Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-1
<< indholdsfortegnelse >>

P.7 Tilbagebetaling af negativt afgiftstilsvar

Virksomheder med negativt momstilsvar får udbetalt den overskydende moms. Hvis momsangivelsen er modtaget rettidigt, sker tilbagebetalingen senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen for den pågældende afgiftsperiode, jf. OPKL § 12, stk. 2, jf. stk. 1.

Hvis virksomheden har indbetalt for meget som følge af en fejl i tidligere angivelser, sker der tilbagebetaling af det for meget indbetalte beløb. Beløbet tilbagebetales senest 3 uger efter, at virksomheden har gjort told- og skatteforvaltningen opmærksom på fejlen, eller disse selv har konstateret denne, jf. OPKL § 12, stk. 2, jf. stk. 1.

I begge de nævnte tilfælde, jf OPKL § 12, stk. 1 og 2, sker udbetalingen i reglen kun, hvis angivelser vedrørende tidligere momsperioder er modtaget. Og har told- og skatteforvaltningen krav på moms og eventuelle renter for disse tidligere perioder, kan modregning foretages inden udbetaling, selv om kravet ikke er forfaldent, jf. OPKL § 12, stk 4.

Beløb under 50 kr. udbetales ikke, jf. OPKL § 12, stk. 1.

Kan der på grund af virksomhedens forhold (f.eks. ferielukning, bortrejse eller mangelfuldt regnskab) ikke foretages kontrol af momsangivelsen, afbrydes udbetalingsfristen på de 3 uger, indtil virksomhedens forhold ikke længere hindrer kontrol, jf. OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt.

I SKM2001.334.ØLR var ToldSkat berettiget til at tilbageholde udbetaling af negativ moms, da der ikke forelå momsregnskab eller andre dokumenter, der kunne danne grundlag for opgørelse og kontrol af negativ moms.

I SKM2011.377.LSR fandt Landsskatteretten, at det ikke var med rette, at SKAT havde afbrudt udbetalingsfristen for udbetaling af negativt momstilsvar efter opkrævningslovens § 12, stk. 3. Der blev lagt vægt på, at SKAT ikke havde været forhindret i at foretage kontrol af den negative momsangivelse, og at SKATs ønske om at indhente yderligere bilag i udlandet ikke kunne begrunde en afbrydelse, da selskabet havde fremlagt kopi af relevante fragtbreve og fakturaer. Der blev desuden lagt vægt på, at uoverensstemmelser mellem de fragtbreve, selskabet havde fremlagt og de fragtbreve, importøren havde fremlagt, skyldtes, at hovedtransportøren havde benyttet en underleverandør, hvilket ikke indebar en nærliggende risiko for afgiftstab for SKAT.

Told- og skatteforvaltningen kan ligeledes afbryde udbetalingsfristen, hvis det skønnes, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for afgiftstab. Myndighederne kan i denne situation i stedet vælge at imødekomme virksomhedens anmodning om udbetaling, såfremt virksomheden stiller sikkerhed, indtil virksomhedens forhold er undersøgt, jf. OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt.

Endelig kan udbetaling af de i OPKL § 12, stk. 1, nævnte beløb tilbageholdes, såfremt virksomheden ikke rettidigt har indsendt sin selvangivelse.

Told- og skatteforvaltningen har i momslovens § 63 et supplement til reglen i OPKL § 11 om sikkerhedsstillelse. Såfremt der skønnes at være en nærliggende risiko for tab (f.eks. i forbindelse med momskarruselsvig) vedrørende skatter og afgifter m.v., kan told- og skatteforvaltningen - i forbindelse med nyregistreringen af en virksomhed, hvis ejer eller stifter tilhører den i OPKL § 11, stk. 2, jf. stk. 4, nævnte personkreds - træffe afgørelse om i op til 1 år fra registreringstidspunktet at tilbageholde negativ moms, som skulle have været udbetalt efter reglen i OPKL § 12, stk. 1. Det tilbageholdte beløb anvendes løbende til modregning af positive momstilsvar.

Der er ikke i rentecirkulæret hjemmel til at yde rentegodtgørelse for beløb, der i medfør af momslovens § 63 udbetales efter at have været tilbageholdt i op til et år fra registreringstidspunktet, jf. SKM2001.426.DEP.

De udskudte angivelsesfrister i 2009

Der gælder dog særlige regler i forbindelse med de udskydelser af angivelsesfristerne, der er indeholdt i lov nr. 175 af 12. marts 2009.

Beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, kan efter § 6 i lov nr. 175 af 12. marts 2009 uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 1. pkt., ikke tilbageholdes som følge af, at en angivelse for en afsluttet afregningsperiode ikke er indgivet, når

  1. angivelsen for afregningsperioden er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i § 5 og
  2. den udskudte angivelsesfrist for afregningsperioden ikke er udløbet.

Efter bestemmelsens stk. 2. kan tilsvar efter en angivelse, som er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i lovens § 5, uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., ikke modregnes i beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, når den udskudte frist for den pågældende angivelse ikke er udløbet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.