| Når en sag er oplyst på en sådan måde, at indsatsmedarbejderen har grundlag for at antage, at den skatte- eller afgiftspligtige har overtrådt told-, skatte- eller afgiftslovgivningen, skal der tages stilling til, om der skal gøres strafansvar gældende.
Det er således indsatsmedarbejderen, der behandler spørgsmålet om ændring af en afgifts- eller skatteansættelse og foretager en eventuel ændring, mens den strafferetlige vurdering foretages af de sagsbehandlere i Sagscenter Person, som beskæftiger sig med straffesager. Straffesagen starter som hovedregel først, når der er tale om en endelig ansættelsesændring, således at der ikke opstår bevisproblemer i straffesagen omkring selve ansættelsen, se dog afsnit R.4.1.3, hvor betingelserne for at en straffesag undtagelsesvis kan komme først er beskrevet. Den strafferetlige vurdering sker enten på grundlag af de sagsakter, der foreligger, eller på grundlag af de pågældende akter suppleret med en forhandling med den pågældende, jf. nedenfor om ansvarsforhandling, afsnit R.4.4.
Hvis Sagscenter Person beslutter at indlede en straffesag, gælder der en række rettigheder for personer, der er mistænkt og sigtet for et strafbart forhold.
Retsplejeloven indeholder en række bestemmelser, der tager sigte på at beskytte mistænkte og sigtede i straffesager. Ligeledes indeholder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) en række bestemmelser til beskyttelse af mistænkte og sigtede.
Endelig har lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsmidler (lov nr. 442 af 9. juni 2004, retssikkerhedsloven), som er trådt i kraft 1. januar 2005, bestemmelser om afgrænsningen mellem almindelige kontrolsager og straffesager. |