Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

P.3.1 Daglige bøder for at gennemtvinge indberetnings- og oplysningspligter samt regler om registrering, regnskab eller indsendelse af angivelser mv.

Skattekontrolloven Skattekontrollovens § 9 indeholder sanktionsmuligheder for så vidt angår pligten til at foretage automatiske indberetninger eller efterkomme et pålæg om oplysningspligt om egne eller tredjemands skattemæssige forhold. Samtlige indberetnings- og oplysningspligter i skattekontrolloven kan gennemtvinges ved, at SKATpålægger den indberetnings- eller oplysningspligtige daglige bøder, indtil pligten efterleves.

Fairplay III Med Fairplay III-loven, lov nr. 1344 af 19. december 2008, er der i chokolade-, emballage-,mineralvands-, spiritus-, tobaks- samt øl- og vinafgiftsloven samt i kildeskatteloven, momsloven og opkrævningsloven skabt mulighed for at give virksomheden et påbud, hvis en eller flere regler om registrering, regnskab eller indsendelse af angivelser mv. ikke overholdes, og der er mulighed for at pålægge ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse daglige bøder,indtil påbuddet efterleves. Bestemmelserne anvendes alene på overtrædelser, der sker efter 1. januar 2009.

Et påbud skal indeholde en henvisning til den relevante bestemmelse og en anvisning af, hvilke konkrete handlinger eller foranstaltninger virksomheden skal gennemføre for at overholdeden pågældende bestemmelse. Påbuddet gives skriftligt, og det skal fremgå heraf, at hvis det ikke efterleves inden for den angivne frist, kan virksomheden pålægges daglige bøder, indtil dette efterleves.

Hensigten med påbuddet, som også har karakter af vejledning, er at få virksomheden til at efterleve reglerne. Som pressionsmiddel kan virksomheden pålægges daglige bøder, som imidlertid kan undgås, hvis påbuddet efterleves inden fristens udløb.

Der kan kun gives påbud om at foretage konkrete handlinger eller foranstaltninger, som virksomheden har pligt til, enten ifølge de konkret nævnte bestemmelser i den pågældende lov eller efter bestemmelser, der henvises til i disse fx bogføringsloven. Der er dermed ikke tale om, at der kan pålægges virksomheden at foretage handlinger eller foranstaltninger, som den ikke ellers skulle foretage.

Fremgangsmåde ved pålæg af daglige bøder Det er en forudsætning for at pålægge daglige bøder, at virksomheden mindst 14 dage(kalenderdage) forud er skriftligt underrettet om, at daglige bøder kan pålægges fra en given dato. Varslingen skal indeholde oplysninger om bødens størrelse, og der skal tages forbehold for en eventuel forhøjelse af bøden (normalt en fordobling). De daglige bøder kan forhøjes med en uges skriftlig varsel, hvis den fastsatte bøde ikke har givet resultat.

Ved indberetnings- eller oplysningspligter efter skattekontrolloven kan varslet om daglige bøder gives samtidig med pålægget om at efterkomme indberetnings- eller oplysningspligten,men varslet kan også gives efterfølgende, hvis ikke pålægget efterkommes. Drejer det sig derimod om påbud, som blev indført med Fairplay III, efter "Cola-lovene",kildeskatteloven, momsloven eller opkrævningsloven, gives varslet om daglige bøder samtidig med påbuddet.

Eksempel: En virksomhed har modtaget et skriftligt påbud om at efterleve regnskabsregler i chokoladeafgiftsloven. Virksomheden har fået en frist på mindst 14 dage fra modtagelsentil at efterleve påbuddet. Af påbuddet fremgår samtidig, at SKAT kan pålægge virksomheden daglige bøder efter udløbet af fristen, hvis påbuddet ikkeefterleves. Hvis sidste frist for at efterleve påbuddet er den 17. i en måned, kan der pålægges daglige bøder fra den 18. i måneden. Konstateres det først den 20. imåneden, at påbuddet ikke efterleves, kan virksomheden alligevel pålægges daglige bøder fra den 18. i måneden. Se i den forbindelse nedenstående om løbende opfølgning.

Et pålæg eller påbud er ikke omfattet af reglerne om partshøring, fordi manglende efterlevelse af den pågældende bestemmelse må anses som åbenlyst konstaterbar.

Pålæg eller påbud, der er afgørelser i forvaltningslovens forstand, kan påklages til Landsskatteretten efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 11. Klage har ikke opsættende virkning.

De daglige bøder er ikke en strafferetlig sanktion, hvilket bl.a. betyder, at grundlaget for bøden ikke hviler på en vurdering af den subjektive tilregnelse bag den manglende efterlevelse af et pålæg eller påbud. Grundlaget for de daglige bøder er således alene den objektive konstatering af, at virksomheden ikke har efterlevet det modtagne pålæg eller påbud inden for den angivne frist. Daglige bøder vil derfor ikke "forfølge" virksomheden i andre sammenhænge, fx i relation til reglerne om næringsbrev.

Der gælder i øvrigt et almindeligt proportionalitetsprincip i relation til daglige bøder, hvilket bl.a. vil sige, at tvangsmidlet (de daglige bøder) ikke må stå i misforhold til undladelsen.

Juridiske personer Kravet om den daglige bøde skal for så vidt angår juridiske personer rettes mod den fysiske person, der har det formelle ansvar for overholdelse af den pågældende regel. Ved aktieselskaber rettes bødekravet således mod formanden for selskabets bestyrelse og ved anpartsselskaber mod den, der tegner selskabet.

Bødestørrelse Ved fastsættelse af bødens størrelse tages hensyn til virksomhedens økonomiske formåen, men bødestørrelsenberor i øvrigt på et konkret skøn. En daglig bøde skal dog mindst være på 1.000 kr.

Daglige bøder gives for hver kalenderdag, det vil sige syv dage om ugen og uafhængigt af virksomhedens åbningstider.

Der beregnes kun én daglig bøde, fx på 1.000 kr. pr. dag, uanset antallet af forhold.

Inddrivelse af daglige bøder Der er udpantningsret for pålagte daglige bøder, og bøderne kan inddrives efter reglerne i inddrivelseslovgivningen. I praksis inddrives bøderne løbende for perioder af 10 kalenderdage. Hvis inddrivelsen viser sig at være forgæves, kan der ske afsoning efter § 17 i straffeloven (ikrafttrædelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 608af 6.9.1986). Dette sker ved SKATs anmodning til politiet i den politikreds, hvor ejeren af virksomheden eller den fysiske, person der har det formelle ansvar for overholdelse af reglen (ved en juridisk person), har hjemting.

Bortfald af bøden Daglige bøder bortfalder, når virksomheden efterlever påbuddet. Det samme gælder, selvom der er foretaget udlæg forbøderne. Er sagen overdraget til politiet med henblik på afsoning, skal politiet straks underrettes om, at bøderne er bortfaldet. Betalte bøder tilbagebetales ikke.

Løbende opfølgning Påbud og daglige bøder er et relativt ressourcekrævende instrument at anvende, og det er nødvendigt løbende at følge op på sagerne. Er der fx givet et påbud om at overholde konkrete regnskabsbestemmelser i chokoladeafgiftsloven, må man i første omgang snarest muligt efter fristens udløb konstatere, om påbuddet efterleves, eller om der stadig er grundlag for at pålægge daglige bøder.

Vejledende må der højst gå 7 kalenderdage fra fristens udløb, og indtil det konstateres, at påbuddet ikke er efterlevet, for at kunne pålægge daglige bøder fra fristens udløb. Hvis der går længere tid, er det som udgangspunkt nødvendigt med et nyt påbud med en ny 14 dages frist for overholdelse.

Siden hen må der følges op, dels inddrivelsesmæssigt og dels for at konstatere, om påbuddet nu efterleves, så pålæg af daglige bøder, inddrivelse mv. skal ophøre. Som nævnt inddrives bøderne i praksis løbende for perioder af 10 kalenderdage. For så vidt angår konstatering af, om påbuddet efterleves, må der vejledende højst gå 10 dage mellem hver opfølgning.

Skattekontrollovens straffebestemmelser Undladelse af at opfylde en oplysnings- eller indberetningspligt kan under forudsætning af, at den fornødne subjektive tilregnelse foreligger, straffes med bøde i henhold til skattekontrollovens SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2. Forsætlig afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger for at unddrage skat kan straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289, jf. SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.