Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

K.8.1 Dokumentation

Skatteministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere bestemmelser om, hvilke oplysninger der skal følge ansøgningen om omkostningsgodtgørelse, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 58. I bekendtgørelse nr. 958 af 10. oktober 2005 følger hvilke oplysninger, der skal følge en ansøgning om omkostningsgodtgørelse.Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. november 2005 med virkning for ansøgninger om omkostningsgodtgørelse indgivet den 1. november 2005 og senere, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 1. For ansøgninger indgivet før denne dato, men hvor godtgørelsesspørgsmålet ikke er endeligt afgjort inden den 17. januar 2002 efter de tidligere gældende regler, kan SKAT - i det omfang oplysningerne forefindes - også kræve oplysninger i disse sager efter bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 2.

Den vejledende udtalelse fra den administrative instans om medholdsgraden efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 56, skal dog kun vedlægges ansøgningen, hvis skatte- eller afgiftssagen er blevet rejst ved klagemyndigheden den 10. juni 2002 eller senere.

Er en ansøgning om omkostningsgodtgørelse indgivet den 24. juli 2002 eller senere, men de pågældende regninger er skrevet inden bekendtgørelsen trådte i kraft, kan SKAT efterfølgende, hvis de skønner det påkrævet i den konkrete sag, kræve en opdeling af udgifterne, som det fremgår af den nye bekendtgørelse. Regningerne skal dog ved indgivelsen af ansøgningen som minimum leve op til de tidligere gældende dokumentationskrav.

De nærmere krav til ansøgningen

Det følger af bekendtgørelsens § 5, stk. 1, at det ikke er nødvendigt at anvende blanket ved ansøgningen om omkostningsgodtgørelse, når blot ansøgningen indeholder de oplysninger, som fremgår af SKATs blanket.

Det fremgår bl.a. af bekendtgørelsen, at der med ansøgning om omkostningsgodtgørelse skal følge en kopi af den afgørelse, kendelse eller dom, som den pågældende instans har truffet i skatte- eller afgiftssagen for hver instans. Desuden skal vedlægges en kopi af udtalelsen fra den administrative instans om medholdsgraden efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 56 samt kopi af den regning, der søges godtgørelse for.

Acontoudbetaling

Er sagen uafsluttet, skal der vedlægges en kopi af den underretning, ansøgning, klage eller stævning, der ligger til grund for ansøgningen om omkostningsgodtgørelse. Se nærmere om muligheden for acontoudbetaling under afsnit K.1.

Krav til regning

Det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at regningen fra den sagkyndige er udarbejdet på grundlag af sædvanlig fakturering, som er stilet til den godtgørelsesberettigede. Regningen skal desuden være delt op med hensyn til størrelsen af honoraret for arbejdet ved hver klageinstans pr. klagepunkt samt indeholde oplysninger om anvendt antal timer pr. instans pr. klagepunkt (eventuelt skønsmæssigt). Der skal tillige være en kort beskrivelse af det arbejde, som den sagkyndige har udført ved hver instans, og om der er særlige forhold, som begrunder honorarkravet, fx om sagen er principiel.

Massesager

De investorforeninger, der er dannet med det formål at føre 10-mandsprojektsager ved Skatteankenævnene, Landsskatteretten og domstolene, kan ansøge om og modtage omkostningsgodtgørelse af udgifter til sagkyndig bistand i 10-mandsprojekterne efter fuldmagt fra den enkelte investor.
Ansøgningen skal være vedlagt en fuldmagtsblanket underskrevet af investor. Derimod behøver ansøgningen ikke at være underskrevet af ansøgeren.

Desuden skal ansøgningen være vedlagt kopi af de regninger, der søges omkostningsgodtgørelse for, samt dokumentation for, at beløbet er betalt eller skal betales. Regningerne skal være bilagt en liste over samtlige de investorer, der betaler en andel af regningerne. Regningerne stiles til de på listen opførte investorer hver for den andel, der er opført på listen ud for hver investor.

Attestation

Såvel den sagkyndige som den skatte- eller afgiftspligtige attesterer ved deres underskrifter på ansøgningen under strafansvar, at de afgivne oplysninger er korrekte, jf. skatteforvaltningslovens §§ 60 og 61. Det gælder også, selvom kravet på omkostningsgodtgørelse er transporteret til rådgiveren. Underskrifterne kan afgives ved digital signatur, såfremt der er mulighed herfor.

Har den godtgørelsesberettigede anvendt flere sagkyndige til behandlingen af en godtgørelsesberettiget sag, skal alle de pågældende sagkyndige som udgangspunkt attestere på ansøgningen, at de afgivne oplysninger om den sagkyndiges egne forhold er rigtige.

Overdragelse af kravet

Er kravet på omkostningsgodtgørelse overdraget til den sagkyndige, herunder pantsat, efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 52, stk. 5, skal dette fremgå af ansøgningen. Den af SKAT udarbejdede ansøgningsblanket indeholder en rubrik til angivelse af evt. overdragelse, som attesteres af den godtgørelsesberettigede ved underskriften på blanketten. Har den godtgørelsesberettigede ikke krydset af i denne rubrik, kræves særskilt dokumentation for overdragelsen, inden udbetaling kan ske.

Er en anden blevet bemyndiget til at modtage beløbet, er det fortsat et krav, at den godtgørelsesberettigede skal fremlægge dokumentation herfor.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.