Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

R.2.1.1 Skattekontrolloven

Skattekontrolloven

SKL (skattekontrolloven) omhandler de oplysninger, som skatteyder og tredjemand er pligtige at afgive til told- og skatteforvaltningen i forbindelse med skatteansættelsen. SKL (skattekontrolloven), afsnit III, §§ 13-23A, indeholder de straffebestemmelser og processuelle bestemmelser, som knytter sig til oplysningspligterne.

De kriminaliserede forhold er enten afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger, eller undladelse af at opfylde bestemte oplysningspligter.

Strafansvaret er begrænset til forsætlige og groft uagtsomme overtrædelser. Strafferammen varierer fra bøde til fængsel i 1½ år, hvor groft uagtsomme forhold alene kan straffes med bøde. I særlig grove forsætlige tilfælde skal forholdet henvises til straffelovens § 289, der øger strafferammen til 8 år.

SKL (skattekontrolloven) § 13

SKL (skattekontrolloven) § 13, stk. 1: Forsætlig afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger med forsæt til at unddrage det offentlige skat. Kan straffes med bøde og fængsel.

SKL (skattekontrolloven) § 13, stk. 2: Gerningsindholdet svarer til stk. 1, men handlingen begås af grov uagtsomhed.

SKL (skattekontrolloven) § 13 A

SKL (skattekontrolloven) § 13 A, stk. 1: Overtrædelse af oplysningspligt jf. SKL (skattekontrolloven) §§ 11 A-D, vedrørende aktiver i udlandet. Både forsætlige og groft uagtsomme forhold kan straffes.

SKL (skattekontrolloven) § 13 A, stk.2: Hvis der er forsæt til at unddrage det offentlige skat, kan straffen stige til fængsel i 1½ år.

SKL (skattekontrolloven) § 13 B

SKL (skattekontrolloven) § 13 B, stk. 1: Forsætlig udstedelse af urigtige faktura eller anden urigtig dokumentation for levering eller aftagelse af varer eller ydelser, hvor dokumentationen er egnet til at indgå i skatteansættelsen. I momslovens § 81, stk. 4, findes en tilsvarende bestemmelse om medvirken til unddragelsen af afgifter.

SKL (skattekontrolloven) § 13 B, stk. 2: Gerningsindholdet svarer til stk. 1, men handlingen begås af grov uagtsomhed.

SKL (skattekontrolloven) § 13 C

SKL (skattekontrolloven) § 13 C, stk. 1: Virksomhedens forsætlige aftagelse af varer eller ydelser på så fordelagtige vilkår, at det er sandsynligt, at yderen ikke opfylder sine skattemæssige forpligtelser til det offentlige.

SKL (skattekontrolloven) § 13 C, stk. 2: Gerningsindholdet svarer til stk. 1, men handlingen begås af grov uagtsomhed.

SKL (skattekontrolloven) § 14

SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 1: Afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger til brug for kontrollen med skatteligning og skatteberegning. Bestemmelsen omfatter både forsætlige og groft uagtsomme forhold. Kan straffes med bøde og fængsel.

SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 2: Undladelse af at opfylde oplysningspligter uden at forholdet falder ind under stk. 1. Kan alene straffes med bøde.

SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 3: Ny bestemmelse med virkning fra 1. januar 2009, hvor der ifaldes bødestraf, hvis den indberetningspligtige ikke genindberetter efter en meddelt frist.

SKL (skattekontrolloven) § 14, stk. 4: Urigtige oplysninger, jf. SKL (skattekontrolloven) § 3 B, stk. 6, kan straffes med bøde.

SKL (skattekontrolloven) § 15

Forsætlige undladelser, der medfører, at skatteansættelse undgås, fordi told- og skatteforvaltningen ikke har registereret den pågældende som skattepligtig. Grov uagtsomhed er straffri.

SKL (skattekontrolloven) § 16

SKL (skattekontrolloven) § 16, stk. 1: Undladelse af at opfylde underretningspligt, hvis skatteansættelsen er for lav, indenfor en tidsfrist på 4 uger efter selvangivelsesfristens udløb.

SKL (skattekontrolloven) § 16, stk. 2: Forsætlig eller grov uagtsom undladelse af stk. 1, straffes med bøde. I det omfang overtrædelsen har karakter af en ordensforseelse, straffes der ikke. I situationer, hvor bevisbyrden ikke kan løftes for overtrædelse af § 16, stk. 3, men hvor unddragelsesrisiko er åbenbar, kan stk. 2 anvendes, se afsnit R.5.4.2.

SKL (skattekontrolloven) § 16, stk. 3: Forsæt til unddragelse af skat ved overtrædelse af stk. 1. Dette er bestemmelsens kerneområde. Sigtelse efter § 16, stk. 3 afskærer anvendelsen af § 13, stk. 1, selvom skatteyderen efter sigtelse efter § 16 afgiver urigtige eller vildledende oplysninger, idet denne handling alene kvalificerer forsætsbedømmelsen i § 16, stk. 3.

>SKL (skattekontrolloven) § 16 i samspil med Arbejdsmarkedsbidragslovens § 18, stk. 1: Se R.2.1.1.1.<

SKL (skattekontrolloven) § 17

Bestemmelsen er en ordensforskrift, der omfatter forskellige former for regnskabsmangler.

SKL (skattekontrolloven) § 17, stk. 1: Undladelse af at føre regnskab eller grov uorden i regnskabet, samt manglende opbevaring af regnskabsbilag og grundlaget for indberetninger til SKAT. Straffen er begrænset til bøde.

SKL (skattekontrolloven) § 17, stk 2: Manglende efterlevelse af regler om omregning mellem regnskab i fremmed valuta og pligtmæssige oplysninger i dansk mønt. Straffen er begrænset til bøde.

SKL (skattekontrolloven) § 17, stk. 3: Ny bestemmelse, der hjemler bødestraf for manglende opfyldelse af krav til skriftlig dokumentation ved transfer pricing.

SKL (skattekontrolloven) § 18

Strafansvar for juridiske personer. >Med virkning fra 1. januar 2009 er strafansvaret generelt, således at juridiske personer kan straffes for de samme forhold som fysiske personer.<

SKL (skattekontrolloven) § 19

SKL (skattekontrolloven) § 19, stk. 1: Forbud mod selvinkriminering, se afsnit R.4.1.1.1.SKL (skattekontrolloven) § 19, stk. 2: Ransagning skal ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler, se afsnit R.4.5.1.

SKL (skattekontrolloven) § 19 AUnddragne skatter kan inddrages i straffesagen jf. retsplejelovens kapitel 89.

SKL (skattekontrolloven) § 20

Hjemmel til administrativ behandling af skattestraffesager.

SKL (skattekontrolloven) § 21

Hjemmel til tillægsskat, hvis strafansvaret er forældet. Tillægsskatten skal svare til skatten af de udeholdte indtægter. Der kan kun opkræves tillægsskat, hvis det er SKL (skattekontrolloven) §§ 13, 15, 16 eller 18, der er overtrådt.

SKL (skattekontrolloven) § 22

Hjemmel til at told- og skatteforvaltningen kan anmode politiet om bistand i efterforskningen af skatte- og afgiftsstraffesager.

R.2.1.1.1.

SKL (skattekontrolloven) § 16 og AM-bidragslov § 18

>Det har hidtil været opfattelsen, at tiltale efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 18 alene kan rejses sammen med skattekontrollovens § 13, idet gerningsindholdet i begge bestemmelser efter deres ordlyd betinger en handling.<

>Østre Landsret har i dommene refereret i TfS 1999.865, SKM2006.520.ØLR, SKM2008.508.ØLR og SKM2008.235.ØLR (hvor der blev nedlagt påstand om overtrædelse af skattekontrollovens § 16 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 18, stk. 1, litra a)) skabt et retsligt grundlag for, at en passiv accept af et urigtigt beregningsgrundlag for arbejdsmarkedsbidrag kan straffes, selvom strafansvaret for overtrædelse af arbejdsmarkedsbidragslovens betinger en handling i form af afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger.<

>Der skal derfor,<>i sager, som skal indbringes for domstolene, fremsættes en anmodning til anklagemyndigheden om, <

  1. at der ved tiltale for overtrædelse af skattekontrollovens § 16, stk. 3, også skal nedlægges påstand om overtrædelse af arbejdsmarkedsbidragslovens § 18, stk. 1, litra a) efter dennes analogi, hvis arbejdsmarkedsbidrag er unddraget i forbindelse med den passive accept af bidragsgrundlaget, og hvis der er forsæt til unddragelsen, eller
  2. at der ved tiltale for overtrædelse af skattekontrollovens § 16, stk. 2, hvor der ikke kan føres bevis for forsætlig unddragelse, men hvor forholdet må anses for at have en ikke ringe grovhed, også skal nedlægges påstand om overtrædelse af arbejdsmarkedsbidragslovens § 18, stk. 1, litra a) efter dennes analogi, hvis arbejdsmarkedsbidrag er unddraget i forbindelse med den passive accept af bidragsgrundlaget.

    Der henvises til det i Processuelle regler afsnit R.2.1.1. og afsnit R.5.4.2. anførte om at gøre ansvar gældende efter skattekontrollovens § 16, stk. 2.

Der skal fastsættes en bøde for overtrædelse af begge bestemmelser på samme måde som nævnt ovenfor under 1. og 2. i sager, der kan sluttes administrativt med et bødeforelæg.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.