Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2012-1
<< indholdsfortegnelse >>

S.H.13.3 Aktieavance

Fonde og foreninger er skattepligtige efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven efter de samme regler, som gælder for aktieselskaber, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 1.

Fra og med indkomståret 2010 er reglerne for beskatningen af selskabers - og dermed samtidig fondes og foreningers - aktieavancer blevet ændret. Hovedtrækkene i beskatningen af de forskellige aktietyper gennemgås i det følgende. >r en nærmere gennemgang henvises til afsnit C.B.2.3 Selskabers afståelse af aktier om selskabers afståelse af aktier.<

Næringsaktier:

Fondes og foreningers gevinst og tab ved afståelse af næringsaktier beskattes efter lagerprincippet, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 23.

Udbytte skal medregnes fuldt ud.

Datterselskabsaktier:

Fondes og foreningers gevinst og tab ved afståelse af datterselskabsaktier medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 8. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om næringsaktier, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 17.

Udbytte skal ikke medregnes, jf. SEL (selskabsskatteloven) § 13, stk. 1, nr. 2.

Koncernselskabsaktier:

Fondes og foreningers gevinst og tab ved afståelse af koncernselskabsaktier medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 8. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om næringsaktier, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 17.

Udbytte skal ikke medregnes, jf. SEL (selskabsskatteloven) § 13, stk. 1, nr. 2.

Porteføljeaktier:

Fondes og foreningers gevinst og tab ved afståelse af porteføljeaktier medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst uanset ejertid, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 9.

Fonde og foreninger skal som udgangspunkt anvende lagerprincippet ved opgørelsen af gevinst og tab på porteføljeaktier, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 23, stk. 5. Der er dog under visse betingelser også mulighed for at vælge beskatning efter realisationsprincippet. Reglerne herom er forskellige for selskaber og fonde, se nærmere i det følgende.

Fonde og foreninger kan efter ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 23, stk. 6 vælge at benytte realisationsprincippet på porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitet.

Realisationsprincippet:

Fonde, der er omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, kan vælge at benytte realisationsprincippet både på porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitethandel, og på porteføljeaktier, der er optaget til handel. Adgangen hertil fremgår af FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3. Bestemmelsen blev ændret ved lov nr. 254 af 30. marts 2011. Ændringerne fremgår af ændringslovens § 3, nr. 1, og har virkning for indkomstår, der påbegyndes efter lovens ikrafttræden, jf. § 14, stk. 12. Ændringsloven trådte i kraft den 1. april 2011, og ændringerne i FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, har dermed virkning for indkomstår, der påbegyndes efter denne dato.

Fonde kan dog ikke anvende realisationsprincippet på investeringsforeningsbeviser som nævnt i ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 20, stk. 1, eller på investeringsforeningsbeviser som nævnt i ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 20 A, hvis investeringsforeningen er omfattet af definitionen i ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 22, stk. 2 og 3 (akkumulerende og udloddende obligationsbaserede investeringsforeninger). Dette fremgår af FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 2. pkt.

Hvis en fond vælger at benytte realisationsprincippet, skal valget som udgangspunkt omfatte alle de porteføljeaktier, som fonden ejer, og som kan omfattes af realisationsbeskatningen. En fond kan dog også nøjes med alene at vælge realisationsbeskatning af alle de af fondens porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitet, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 3. og 4. pkt.

Hvis fonden i et indkomstår har anvendt lagerprincippet på porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller på en multilateral handelsfacilitet, bortfalder fondens adgang til at vælge realisationsbeskatning af dens samlede beholdning af porteføljeaktier, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 5. pkt. Det samme gælder, hvis fonden ikke opfylder det uddelingskrav i FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 6. pkt., der er en betingelse for valg af realisationsbeskatning, se umiddelbart nedenfor.

Uddelingskrav for at kunne anvende realisationsprincippet

Det følger af FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 6. pkt., at fonde omfattet af FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, kun kan anvende realisationsprincippet på porteføljeaktier, hvis fonden uddeler, hvad der svarer til summen af den skattepligtige indkomst før fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) §§ 4 og 5 og indtægter, som i henhold til FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 2 og § 10 ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst.

Efter dette uddelingskrav skal fonden således foretage uddelinger, der svarer til summen af den skattepligtige indkomst og de indtægter, der er skattefri efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 2 (bundfradraget på 25.000 kroner) og FBL (fondsbeskatningsloven) § 10 (skattefrie datterselskabsudbytter). Det er ikke en betingelse, at uddelingerne er fradragsberettigede, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 9. pkt.

Hvis fonden foretager hensættelser til almennyttige eller almenvelgørende formål efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 4, 8 eller 9, eller hvis fonden foretager hensættelser til konsolidering af fondskapitalen efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 og 2, sidestilles sådanne hensættelser med uddelinger ved vurderingen af, om uddelingskravet efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 6 pkt., er opfyldt. Dette følger af FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 7. pkt.

Hvis fonden foretager uddelinger af hensatte midler, indgår sådanne uddelinger til gengæld ikke ved opgørelsen efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 6. pkt. Dette følger af FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 8. pkt.

Bestemmelsen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3, 8 pkt., omhandler alene hensættelser til almennyttige eller almenvelgørende formål omfattet af lovens § 4, stk. 4, 8 og 9, og ikke konsolideringshensættelser omfattet af lovens § 5, stk. 1 og 2. Reglen omhandler således alene uddelinger, der sker ved benyttelse af hensættelser. For så vidt angår hensættelser til almennyttige og almenvelgørende formål er der et krav om benyttelse til uddeling, idet der indtræder efterbeskatning ved en manglende opfyldelse af benyttelseskravet. Hensættelser til konsolidering er derimod en ren skatteteknisk postering. Der er således ikke tale om hensættelser, hvor der skal ske en benyttelse som sådan, ej heller benyttelse til uddeling.

Tab på porteføljeaktier

Tab på porteføljeaktier behandles forskelligt afhængigt af, om selskabet eller fonden anvender lagerprincippet eller realisationsprincippet ved opgørelsen af gevinst og tab ved afståelse af porteføljeaktier.

Hvis fonden mv. benytter lagerprincippet, kan tab fratrækkes i den skattepligtige indkomst, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 9, stk. 2. Det vil sige ingen kildeartsbegræsning.

Hvis fonden mv. derimod benytter realisationsprincippet, kan tab kun fradrages i gevinster på realisationsbeskattede porteføljeaktier, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 9, stk. 3. Kan tabet ikke udnyttes i salgsåret, kan det fremføres til senere år, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 9, stk. 4. Ved skifte til lagerprincippet kan fremførte tab fradrages i nettogevinster på porteføljeaktier, jf. ABL (aktieavancebeskatningsloven) § 9, stk. 4.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.