Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

G.1.1 Ændring af ansættelser vedrørende indkomst- og ejendomsværdiskat

De gældende regler om frister mv. for ændring af ansættelser om indkomst- og ejendomsværdiskat findes i skatteforvaltningslovens kapitel 9, §§ 26, 27, 34 a og 34 b jf. lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 1 i lov nr. 1581 af 20. december 2006 og lov nr. 523 af 6. juni 2007, hvor §§ 27 og 32 ændres, og hvor §§ 34 a og 34 b indsættes. Disse ændringer i lov nr. 523 af 6. juni 2007 er kort beskrevet i G.1.

Virkning

Reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27 har virkning fra den 1. november 2005. Reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 34 a og 34 b samt ændringerne i § 27 er foranlediget af lov nr. 523 af 6. juni 2007, er trådt i kraft d. 1. januar 2008 og har virkning også for tidligere stiftede fordringer, som ikke inden d. 1. januar 2008 er forældet efter de hidtil gældende regler. Forældelse indtræder dog tidligst d. 1. januar 2011, medmindre fordringen inden dette tidspunkt ville være forældet såvel efter de hidtil gældende bestemmelser som efter de pr. 1. januar 2008 ikrafttrådte regler. Sidtsnævnte overgangsregel finder dog ikke anvendelse for så vidt angår ændringen af 5 til 3 år i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 27, stk. 1, nr. 7, idet den tidligere 5-års regel vil finde anvendelse i alle tilfælde, hvor den endelige underkendelse af hidtidig praksis er sket inden d. 1. januar 2008.

Reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 og 27 er i øvrigt en videreførelse af de hidtil gældende regler i SSL § 34 og § 35, der som hovedregel har virkning fra og med den 12. marts 2003, jf. lov nr. 410 af 2. juni 2003 om ændring af skattestyrelsesloven og andre love (Ændring af fristreglerne på skatte- og afgiftsområdet mv.). Reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27 har således virkning for anmodninger om genoptagelse af en ansættelse, som indgives til SKAT den 12. marts 2003 eller senere. Tilsvarende har reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27 virkning for SKATs foretagelse eller ændring af en ansættelse, når den varsles over for den skattepligtige den 12. marts 2003 eller senere. Denne hovedregel gælder for alle indkomstår i det omfang betingelserne for genoptagelse efter anmodning fra den skattepligtige eller på SKATs initiativ er tilstede. Som undtagelse herfra kan anføres, at reglerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7 og § 27, stk. 5, om primo/ultimoregulering af balanceposter først har virkning for anmodninger om genoptagelse, der er indgivet fra og med d. 1. juli 2004 eller for SKATs varslinger om ansættelsesændringer udsendt fra og med d. 1. juli 2004.

For at hindre, at de nugældende regler kan opfattes som værende gennemført med "tilbagevirkende kraft" til ugunst for de skattepligtige, gælder endvidere følgende undtagelse. Er anvendelse af reglerne for et indkomstår til ugunst for den skattepligtige i forhold til de inden lov nr. 410 af 2. juni 2003 gældende regler, kan reglerne først finde anvendelse på ansættelser for indkomståret 2000 og senere. Med udtrykket til "ugunst" menes, at ændringerne af en ansættelse for samme indkomstår samlet set er til ugunst for den skattepligtige. Bestemmelsen indebærer i disse tilfælde, at de tidligere gældende regler skal anvendes på ansættelser for indkomståret 1999 og tidligere år. De tidligere regler gælder dog ikke i det omfang de måtte være i modstrid med de ændringer, der med lov nr. 523 af 6. juni 2007 er sket i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 27, 34 a og 34 b. Der er i G.1.1.1 og G.1.1.2 taget højde for de situationer, hvor de tidligere gældende regler måtte føre til et gunstigere resultat end de gældende regler i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 og 27. Overgangsbestemmelsen indebærer ligeledes, at SKAT fra og med indkomståret 2000 har adgang til at fortage eller ændre en ansættelse efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27 uanset om den er til ugunst for den skattepligtige i forhold til de tidligere gældende regler.

Reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27 har ikke betydning i sager, hvori der klages over et afslag på genoptagelse efter de inden lov nr. 410 af 2. juni 2003 gældende regler. I disse klagesager skal genoptagelsesspørgsmålet fortsat afgøres på grundlag af de tidligere gældende regler.

Ligeledes gælder, at selvom en anmodning om genoptagelse er indgivet den 12. marts 2003 eller senere er det de tidligere gældende regler der finder anvendelse, hvis der inden den 12. marts 2003 er indgivet en tilsvarende anmodning på samme grundlag. I tilfælde, hvor den skattepligtige kan fremlægge nye oplysninger af retlig eller faktisk karakter, skal genoptagelsessagen derimod afgøres efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27. Det forhold, at reglerne på området er blevet ændret, udgør ikke i sig selv et nyt forhold, der kan begrunde genoptagelse.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.