Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

R.5.1 Indledning

Administrative sager

Den administrative bødekompetence - dvs. kompetencen til at afslutte en straffesag uden at politi og domstole involveres - omfatter de straffesager, hvor sanktionen alene er bøde. Det er:

  • alle sager, hvor overtrædelsen skyldes grov uagtsomhed
  • alle sager, hvor der er forsæt til den strafbelagte handling eller undladelse, men ikke forsæt til unddragelse, fx SKL (skattekontrolloven) § 16, stk. 2 eller ML (momsloven) § 81, stk. 1.
  • sager, hvor der foreligger forsæt til skatte-, afgifts- og toldunddragelse, hvis det samlede forsætligt unddragne beløb ikke overstiger 100.000 kr.
  • smuglerisager, hvor overtrædelsen vedrører et unddraget told- og afgiftsbeløb under 15.000 kr. vedrørende erhvervsmæssigt smugleri mv. og 30.000 kr. vedrørende smugleri mv. af ikke-erhvervsmæssig karakter.

Domstolssager

Sager med forsætlige unddragelser af beløb over 100.000 kr. ligger uden for den administrative kompetence. Disse sager skal sendes til anklagemyndigheden med henblik på indbringelse for domstolene.

Tillægsbøde og ubetinget frihedsstraf

I sager om unddragelse af skatter, herunder kildeskat, se SKM2006.520ØLR og SKM2006.702.SKAT, lønsumsafgift og lov om arbejdsmarkedsbidrag, og moms nedlægges påstand om frihedsstraf og en tillægsbøde efter straffelovens § 50, stk. 2, svarende til en gang den samlede unddragelse.

I punktafgiftssager nedlægges der påstand om frihedsstraf samt en tillægsbøde på halvdelen af den samlede unddragne punktafgift.

Ved forsøg nedlægges påstand om tillægsbøde svarende til 1/2 gang den unddragne skat, moms, arbejdsmarkedsbidrag og lønsumsafgift. For andre afgifter beregnes tillægsbøden som 1/4 af den forsøgte unddragelse.

I tilfælde hvor frihedsstraf ikke er forskyldt efter skatte- eller afgiftslovgivningen, men hvor der i forbindelse med overtrædelsen er gjort brug af falske dokumenter, eller hvor andre straffelovsbestemmelser er overtrådt (sammenstød, se efterfølgende afsnit), benyttes ovennævnte satser for tillægsbøder, hvis anklagemyndigheden nedlægger påstand om ubetinget frihedsstraf.

Såfremt der indstilles et bestemt bødebeløb, skal bødebeløbet nedrundes til de nærmeste 1.000 kr.

I sager, hvor der også indgår forhold, der bedømt alene kunne afgøres administrativt, skal den forsætlige del af tillægsbøden beregnes som ovenfor, og den administrative del indgår i tillægsbøden med et beløb beregnet efter de fastsatte regler for administrative bøder, se R.5.2.

Eksempel: Forsætlig skatteunddragelse på 180.000 kr. og grov uagtsom momsunddragelse på 60.000 kr. Tillægsbøde beregnes således: 180.000 kr. + (15.000 kr. + 30.000 kr.) = 225.000 kr.

Tillægsbøde og betinget frihedsstraf

Nedlægger anklagemyndigheden samlet påstand om betinget frihedsstraf, påstås tillægsbøden udmålt efter foranstående regler, jf. straffelovens § 50, stk, 2. Der kan ikke idømmes betinget tillægsbøde, se UfR 2003.349H.

Specielt i toldsager

I sager om unddragelse af told og afgifter i den legale varetrafik nedlægges der alene påstand om ubetinget frihedsstraf.

Erhvervsmæssigt smugleri over 15.000 kr. og privat smugleri over 30.000 kr., jf. toldlovens § 73, stk. 2 og 3, skal ligeledes sendes til anklagemyndigheden med påstand om ubetinget frihedsstraf samt betaling af det unddragne told- og afgiftsbeløb jf. toldlovens § 73, stk. 4.

Statsadvokaten

Statsadvokaten skal orienteres om fremsendelse af tiltalebegæringer i alle sager, hvor SKAT nedlægger påstand om frihedsstraf.

Sammenstød

Når flere overtrædelser pådømmes samtidig, kaldes dette "sammenstød". Det betyder, at der udmåles en samlet straf, uanset antallet af overtrædelser.

Der kan være tale om sammenstød mellem overtrædelser af flere forskellige love, flere bestemmelser i samme lov eller flere overtrædelser af samme bestemmelse. Der kan være tale om et samlet handlingsforløb, der konstituerer en overtrædelse af flere straffebestemmelser og derfor udgør flere selvstændige strafbare forhold, men der kan også være tale om en række tidsmæssigt og handlingsmæssigt adskilte forhold, der blot pådømmes samtidigt.

Når der skal udmåles en samlet straf bliver spørgsmålet, om der først skal foretages en selvstændig vurdering af straffen for hvert enkelt forhold, hvorefter disse lægges sammen - dette kaldes fuld kumulation - eller om der skal udmåles en fællesstraf, der efter omstændighederne rummer en modereret kumulation. Der er ingen tvivl om, at hovedreglen for strafudmåling er modereret kumulation. Det fremgår af straffelovens § 88, og det gælder uden undtagelse ved udmåling af fængselsstraf.

Spørgsmålet er ikke så enkelt, når det drejer sig om bøder. Der er fast retspraksis for, at der sker fuld kumulation af de takstmæssige bøder, som udgør normalstraffen for overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen. Dette gælder både, når der udmåles tillægsbøde til en fængselsstraf jf. straffelovens § 50, stk. 2, og i de administrative bødesager.

I ordensbødesystemet er der taget stilling til en progressiv forhøjelse i forhold til antal af overtrædelser af samme lov, f.eks. fortløbende manglende indberetning x antal gange, hvor princippet er modereret kumulation. I "colalovgivningen" fremgår det eksplicit af de enkelte straffebestemmelser, at der gælder fuld kumulation, selvom der er tale om ordensbøder, se R.5.3.

Minimumsgrænser

I sager om forsætlig afgifts- og/eller skatteunddragelse gøres der ikke bødeansvar gældende, når det samlede unddragne beløb er under 5.000 kr., og der er tale om en førstegangsovertrædelse. Der er dog ingen minimumsgrænse for straf i sager om overtrædelse af spiritusafgiftslovens § 1, stk. 3, og § 36, stk. 1, (destillation og afdenaturering).

I sager om grov uagtsom afgifts- og/eller skatteunddragelse, gøres der ikke bødeansvar gældende, når den samlede unddragne beløb er under 10.000 kr., og der er tale om en førstegangsovertrædelse.

Ovennævnte minimumsgrænser gælder også i sager om unddragelse af told og afgifter i den legale varetrafik, medens der ikke findes nogen minimumsgrænse i smuglerisager, herunder sager i rejsegodstrafikken.

Hvis forholdene taler for, at der ikke foreligger et åbenbart forsætligt forhold, og hvor det samlede unddragne skatte- og afgiftsbeløb ikke overstiger 10.000 kr., kan det formodes, at der kun er tale om uagtsomhed, dvs. at forholdene enten er sket af simpel uagtsomhed og dermed straffrit, eller af grov uagtsomhed.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.