R.5.5.1 De almindelige sanktioner | Straffeloven indeholder også bestemmelser om strafskærpelse. Den i praksis vigtigste bestemmelse er straffelovens § 81, nr. 1, hvor det skal indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen. Der er ikke fastsat tidsmæssige betingelser for, hvornår en tidligere begået kriminalitet bør
tillægges betydning som en skærpende omstændighed ved udmåling af straf indenfor den normale strafferamme. Ved anvendelse af skærpede sideramme med hjemmel til
forhøjelse af strafferammen i gentagelsestilfælde er gentagelsesvirkningen 10 år , jf. straffelovens § 84, stk. 3. Der findes ikke skærpede siderammer i selve skatte-,
afgifts- og toldlovgivningen, så fristerne i § 84 finder ikke direkte anvendelse, men de anvendes analogt i de administrative skatte- og afgiftsstraffesager. § 289 i straffeloven er en skærpet sideramme for hele skatte-, afgifts- og toldlovgivningen, men kravet er ikke, at der er tale om gentagelse. Gentagelsesvirkningen for bøder løber fra tidspunktet fra bødens vedtagelse eller dato for endelig dom med bødestraf, jf. straffelovens § 84, stk. 3. I bødesager, der
er afsluttet administrativt, er gentagelsesvirkningen derfor tidsmæssigt begrænset til 10 år. Der skal være tale om straf for en ligeartet overtrædelse af skatte-, afgifts- og toldlovgivningen. "Ligeartet overtrædelse" betyder, at gerningsindholdet i de enkelte bestemmelser
er ligeartet, f.eks. at der er forsæt til unddragelse. Ved gentagelse af beskedne smuglerier i rejsegodstrafikken (unddraget told og afgift ikke over 5.000 kr.) forhøjes normalbøden
dog normalt ikke. |
Takstmæssig bøde | Det er praksis i sager med takstmæssig bødefastsættelse, at bøden forhøjes med 25% af normalbøden i
gentagelsestilfælde. |
Ordensbøde | I sager om ordensbøder er gentagelsesvirkningen forskellig fra lovkompleks til lovkompleks, se bilag 2. |
Flere tilfælde af overtrædelse af colalovgivningen | Østre Landsret - SKM2009.654.ØLR -
har fastslået, at overtrædelse af regnskabs- og fakturareglerne i Chokoladeafgiftsloven, Mineralvandsafgiftsloven, Emballageafgiftsloven, Spiritusafgiftsloven, Tobaksafgiftsloven og
Øl- og vinafgiftsloven (colalovgivningen) kan betragtes som ligeartet kriminalitet, der kan tillægges gentagelsesvirkning ved bødens fastsættelse. Dommen har den betydning, at overtrædelse anden gang af bestemmelserne i colalovgivningen med skærpet ordensbøde på 5.000 kr. kan tillægges
gentagelsesvirkning, hvorved bøden fordobles, selvom den pågældende bestemmelse ikke tidligere har været overtrådt. Dommen har endvidere
fastslået, at overtrædelser af bestemmelser i colalovgivningen, som er begået for 3. gang, kan straffes med bøde på 12.500 kr. pr. lovovertrædelse, selvom den specifikke
bestemmelse inden for colalovgivningen, som sagen angår, ikke tidligere har været overtrådt, se SKM2009.815.SKAT.
Bødeniveauet for en overtrædelse tredje gang kan herefter fastsættes til et beløb svarende til bøden ved andengangs overtrædelser med et
tillæg på 25%. Bødeniveauet for en overtrædelse fjerde gang eller mere er endnu ikke fastlagt, men der vil blive nedlagt påstand om tillæg på 50% af tredjegangsbøden ved
overtrædelse 4. gang, osv. |
|
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|