Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

N.2 Generelt om formueretlig forældelse(reglerne inden 1. januar 2008)

Myndighedernes krav

Myndighedernes krav på skatter og afgifter var inden d. 1. januar 2008 omfattet af § 1, stk. 1, nr. 4, i lov nr. 274 af 22. december 1908 om forældelse af visse fordringer. Dette er ensbetydende med, at sådanne krav som udgangspunkt forældes 5 år efter kravets forfaldstidspunkt. Nedenfor under N.2.2 beskrives den 20-årige forældelsesfrist, der gælder ved siden af fristen i 1908-loven, og i N.2.3 beskrives den 3-årige frist på toldområdet. Under N.3 beskrives forældelse af borgernes tilbagesøgningskrav mod myndighederne.

Særlige fristreglers betydning

I det omfang der fandtes særlige fristregler om fastsættelse af grundlaget for de enkelte skatte-, told- og afgiftskrav, jf. afsnit G, havde de formueretlige forældelsesregler alene sekundær betydning for det pengekrav, der udspringer af grundlaget for skatte-, told- eller afgiftskravet. Det skal dog bemærkes, at reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 27 og 32, om ansættelse af skat, afgift eller godtgørelse af afgift efter udløbet af de ordinære ansættelsesfrister i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 og 31, direkte forudsatte, at det afledede myndighedskrav eller tilbagesøgningskrav ikke var forældet efter de formueretlige forældelsesregler. Dette gjaldt imidlertid ikke ansættelser som omhandlet i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 4,7 og 8, og i SFL (skatteforvaltningsloven) § 32, stk. 1, nr. 1 og 4, idet de heraf afledede krav var undtaget fra 1908-lovens regler om 5 års forældelse, jf. de nu ophævede bestemmelser i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 27, stk. 4, og 32, stk. 4.

5 års contra 20 års forældelse

Bortset fra disse undtagelser forældedes myndighedernes krav på skatter og afgifter efter 1908-lovens 5-års regel, hvis kravet ikke er betalt inden 5 år regnet fra kravets forfaldstidspunkt, medmindre der forinden er sket afbrydelse eller suspension af 5-årsfristen, eller 5-årsfristen er afløst af den 20-årige frist som følge af, at der er etableret særligt retsgrundlag. Der henvises til den nærmere gennemgang nedenfor under N.2.1.3 og N.2.1.4 om suspension, afbrydelse og særligt retsgrundlag.

Tvivl om et kravs identitet

Af dommen SKM2003.259.ØLR fremgår, at selv om begrundelsen for et krav efterfølgende ændres, vil spørgsmålet om formueretlig forældelse skulle vurderes i forhold til kravets oprindelige stiftelses- eller forfaldstidspunkt. I den nævnte sag var et krav vedrørende indkomståret 1992 begrundet i maskeret udlodning, hvilken begrundelse under klagebehandling i Landsskatteretten i 1999 blev frafaldet, således at kravet i stedet for blev anset for skattepligtigt efter kursgevinstloven. Forældelsesfristen for det oprindeligt begrundede krav var ikke udløbet i 1999, hvilket tilsvarende blev anset for at gælde for så vidt angår kravet med den ændrede begrundelse, således at det blev lagt til grund, at kravet bevarede sin identitet, uanset den ændrede begrundelse.

Modregning ved forældelse

Hvis et krav på skat, told eller afgift er forældet, kan det ikke gøres gældende. En forældet fordring kan derfor heller ikke anvendes til modregning, medmindre de modstående fordringer udspringer af den samme faktiske omstændighed (konnekse fordringer). Der kan henvises til TfS 2000, 749 VLD, hvor modregning kunne ske, fordi de modstående fordringer var konnekse, mens der i dommen TfS 2000, 748 VLD var tale om forældelse, fordi der ikke var tale om konneksitet blot fordi et skattekrav vedrørte samme indkomstår som et krav på overskydende skat.

Borgernes/virksomhedernes krav på tilbagebetaling

For borgernes/virksomhedernes krav på tilbagebetaling af tidligere betalte skatte- og afgiftsbeløb samt godtgørelse af toldbeløb, se N.3.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.