Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

H.3.5 Klage til Landsskatteretten

Hovedregel

Hovedreglen er, at alle klager over SKATs afgørelser indgives til Landsskatteretten, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 11, stk. 1.

Undtagelser

Der gælder fire undtagelser til denne hovedregel.

For det første skal der indgives klage til skatteankenævnet i tilfælde, der omfattes af SFL (skatteforvaltningsloven) § 5, stk. 1, medmindre skatteankenævnet konkret springes over i medfør af lovens § 5, stk. 2.

For det andet skal der indgives klage til vurderingsankenævnet i de tilfælde, som omfattes af lovens § 8.

For det tredje skal der ikke ske klage til Landsskatteretten i de tilfælde, hvor skatteministeren i medfør af SFL (skatteforvaltningsloven) § 14, stk. 2, har fastsat regler om retten til at klage over told- og skatteforvaltningens afgørelser. Sidstnævnte bemyndigelse er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1036 af 25. oktober 2005 om klage i personalesager, som ændret ved bekendtgørelse nr. 360 af 24. april 2006. Bemyndigelsen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 14, stk. 2, er videre udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1029 af 24. oktober 2005 om den kompetente myndighed og ved bekendtgørelse nr. 409 af 1. maj 2007, § 1, stk. 1, om afgørelser fra Told- og Skatteforvaltningen, der ikke kan påklages til Skatteministeriet. Tilsvarende bekendtgørelse nr. 409, § 1, stk. 2, hvorefter SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, ikke kan påklages til Skatteministeren.

For det fjerde er der i særlige skattebestemmelser hjemmel til, at specifikke afgørelser kan påklages til Skatterådet. Se fx bekendtgørelse nr. 464 af 22. maj 2007 om klage over omlægning af indkomstår efter selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, 3. pkt.

Om sagsbehandlingen ved Landsskatteretten henvises til bestemmelserne i forretningsorden for Landssskatteretten, jf. bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober 2005. Bekendtgørelsen refereres i hovedtræk nedenfor.

Sager ved Landsskatteretten er fra 1. november 2005 inddelt i to hovedgrupper.

Den ene gruppe omfatter de såkaldte nævnssager, jf. i det hele forretningsordenen kapitel 2. Behandlingen af nævnssager svarer til den behandling, der inden 1. november 2005 var gældende for samtlige landsskatteretssager.

Den anden gruppe omfatter de sager, der reguleres af forretningsordenen kapitel 3. Kapitel 3 omfatter sager, der afgøres uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, jf. bemyndigelsen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 3, 1. pkt. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1262 af 24. oktober 2007, der opregner omfattede sager. Der vil i slutningen af dette afsnit blive gjort særlige bemærkninger til de sager, der behandles uden deltagelse af ordinære retsmedlemmer.

Klagefrist

En klage til Landsskatteretten skal være modtaget i Landsskatteretten senest tre måneder fra modtagelsen af den afgørelse, der klages over, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 42, stk. 1. Om suspension af klagefrister, se afsnit H.3.1.

Dette gælder dog ikke for særskilt klage over afgørelser om aktindsigt, idet det antages, at bestemmelser fastsat ved lov eller i henhold til lov, der fastsætter særlige frister, er uden betydning for adgangen til at klage over afgørelser om aktindsigt. Der skal derfor i klagevejledningen alene henvises til, at afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten, jf. Endelig rapport af 31. august 2005 om ombudsmandens undersøgelse vedrørende et antal sager om aktindsigt fra Told- og Skattestyrelsen, s. 218 f, og FOB 2005, 621 ff.

Krav til klagen

Klagen skal være skriftlig. Det skal fremgå af klagen, på hvilke punkter afgørelsen anses for urigtig og hvorfor, jf. forretningsordenen § 2, stk. 3. Sammen med klagen indsendes (i original eller kopi):

  • Den afgørelse, der klages over
  • Den sagsfremstilling, der er tilsendt klageren, i de tilfælde hvor der er udarbejdet en sagsfremstilling
  • Dokumenter, som klageren ønsker at anvende som bevis
Landsskatteretten kan fastsætte en frist til at besvare spørgsmål eller indsende yderligere oplysninger. Hvis en klage er udformet eller begrundet på en sådan måde, at den ikke kan tjene som grundlag for sagens videre behandling, kan Landsskatteretten give klageren en frist til at udbedre manglen. Hvis klageren ikke udbedrer manglen, kan Landsskatteretten afvise klager, der ikke opfylder formkravene, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 42, stk. 3.

Klageafgift

Der skal betales en klageafgift for klage til Landsskatteretten, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 a. Dette gælder også anmodning om genoptagelse af Landsskatterettens egne afgørelser, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 46, stk. 3. Afgiftens størrelse reguleres årligt. Afgiften er på 800 kr. i 2008. Der skal dog ikke betales klageafgift for klage over afgørelser, der efter landsskatterettens præsidents bestemmelse efter § 13, stk. 3, 1. pkt., skal træffes uden deltagelse af læge medlemmer, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 a, stk. 1, nr. 1 (og forretningsordenen § 3, stk. 1, 3. pkt.). Der skal heller ikke betales klageafgift for klage over afgørelser truffet af motorankenævn, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 a, stk. 1, nr. 2. Hvis beløbet ikke indbetales samtidig med klagen eller ikke indbetales inden en frist, som Landsskatteretten fastsætter, betragtes klagen som bortfaldet, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 a, stk. 2.

Tilbagebetaling af klageafgift

Efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 a, stk. 3, nr. 1 - 3, tilbagebetales det indbetalte beløb til klageren i følgende tilfælde:

- Hvis klagen afvises af Landsskatteretten, jf. nr. 1.

- Hvis klageren får helt eller delvis medhold i klagen, enten af Landsskatteretten eller ved en eventuel efterfølgende domstolsprøvelse af Landsskatterettens afgørelse, jf. nr. 2.

- Hvis en genoptagelsesanmodning imødekommes af SKAT som følge af, at hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en landsskatteretsafgørelse eller ved en praksisændring, der er offentliggjort af Skatteministeriet, jf. nr. 3.

Der er ved den nye bestemmelse i nr. 1, skabt hjemmel til, at en klager, som udbedrer en mangelfuld klage efter den frist, som Landsskatteretten har sat efter § 42, stk. 3, men inden udløbet af klagefristen til Landsskatteretten på 3 måneder, ikke skal betale klageafgift for klagen på ny.

Afgiften tilbagebetales endvidere, hvis en genoptagelsesanmodning medfører, at Landsskatteretten ændrer den genoptagne afgørelse, jf. forretningsordenens § 3, stk. 3, nr. 2.

Efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 a, stk. 4, nr. 1 - 2, tilbagebetales det indbetalte beløb ikke i følgende tilfælde:

- Hvis klageren indbringer spørgsmålet for domstolene efter overspringelsesreglen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 2, før Landsskatteretten har færdigbehandlet klagen, jf. nr. 1.

- Hvis klageren tilbagekalder klagen, medmindre tilbagekaldelsen sker i forbindelse med, at den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, genoptager sagen, jf. nr. 2.

Sagsbehandling når klage er indgivet

Sagsforberedelsen foretages af et af Landsskatterettens kontorer. I følge forretningsordenen for Landsskatteretten, jf. bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober 2005, inddeles Landsskatterettens sager fra 1. november 2005 i nævnssager, jf. forretningsordenens kapitel 2, og i sager der afgøres uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, bortset fra inddrivelsessager, jf. forretningsordenens kapitel 3, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 3, 1. pkt. Gennemgangen af sagsbehandlingen i det følgende vedrører nævnssager. Vedrørende sager omfattet af den særlige behandling, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 3, 1. pkt. henvises til sidste afsnit under kapitel H.3.4.

Sagsbehandlingen er undergivet officialprincippet, hvilket indebærer, at Landsskatteretten har ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden der træffes afgørelse, jf. afsnit E.3.3. Landsskatteretten underretter den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, om klagen og anmoder myndigheden om at indsende det materiale, der har dannet grundlag for afgørelsen, jf. forretningsordenens § 4, stk. 2. Landsskatteretten kan anmode myndigheden om en udtalelse om klagen eller dele heraf, jf. forretningsordenens § 4, stk. 3. Anmodningen skal efterkommes inden 14 dage fra anmodningens modtagelse, medmindre Landsskatteretten har fastsat en længere frist i anmodningen.

Hvis en vurdering af en fast ejendom er påklaget af en anden end ejendommens ejer, skal Landsskatteretten give ejeren lejlighed til at udtale sig skriftligt og eller mundtlig over klagen før Landsskatteretten afgør klagen, jf. forretningsordenens § 6, stk. 2.

Om vurderingsankenævnenes medvirken i landsskatteretssager, se H.3.3.

I særlige tilfælde kan Landsskatteretten anmode myndigheden om at udarbejde en ny sagsfremstilling og eventuelt om at afgive en indstilling om klagens afgørelse, jf. forretningsordenens § 4, stk. 4, 1. pkt. Landsskatteretten kan endvidere i særlige tilfælde anmode myndigheden om at indhente en udtalelse over klagen eller dele af klagen fra en anden myndighed og indsende den således indhentede udtalelse til Landsskatteretten tilligemed myndighedens eventuelle bemærkninger til udtalelsen, jf. § 4, stk. 4, 2. pkt.

I de tilfælde, hvor en sag er indbragt direkte for Landsskatteretten uden en forudgående prøvelse i skatteankenævnet og i sager om bindende svar kan Landsskatteretten anmode SKAT om at udarbejde en sagsfremstilling og foretage høring herover, jf. § 4, stk. 5, og SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 b. Efter bestemmelsen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 42 b, har Landsskatteretten endvidere mulighed for at vælge enten at lade SKAT udarbejde en sagsfremstilling og lade SKAT indhente klagerens bemærkninger hertil eller selv at høre klageren over sagsfremstillingen. En anmodning efter § 4, stk. 4 og 5, skal efterkommes inden for 1 måned fra anmodningens modtagelse.

Tilsvarende kan Landsskatteretten anmode SKAT om en udtalelse over klagen eller dele af klagen. Udtalelsen skal i så fald gives skriftligt inden for 14 dage fra anmodningens modtagelse, medmindre Landsskatteretten efter omstændighederne har fastsat en længere frist i sagen, jf. forretningsorden § 5, stk. 1.

Hvis told- og skatteforvaltningen i forbindelse med en klage over en vurdering af en fast ejendom i en udtalelse oplyser, at der er iværksat en revision omfattende den påklagede vurdering, stiller Landsskatteretten sagen i bero, jf. forretningsordenens § 5, stk. 2. Berostillelsen, som klageren skal underrettes skriftligt om, varer, indtil revisionen er tilendebragt.

Hvis der under Landsskatterettens behandling af en klagesag fremkommer oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som ikke fremgår af den indsendte sagsfremstilling, skal Landsskatteretten gøre klageren bekendt med disse oplysninger, medmindre oplysningerne er uden betydning for klagens afgørelse, jf. forretningsordenen § 6, stk. 1.

Under Landsskatterettens behandling af en klage, kan Landsskatteretten indhente sådanne yderligere oplysninger, som Landsskatteretten anser for nødvendige for klagens afgørelse, jf. forretningsordenen § 7, stk. 1.

Kontormøde

Klageren har adgang til et møde med Landsskatterettens sagsbehandler, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 43, stk. 1. Ved udtrykket "et møde" (tidligere "en mundtlig forhandling") præciseres det over for klageren, at der er tale om et møde, som alene tjener til sagens oplysning. Landsskatteretten fastsætter tid og sted for mødet. Indkaldelse til møde skal ske med mindst 14 dages varsel, medmindre en kortere frist aftales med klageren. I sager om vurdering af fast ejendom kan det bestemmes, at mødet finder sted i forbindelse med besigtigelse af ejendommen. Landsskatteretten kan indbyde den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, eller SKAT til at deltage i mødet. Klageren kan efter mødet efter anmodning få tilsendt en kopi af mødereferatet. Det følger af FVL § 21, at klageren i stedet for et møde kan vælge at udtale sig skriftligt. Der henvises i øvrigt til forretningsordenen § 8.

Retsmøde

Klageren kan anmode om at få adgang til at udtale sig mundtligt i et retsmøde overfor de retsmedlemmer, der skal træffe afgørelse i sagen, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 44, stk. 1. Der henvises nærmere til forretningsorden §§ 12 - 16. SKAT kan ligeledes anmode om et retsmøde. Hvis told- og skatteforvaltningen ønsker at benytte sig af sin adgang til at anmode om retsmøde i en sag, skal anmodningen herom fremsættes senest samtidig med SKATs udtalelse.

Retspræsidenten i Landsskatteretten fastsætter tid og sted for retsmøderne, jf. forretningsordenen § 14, stk. 1. Retsmøderne er ikke offentlige. Under mødet skal klageren have adgang til at redegøre for sine påstande og begrundelsen herfor. Andre, der er indkaldt til mødet, skal have adgang til at udtale sig på mødet. Retsmedlemmerne kan stille spørgsmål til de fremmødte.

Landsskatteretten kan afvise en anmodning om retsmøde, hvis denne fremgangsmåde efter forholdene må anses for "overflødig", jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 44, stk. 3. Den nye formulering (tidligere "åbenbart overflødig") betyder, at Landsskatteretten i videre omfang har mulighed for at afskære retsmøder, som retten anser for at være overflødige. Ændringen giver således et mere sikkert grundlag for at afskære de sager, der ikke egner sig til retsmøde, herunder sager, hvor sagens tvist omhandler en stillingtagen til en lang række enkeltbilag mv.

Landsskatterettens afslag på retsmøde kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Afslag på retsmøde skal meddeles klageren skriftligt, jf. forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 2, 2. pkt. Hvis klageren ikke har haft et kontormøde med en af Landsskatterettens sagsbehandlere skal han samtidig underrettes om sin ret til et sådant møde, jf. forretningsordenens § 12, stk. 2. Begrundelsen for, at der ikke er afholdt retsmøde, skal fremgå af Landsskatterettens kendelse, jf. forretningsordenens § 17, stk. 3.

Klageren kan til enhver tid trække sin anmodning om retsmøde tilbage. I så fald behandles sagen færdig på grundlag af det, der allerede foreligger i sagen.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatterettens afgørelse træffes på grundlag af en votering, jf. forretningsordenens § 10, stk. 2. Der henvises desuden til afsnit A.1.6.

Afgørelsen skal indeholde oplysninger om de forskellige meninger under afstemningen både vedrørende resultatet og begrundelsen. Afgørelsen skal desuden angive stemmetallet for hver opfattelse, og det skal fremgå, om retsformanden har afgivet dissens. Afgørelsen skal i øvrigt angive navnene på de retsmedlemmer, der har deltaget i afgørelsen, jf. forretningsordenen § 18.

Afgørelsen sendes til klageren og alle øvrige vedkommende. Samtidig med afgørelsens fremsendelse underrettes klageren og eventuelt andre søgsmålsberettigede om fristen for at indbringe afgørelsen for domstolene, jf. forretningsordenen § 18, stk. 4.

Tilbagekaldelse

En klager kan til enhver tid tilbagekalde klagen til Landsskatteretten. Tilbagekaldelsen kan ske skriftligt eller mundtligt. Ved enhver tilbagekaldelse skal Landsskatteretten skriftligt meddele klageren, at klagen er henlagt i Landsskatteretten som følge af tilbagekaldelsen af klagen, jf. forretningsorden § 27, stk. 1. Om omkostningsgodtgørelse i forbindelse med tilbagekaldelse af en klage til Landsskatteretten, se SKM2006.116.LSR. Landsskatteretten fastslog i afgørelsen, at ansøgning om omkomstningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand, afholdt efter at selskabets klage til Landsskatteretten var blevet tilbagekaldt, skulle afvises.

Overspringelsesfrist

Hvis der er gået mere end 6 måneder efter, at borgeren/virksomheden har indbragt sin sag for Landsskatteretten, og Landsskatteretten ikke har truffet afgørelse i sagen, kan klageren indbringe sagen for domstolene, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 2. (overspringelsesreglen). Hvis klageren indbringer sagen for domstolene efter overspringsreglen, anses klagen til Landsskatteretten for bortfaldet. Landsskatteretten skal skriftligt meddele klageren, at klagen herefter er henlagt i Landsskatteretten. I SKM2006.167.DEP besvarede Departementet en henvendelse fra en advokat om anvendelse af SFL (skatteforvaltningsloven) § 48, stk. 2, i relation til en hæftelsessag. Sagen angik et tilfælde, hvor der i marts 2005 var sket klage til Told- og Skattestyrelsen, men hvor sagen i medfør af SFL (skatteforvaltningsloven) § 62, stk. 5, overgik til Landsskatteretten ved fusionen pr. 1. november 2005. Skatteministeriet fandt under henvisning til SFL (skatteforvaltningsloven) § 62, stk. 5, at Landsskatteretten succederede i sagen, og at overspringelsesfristen skulle regnes fra marts 2005, dvs. tidspunktet for klagen til told- og skatteforvaltningen. Da det var 10 måneder siden, at sagen blve forelagt for told- og skatteforvaltningen, var 6 måneders-fristen efter skatteforvaltningslovens § 48, stk. 2, opfyldt. Sagen kunne derfor indbringes for domstolene.

Afgørelse af visse klager i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmer

Med virkning fra 1. november 2005 behandles visse klager i Landsskatteretten uden deltagelse af ordinære retsmedlemmer, jf. bemyndigelsen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 3, 1. pkt. Sagsbehandlingen i disse klager er nærmere beskrevet i forretningsorden kapitel 3. Af bekendtgørelse nr. 1262 af 24. oktober 2007 fremgår, hvilke sager, der omfattes af denne særlige klagebehandling. Der henvises til opremsningen i denne bekendtgørelse.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.