifter mv., for hvilke den er registreret, samt eventuelt selskabsskatter og, for så vidt angår enkeltmandsvirksomheder, personskatter og bidrag, der vedrører virksomhedens drift, og virksomheden har ikke indbetalt denne restance inden 10 hverdage fra modtagelsen af en erindringsskrivelse herom. Alle tre kriterier skal være opfyldt.
- Virksomheden har ikke rettidigt indsendt selvangivelse, og virksomheden har 4 gange for sent indbetalt moms, skatter og afgifter mv. som anført ovenfor inden for de seneste 12 afregningsperioder (der gælder ingen mindstegrænse). Begge kriterier skal være opfyldt.
- Virksomhedens kapitalgrundlag er trukket ud af virksomheden, herunder den lovpligtige kapital, hvis der er tale om et selskab. Kun dette ene kriterium skal være opfyldt.
- Efter virksomhedens registrering opstår eller konstateres forhold, som efter stk. 2, jf. stk. 4, kan begrunde pålæg om sikkerhedsstillelse.
- Virksomheden leverer varer med leveringssted her i landet, jf. momslovens kapitel 4, som den har erhvervet fra udlandet eller af en virksomhed, som selv har erhvervet varerne fra udlandet, jf. momslovens kapitel 3, eller af enhver anden virksomhed i senere indenlandske transaktionsled, når den merværdiafgift, der opstår i forbindelse med virksomhedens indenlandske salg, forsætligt eller groft uagtsomt ikke vil blive afregnet til told- og skatteforvaltningen, jf. momslovens kapitel 15.
|
P.5.1.1.1 § 62, stk. 2
| Kreditbegrænsning har virkning fra den 1. i den måned, der følger efter virksomhedens modtagelse af afgørelsen herom. Afgiften for en tidligere afgiftsperiode, hvor afgiften endnu ikke er angivet og betalt, skal angives og indbetales samtidig med afgiften for den første kreditbegrænsede afgiftsperiode. Men hvis afgiften for en tidligere afgiftsperiode efter de almindelige regler skal angives og indbetales på et tidligere tidspunkt, skal afgiften angives og indbetales på dette tidligere tidspunkt.
|
P.5.1.2 Fritagelse for forkortet momsperiode mv. § 62, stk. 3
| Told- og skatteforvaltningen kan dispensere fra forkortet momsperiode (kreditbegrænsning) mv.:
- hvis den igangværende virksomhed har indgået en betalingsordning, som virksomheden overholder, eller
- hvis der i øvrigt ikke på baggrund af virksomhedens forhold vurderes at være behov for at sætte virksomheden på forkortet momsperiode mv.
Det sidste kan være tilfældet, hvor det er indlysende, at det er udefra kommende omstændigheder, der midlertidigt har umuliggjort rettidig indbetaling. Som eksempler kan nævnes pludselig opstået alvorlig sygdom eller ulykkestilfælde i et enkeltmandsfirma, tyveri, manglende betaling fra en - i forhold til virksomhedens økonomi - særligt betydende debitor på grund af dennes konkurs, stille eller anmeldte betalingsstandsning.
Dispensationsadgangen vil også kunne finde anvendelse, hvor virksomheden er under anmeldt betalingsstandsning og dermed beskikket tilsyn, eller der er åbnet forhandling om tvangsakkord, eller virksomheden er under konkurs. |
P.5.1.3 Nye virksomheder § 62, stk. 4
| Virksomheder, der anmelder sig til registrering for moms, kan pålægges forkortet momsperiode mv., når nedennævnte kriterier er opfyldt, jf. OPKL § 11, stk. 2. |
P.5.1.3.1 Objektive kriterier
| De objektive kriterier for at pålægge en ny virksomhed forkortet afregningsperiode er, at der i den til registrering anmeldte virksomhed skal være en fysisk eller juridisk person, som er eller inden for de seneste 5 år har været
- ejer af en anden virksomhed eller
- filialbestyrer for eller medlem af bestyrelse eller direktion i en anden virksomhed,
der er gået konkurs eller er blevet konstateret insolvent, hvorved told- og skatteforvaltningen har et ikke fuldt sikret tilgodehavende, eller staten er blevet påført et samlet tab på mere end 50.000 kr. vedrørende skatter og afgifter, der opkræves efter opkrævningsloven, eller personskatter og bidrag, der hidrører fra driften af den anden virksomhed.
Denne fysiske eller juridiske person skal i den nye virksomhed være
- ejer af virksomheden eller
- den, der reelt driver virksomheden, eller
- medlem af virksomhedens bestyrelse eller direktion eller filialbestyrer for virksomheden
Når virksomheden er et selskab mv., anses som ejer også en person, der besidder sådanne kapitalandele i virksomheden (selskabet), som henregnes til hovedaktionæraktier efter aktieavancebeskatningslovens § 11, stk. 2-4. Herved forstås navnlig en person, der ejer eller på et tidspunkt inden for de seneste 5 år - regnet fra anmeldelsestidspunktet - har ejet 25% eller mere af aktiekapitalen, eller som råder eller i den nævnte periode har rådet over mere end 50% af stemmeværdien. Heri medregnes bl.a. aktier, der tilhører den pågældendes nærmeste familie.
Som ejer anses tillige selskaber mv., der er koncernforbundne med virksomheden, jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2.
Endelig anses som ejer en fysisk eller juridisk person, der over virksomheden udøver kontrol som defineret i ligningslovens § 2, stk. 2. |
P.5.1.3.2 Skønsmæssige kriterier
| Forkortet momsperiode mv. skal dog kun anvendes, når der efter et konkret skøn vurderes at være et behov herfor for at sikre rettidig indbetaling. Der bør normalt ikke stilles krav om forkortet momsperiode mv., når tidligere forsømmeligheder skyldes undskyldelige udefra kommende omstændigheder, og den nye virksomhed i øvrigt har et fornuftigt kapitalgrundlag mv. |
P.5.1.4 Sikkerhedsstillelse (frivillig) § 62, stk. 5
| Når told- og skatteforvaltningen pålægger virksomheden at anvende forkortet momsperiode mv., kan den i stedet for vælge at stille sikkerhed for et beløb, der svarer til virksomhedens restancer vedrørende skatter og afgifter m.v., der opkræves efter opkrævningsloven, og, for så vidt angår enkeltmandsvirksomheder, tillige personskatter og bidrag, der vedrører virksomhedens drift, med tillæg af det forventede gennemsnitlige tilsvar for en 3-måneders periode.
Sikkerheden skal stilles for en 12-måneders periode, i hvilken der ikke må opstå nye restancer vedrørende moms og andre registreringsforhold.
Sikkerhedsstillelse kan alene ske i form af børsnoterede obligationer, bankgaranti, kontante indskud eller anden betryggende sikkerhed efter told- og skatteforvaltningens nærmere vurdering.
Opstår der efter frivillig sikkerhedsstillelse nye restancer, overføres virksomheden til forkortet momsperiode mv. |
P.5.1.5 Tilbagevenden til sædvanlig momsperiode mv. § 62, stk. 6
| Virksomheden skal føres tilbage til sædvanlig momsperiode, herunder sædvanlig angivelses- og indbetalingsfrist, når:
- virksomheden har indbetalt moms rettidigt i en 12-måneders periode, og
- virksomheden ikke er i restance med moms eller vedrørende andre registreringsforhold.
|
P.5.1.6 Gebyr § 62, stk. 8
| Der skal betales et gebyr på 65 kr. for hver angivelse, der udskrives til virksomheder, der er på forkortet afregning af moms. |
P.5.2 Sikkerhedsstillelse (tvungen)
| Told- og skatteforvaltningen kan stille krav om sikkerhed både over for igangværende virksomheder og over for virksomheder, der anmelder sig til registrering. |
P.5.2.1 Ordningen
| Sikkerhed skal stilles senest 8 dage efter, at virksomheden har modtaget et anbefalet brev herom. Fristen kan dog forlænges efter anmodning herom, jf. OPKL § 11, stk. 6. En anmodning kan imødekommes, såfremt virksomheden kan godtgøre, at den krævede sikkerhed kan stilles inden for rimelig tid.
Sikkerhed skal stilles for et beløb, der svarer til virksomhedens restancer vedrørende skatter og afgifter, der opkræves efter opkrævningsloven, og, for så vidt angår enkeltmandsvirksomheder, tillige personskatter og bidrag med tillæg af det forventede gennemsnitlige tilsvar for en 3-måneders periode, jf. nærmere OPKL § 11, stk. 5.
Told- og skatteforvaltningen fastsætter det forventede gennemsnitlige tilsvar, se i øvrigt P.5.2.2.
En stillet sikkerhed frigives, når der i den seneste 12-måneders periode er sket rettidig indbetaling af de skatter og afgifter mv., der opkræves efter opkrævningsloven, og virksomheden ikke på dette tidspunkt er i restance med disse skatter og afgifter mv. eller vedrørende andre registreringsforhold.
Sikkerhedsstillelse kan alene ske i form af børsnoterede obligationer, bankgaranti, kontante indskud eller anden betryggende sikkerhed efter told- og skatteforvaltningens nærmere vurdering.
|
Igangværende virksomheder § 62, stk. 7, jf. OPKL § 11 | Der kan kræves sikkerhedsstillelse efter reglerne i OPKL § 11 af virksomheder, der ikke overholder et pålæg om forkortet momsperiode mv.
Sikkerhedsstillelse vil kun blive pålagt, når der er grund til at antage, at den fortsatte tilsidesættelse af kravet om forkortet momsperiode mv. indebærer en risiko for tab for staten.
Stiller virksomheden den krævede sikkerhed, ophæves pålæg om forkortet momsperiode mv. |
P.5.2.2 Nye virksomheder, OPKL § 11, stk. 2
| For virksomheder, der anmelder sig til registrering, vil sikkerhedsstillelse kunne kræves i de situationer, hvor de personer, der står bag virksomheden (jf. P.5.1.3.1 om de objektive kriterier), som ejer, direktions- eller bestyrelsesmedlem har eller har haft væsentlig indflydelse på en anden virksomhed, der er gået konkurs eller er blevet konstateret insolvent, hvorved told- og skatteforvaltningen har et ikke fuldt sikret tilgodehavende, eller hvor staten er blevet påført et tab på mere end 50.000 kr. vedrørende A-skat, AM-bidrag, moms, afgifter o.l. samt eventuel selskabsskat og personskatter og bidrag, der hidrører fra driften af den anden virksomhed.
Der kan dog kun kræves sikkerhed, når der efter et konkret skøn vurderes at være nærliggende risiko for, at krav om forkortet momsperiode mv. ikke er tilstrækkelig til at sikre, at tilsvar af A-skat, AM-bidrag, moms, afgifter o.l. samt eventuel selskabsskat indbetales rettidigt.
Der vil endvidere kun blive stillet krav om sikkerhed, når det må antages, at staten i modsat fald vil blive påført et tab som følge af driften af den nye virksomhed. Bestemmelsen tager således først og fremmest sigte på de særlige tilfælde, hvor de personer, der reelt står bag virksomheden, er kendt for tidligere groft at have misbrugt pligten til at betale momstilsvar mv., hvorved det offentlige er blevet påført et tab. Bestemmelsens primære formål er således at hindre konkursryttere og lignende i gang på gang at lukke og starte ny virksomhed op, uden at staten forinden sikres mod tab. Anvendelsen af bestemmelsen afhænger således af en konkret vurdering af sagens omstændigheder.
Krav om sikkerhedsstillelse vil fx kunne udelades i følgende eksempel:
En advokat anmelder et selskab til registrering. Han indtræder selv som bestyrelsesformand. Ifølge den materielle registreringskontrol figurerer advokaten i et tidligere selskab også som bestyrelsesformand. Det tidligere selskab er gået konkurs. Ved en nærmere undersøgelse viser det sig imidlertid, at advokaten er indtrådt i det tidligere selskab udelukkende med det formål at søge selskabet reddet, hvilket desværre er mislykket. Advokaten er udtrådt som formand for det gamle selskab, men vil være registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens register som afgået formand. I eksemplet har advokaten som udgangspunkt ikke haft væsentlig indflydelse på, at selskabet alligevel er gået konkurs, idet hans indtræden som bestyrelsesformand er sket på et sent tidspunkt for at redde virksomheden. Dette må siges at være en del af hans professionelle arbejde.
Når virksomheden pålægges at stille sikkerhed, kan virksomheden ikke registreres, før dette pålæg er opfyldt. Pålægget om sikkerhedsstillelse skal meddeles virksomheden ved anbefalet brev senest 14 hverdage efter, at virksomheden anmeldes til registrering, jf. OPKL § 11, stk. 8.
Se om sikkerhedsstillelse i forbindelse med registreringen tillige Inddrivelsesvejledningens afsnit D.1.4.2.6.2. |
P.5.3 Nægtelse af registrering - nye virksomheder
| Told- og skatteforvaltningen skal meddele pålæg om sikkerhedsstillelse ved anbefalet brev. Brevet skal indeholde oplysning om, at undladelse af at stille den krævede sikkerhed inden udløbet af den fastsatte frist - dvs. senest 8 dage efter at virksomheden har modtaget meddelelse herom, jf. OPKL § 11, stk. 6 og 7 - indebærer, at virksomheden ikke kan registreres, hvorefter det efter OPKL § 17, stk. 3, vil være strafbart at drive virksomhed, ligesom ledelsen vil pådrage sig en personlig, ubegrænset og solidarisk hæftelse som beskrevet i OPKL § 11, stk. 11.
Stiller en ny virksomhed ikke sikkerheden rettidigt, skal told- og skatteforvaltningen ved anbefalet brev meddele den pågældende, at registrering er nægtet. |
P.6 Sikkerhedsstillelse - virksomheder fra andre EU-lande, Grønland, Færøerne, Island og Norge
P.6.1 Ordningen § 62 a
| § 62 a omhandler reglerne om sikkerhedsstillelse for EU-virksomheder samt virksomheder i Grønland, Færøerne, Island og Norge, som ikke er etableret her i landet. |
P.6.1.1 Nye virksomheder § 62 a, stk. 1
| Efter § 62 a skal der som hovedregel ikke stilles sikkerhed ved påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed her i landet. Der kan dog være tilfælde, hvor told- og skatteforvaltningen ved et konkret skøn vurderer, at undladelse af sikkerhedsstillelse vil indebære en nærliggende risiko for momstab.
Skønnet skal være baseret på væsentlige konkrete forhold vedrørende den pågældende virksomhed. Eksempelvis kan det dreje sig om en virksomhed, der ikke er i stand til at give konkrete oplysninger om virksomhedens solvens (kapitalgrundlag), eller hvis det konstateres, at virksomheden er insolvent eller har unddraget sig betaling af væsentlige afgiftsbeløb her i landet eller i udlandet.
Til brug herfor vil told- og skatteforvaltningen bede om at få oplyst virksomhedens momsregistreringsnummer i hjemlandet samt få forelagt økonomiske oplysninger om virksomheden, jf. momsbekendtgørelsens § 68, stk. 2. Det vil herefter bero på en konkret vurdering af de nærmere omstændigheder, om told- og skatteforvaltningen i den givne situation finder, at det er nødvendigt at stille krav om sikkerhed. |
P.6.1.2 Igangværende virksomheder § 62 a, stk. 2
| For igangværende virksomheder kan told- og skatteforvaltningen kun kræve sikkerhed, når virksomheden ikke betaler rettidigt eller ikke overholder de administrative forpligtelser, og told- og skatteforvaltningen ved en konkret vurdering skønner, at undladelse af sikkerhedsstillelse vil indebære en risiko for momstab for staten. |
P.6.2 Sikkerhedsstillelsens størrelse § 62 a, stk.3
| Sikkerheden skal stilles for et beløb, der svarer til det forventede momstilsvar for en 3-måneders periode. For igangværende virksomheder tillægges et beløb, der svarer til virksomhedens momsrestance. Der fastsættes dog et mindstebeløb for sikkerhedsstillelsen på 15.000 kr. Sikkerheden kan stilles i form af børsnoterede obligationer, bankgaranti, kontante indskud eller i form af anden betryggende sikkerhed efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, jf. momsbekendtgørelsens § 68, stk.1. Der er udarbejdet et paradigma til brug for sikkerhedsstillelse med en bankgaranti. |
P.6.3 Sikkerhedsstillelsens ophør § 62 a, stk. 4
| Sikkerhedsstillelse skal normalt ophøre efter 12 måneder, hvis virksomheden har betalt rettidigt mv. til staten. Told- og skatteforvaltningen kan dog kræve sikkerhedsstillelsen forlænget ud over de 12 måneder, hvis told- og skatteforvaltningen på baggrund af konkrete oplysninger skønner, at undladelsen af at stille sikkerhed vil indebære en nærliggende risiko for momstab. |
P.6.4 Nægtelse eller afmeldelse § 62 a, stk. 1 og 5
| Konsekvensen af, at der ikke stilles sikkerhed som krævet af told- og skatteforvaltningen, kan for igangværende virksomheder være, at de bliver afmeldt fra registrering. For virksomheder, der anmelder sig til registrering, vil konsekvensen være, at registrering nægtes. Det vil herefter være strafbart at fortsætte med virksomheden, jf. lovens § 81, stk. 3. |
P.7 Tilbagebetaling af negativt afgiftstilsvar
| Virksomheder med negativt momstilsvar får udbetalt den overskydende moms. Hvis momsangivelsen er modtaget rettidigt, sker tilbagebetalingen senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen for den pågældende afgiftsperiode, jf. OPKL § 12, stk. 2, jf. stk. 1.
Hvis virksomheden har indbetalt for meget som følge af en fejl i tidligere angivelser, sker der tilbagebetaling af det for meget indbetalte beløb. Beløbet tilbagebetales senest 3 uger efter, at virksomheden har gjort told- og skatteforvaltningen opmærksom på fejlen, eller disse selv har konstateret denne, jf. OPKL § 12, stk. 2, jf. stk. 1.
I begge de nævnte tilfælde, jf OPKL § 12, stk. 1 og 2, sker udbetalingen i reglen kun, hvis angivelser vedrørende tidligere momsperioder er modtaget. Og har told- og skatteforvaltningen krav på moms og eventuelle renter for disse tidligere perioder, kan modregning foretages inden udbetaling, selv om kravet ikke er forfaldent, jf. OPKL § 12, stk 4.
Beløb under 50 kr. udbetales ikke, jf. OPKL § 12, stk. 1.
Kan der på grund af virksomhedens forhold (f.eks. ferielukning, bortrejse eller mangelfuldt regnskab) ikke foretages kontrol af momsangivelsen, afbrydes udbetalingsfristen på de 3 uger, indtil virksomhedens forhold ikke længere hindrer kontrol, jf. OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt.
I SKM2001.334.ØLR var ToldSkat berettiget til at tilbageholde udbetaling af negativ moms, da der ikke forelå momsregnskab eller andre dokumenter, der kunne danne grundlag for opgørelse og kontrol af negativ moms.
Told- og skatteforvaltningen kan ligeledes afbryde udbetalingsfristen, hvis det skønnes, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for afgiftstab. Myndighederne kan i denne situation i stedet vælge at imødekomme virksomhedens anmodning om udbetaling, såfremt virksomheden stiller sikkerhed, indtil virksomhedens forhold er undersøgt, jf. OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt.
Endelig kan udbetaling af de i OPKL § 12, stk. 1, nævnte beløb tilbageholdes, såfremt virksomheden ikke rettidigt har indsendt sin selvangivelse.
Told- og skatteforvaltningen har i momslovens § 63 et supplement til reglen i OPKL § 11 om sikkerhedsstillelse. Såfremt der skønnes at være en nærliggende risiko for tab (f.eks. i forbindelse med momskarruselsvig) vedrørende skatter og afgifter m.v., kan told- og skatteforvaltningen - i forbindelse med nyregistreringen af en virksomhed, hvis ejer eller stifter tilhører den i OPKL § 11, stk. 2, jf. stk. 4, nævnte personkreds - træffe afgørelse om i op til 1 år fra registreringstidspunktet at tilbageholde negativ moms, som skulle have været udbetalt efter reglen i OPKL § 12, stk. 1. Det tilbageholdte beløb anvendes løbende til modregning af positive momstilsvar.
Der er ikke i rentecirkulæret hjemmel til at yde rentegodtgørelse for beløb, der i medfør af momslovens § 63 udbetales efter at have været tilbageholdt i op til et år fra registreringstidspunktet, jf. SKM2001.426.DEP.
|
De udskudte angivelsesfrister i 2009 |
>Der gælder dog særlige regler i forbindelse med de udskydelser af angivelsesfristerne, der er indeholdt i lov nr. 175 af 12. marts 2009.<
>Beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, kan efter § 6 i lov nr. 175 af 12. marts 2009 uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 1. pkt., ikke tilbageholdes som følge af, at en angivelse for en afsluttet afregningsperiode ikke er indgivet, når<
>
- angivelsen for afregningsperioden er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i § 5 og
- den udskudte angivelsesfrist for afregningsperioden ikke er udløbet.
<
>Efter bestemmelsens stk. 2. kan tilsvar efter en angivelse, som er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i lovens § 5, uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., ikke modregnes i beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, når den udskudte frist for den pågældende angivelse ikke er udløbet.< |
P.8 Forskudsvis udbetaling af overskydende moms
| Efter loven om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter kan virksomheder (eksportvirksomheder mv.), der anvender kalendermåneden som momsperiode, når virksomheden regelmæssigt skal have udbetalt negativ moms, forskudsvis få udbetalt et beløb, der svarer til virksomhedens gennemsnitlige tilgodehavende af negativ moms.
Virksomhederne får udbetalt et beløb, der svarer til 3/52 af det samlede negative momstilsvar med fradrag af positivt momstilsvar i en 12 måneders periode. Beløbet udbetales én gang og reguleres årligt.
Forskudsvis udbetalte beløb reguleres hver 12. måned på grundlag af virksomhedens opgørelse af den samlede overskydende moms i de forudgående 12 måneder, jf. M.1.4.1. |
P.9 Særlige afregningsregler
§ 64 | Bestemmelsen fastsætter regler for afregning af moms for de virksomheder, der er registreringspligtige efter § 48, se afsnit M.2, dvs. ikke momspligtige juridiske personer, samt momspligtige personer, der ikke er registreringspligtige efter § 47, der køber varer for over 80.000 kr. på årsbasis fra andre EU-lande.
Disse virksomheder skal kun indsende momsangivelse for de momsperioder, i hvilke de foretager indkøb. Momsperioden er kvartalet. Virksomheden skal, når den i en momsperiode har foretaget momspligtige indkøb, senest 1 måned og 10 dage efter udløbet af momsperioden angive den samlede værdi uden moms og den samlede værdi af momsen. Angivelsen skal indsendes til told- og skatteforvaltningen, hvor virksomheden er registreret.
Der gælder de samme regler om forfald, betaling og inddrivelse af momsen mv. Se iøvrigt afsnit P.1 og P.2.
|
§ 65 | Bestemmelsen indeholder regler om opgørelse og afregning af moms for de virksomheder, der jf. § 46, stk. 1, nr. 3, ikke er registreret.
|
§ 65 stk. 1 | § 65, stk. 1, fastsætter de forpligtelser, som en ikke registreret virksomhed, der er betalingspligtig for ydelser, skal opfylde. I forhold til registrerede virksomheders forpligtelser er der tale om forenklede regler. Virksomheden skal føre et regnskab over de modtagne ydelser, som virksomheden skal betale moms af, og angive størrelsen af det momsbeløb, som skal indbetales til told- og skatteforvaltningen senest 1 måned og 10 dage efter momsperiodens udløb. Momsperioden er kvartalet. Der skal angives, når der i perioden er foretaget betalingspligtige køb.
|
§ 65 stk. 2 | Efter § 65, stk. 2, forfalder momsen til betaling 1 måned efter momsperiodens udløb, og momsen skal indbetales senest 10 dage derefter. Indbetaling kan dog undlades, hvis momsen er på under 50 kr.
|
Privatpersoners erhvervelse af nye transportmidler | § 65, stk. 3, indeholder regler for afregning af moms for privatpersoner og andre ikke-registrerede personer, der erhverver et nyt transportmiddel fra et andet EU-land. Nye transportmidler skal altid momsberigtiges her i landet. En privatperson mv., der erhverver et nyt transportmiddel fra et andet EU-land til brug her i landet, skal derfor anmelde denne erhvervelse til told- og skatteforvaltningen senest 14 dage efter, at transportmidlet er ankommet her til landet. Samtidig med anmeldelsen indsendes faktura som dokumentation for købet. Momsen skal indbetales 14 dage efter påkrav told- og skatteforvaltningen. OPKL § 14, om lønindeholdelse finder tilsvarende anvendelse, se P.2.2.
|
Trekantshandel | Mellemhandlere, der ved erhvervelser af varer fra et andet EU-land har opgivet dansk registreringsnummer til sælger, kan undlade at angive erhvervelsen på angivelsen, når det kan godtgøres, at:
- varerne er sendt direkte fra ét EU-land til en registreret varemodtager i et andet EU-land, uden at mellemhandleren er registreret i afsender- eller modtagerlandet, og
- varemodtageren svarer moms på vegne af mellemhandleren.
Reglerne fremgår af momsbekendtgørelsens § 79. |
|