Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

R.4.4 Ansvarsforhandling

Ansvarsforhandling

En ansvarsforhandling bør gennemføres i sager, hvor der er tvivl om faktum, eller hvor det er vanskeligt at vurdere tilregnelsesspørgsmålet (forsæt - grov uagtsomhed - simpel uagtsomhed) med tilstrækkelig sikkerhed alene på grundlag af de akter, der er i sagen.

I sager, hvor overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) indgår i sagen, kan der typisk være tvivl om både faktum og tilregnelse.

Hvis en ansvarsforhandling søges gennemført, skal den pågældende modtage en skriftlig indkaldelse med en sigtelse. Brevet skal indeholde oplysninger om, hvad sigtelsen går ud på med henvisning til den relevante bestemmelse og en kort redegørelse for det faktum, der lægges til grund, samt muligheden for at få en forsvarer beskikket, idet vejledning herom vedlægges, jf. afsnit R.3.

Den beskikkede forsvarer indkaldes til en eventuel ansvarsforhandling sammen med den sigtede. En ansvarsforhandling kan under visse betingelser gennemføres uden forsvarerens tilstedeværelse, selv om den sigtede ønsker en forsvarer beskikket, jf. afsnit R.3.

Ved ansvarsforhandlingens begyndelse gentages sigtelsen og orienteringen om muligheden for forsvarerbeskikkelse. Endvidere spørges sigtede, om han er villig til udtale sig, idet han/hun skal oplyses om, at han/hun ikke har pligt til at udtale sig, jf. retsplejelovens § 752, stk. 1, og retssikkerhedslovens § 10, stk. 1.

Forklaringsrapport

Den forklaring, som den sigtede har afgivet, skal skrives ned i en rapport, mens der i referatet foretages interne notater. Hvis forklaringsrapporten indgår som en del af referatet, skal forklaringen være skrevet på særskilte ark.

Forklaringsrapporten skal fremtræde i en sådan form, at den eventuelt kan fremlægges i retten. Alle forklaringsrapporter skal være maskinskrevne med tydelig angivelse af, hvor og hvornår forhandlingen har fundet sted, samt hvem der har deltaget i forhandlingen. Klokkeslet for mødets starttidspunkt og afslutningen, samt eventuelle afbrydelser undervejs, bør noteres.

Forskrifterne i retsplejelovens § 751 skal efterleves. Rapporten skal gengive sigtedes forklaring om muligt med egne ord. Det skal ligeledes fremgå, om bisidder eller forsvarer har bidraget med oplysninger. Selv om sigtede erkender overtrædelsen, skal de eventuelt undskyldende momenter, som han/hun anfører, medtages i rapporten. Fonetisk optagelse af forklaringer må kun finde sted, når den afhørte er gjort bekendt med det. Sagsbehandleren skal under afhøringen være opmærksom på de bevisregler, som er beskrevet i afsnit R.4.2.

Når forklaringsrapporten er udarbejdet, sendes den til den sigtede til underskrift. Det skal fremgå, at den sigtede ikke har pligt til at tiltræde forklaringsrapporten med sin underskrift, og at den sigtede har mulighed for at komme med rettelser og tilføjelser til rapporten. Den sigtede skal derfor ikke rykkes for fremsendelse af raporten, hvis den ikke er returneret inden den den af SKAT fastsatte frist. Der vedlægges en kopi af forklaringsrapporten til den sigtedes eget brug.

Såfremt ansvarsforhandlingen afsluttes med en henstilling til den sigtede, er udarbejdelsen af en forklaringsrapport ikke påkrævet.

Hvis repræsentanten er sigtet

Hvis en rådgiver (revisor, advokat) er sigtet for et forhold vedrørende en klient, skal ansvarsforhandlingen med rådgiveren principielt foregå uden deltagelse af klienten - uanset om klienten også er sigtet, eller dette ikke er tilfældet.

Hvis der under en forhandling med en sigtet og sigtedes rådgiver, der ikke er sigtet, opstår mistanke om, at rådgiver har begået et strafbart forhold, skal ansvarsforhandlingen afbrydes, og rådgiver skal sigtes. Vejledning om mulighed for beskikkelse af forsvarer bør i en sådan situation gentages.

Ansvarsforhandlinger gennemføres herefter principielt med den skattepligtige og rådgiveren hver for sig, men kan fortsætte med begge sigtede, såfremt de er indforståede med dette.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.