Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

H. Klagestruktur og klagebehandling

Reglerne om klageadgang er reguleret i skatteforvaltningsloven (SFL (skatteforvaltningsloven)) samt i de forskellige told- skatte- og afgiftslove. På området for klagebehandling suppleres SFL (skatteforvaltningsloven) af følgende bekendtgørelser: bekendtgørelse nr. 1035 af 25. oktober 2005 om forretningsorden for Skatterådet, bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober 2005 om forretningsorden for Landsskatteretten, bekendtgørelse nr. 607 af 14. juni 2006 om forretningsorden for skatteankenævn, bekendtgørelse nr. 81 af 24. januar 2007 om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for skatteankenævn, bekendtgørelse nr. 608 af 14. juni 2006 om forretningsorden for vurderingsankenævn, bekendtgørelse nr. 1378 af 12. december 2006 om landets inddeling i skatte-, vurderings- og motorankenævnskredse, bekendtgørelse nr. 1187 af 28. november 2006 om delegering af kompetence til ankechefen (overførsel af sager mellem motorankenævn), bekendtgørelse nr. 1212 af 30. november 2006 om delegering af kompetence til ankechefen (overførsel af sager mellem skatteankenævn), bekendtgørelse nr. 1213 af 30. november 2006 om delegering af kompetence til ankechefen (overførsel af sager mellem vurderingsankenævn, bekendtgørelse nr. 1262 af 24. oktober 2007 om afgørelse af visse klager i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, bekendtgørelse nr. 437 af 17. maj 2006 om ændring af bekendtgørelse om afgørelse af visse klager i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, bekendtgørelse nr. 1029 af 24. oktober 2005 om den kompetente myndighed, bekendtgørelse nr. 1036 af 25. oktober 2005 om klage i personalesager og delegering af udnævnelses- og afskedigelseskompetencen, bekendtgørelse nr. 360 af 24. april 2006 om ændring af bekendtgørelse om klage i personalesager og delegering af udnævnelses- og afskedigelseskompetence, bekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2007 om ophævelse af bekendtgørelse nr. 711 af 26. juni 2006 om afgørelser fra told- og skatteforvaltningen, der ikke kan påklages til Skatteministeriet. Bekendtgørelse nr. 409 af 1. maj 2007 om begrænsning af adgangen til at klage over told- og skatteforvaltningen. På området for klage over afgørelser om aktindsigt er der fastsat særlige regler i bekendtgørelse nr. 437 af 1. maj 2007.

Hovedregel

Landsskatteretten er klageinstans i samtlige klagesager, hvor SKAT, Skatterådet, et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn har truffet afgørelse, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 11.

Undtagelser

Undtaget herfra er fire tilfælde.

  • Sagen kan påklages til skatteankenævnet, jf. udtrykkeligt opremsningen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 5.
  • Sagen kan påklages til vurderingsankenævnet, jf. opremsningen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 8.
  • Hvis ministeren har udnyttet sin kompetence til at fastsætte regler om retten til at klage over SKATs afgørelser, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 14, stk. 2.
  • Hvis sagen i medfør af en særlig skattebestemmelse kan påklages til Skatterådet.

    Skatteankenævnets og vurderingsankenævnets afgørelser kan påklages til Landsskatteretten.Den enkelte borger kan frit vælge, om en klage skal behandles af skatteankenævnet eller af Landsskatteretten, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 5, stk. 2. Af SFL (skatteforvaltningsloven) § 5, stk. 3 fremgår, at afgørelser, der er påklaget til skatteankenævnet efter stk. 1, nr. 2-10, efter klagerens valg kan påklages til Landsskatteretten efter § 11, stk. 1, nr. 1, hvis nævnet ikke har truffet afgørelse i sagen senest 3 måneder efter, at klagen er modtaget. Der er ikke mulighed for at vælge vurderingsankenævnet fra.

    Det bemærkes, at der i SFL (skatteforvaltningsloven) § 13, stk. 3, 1. pkt. er givet retspræsidenten for Landsskatteretten bemyndigelse til at fastsætte regler om, at visse nærmere angivne typer af afgørelser truffet af SKAT skal afgøres uden medvirken af retsmedlemmer. Disse sager behandles uden, at der pålægges klageren at betale et gebyr. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1262 af 24. oktober 2007, hvortil der henvises.

  • Skatterådet har som udgangspunkt udelukkende kompetence som 1. instans. Skatterådets kompetence er afledt. Rådet har kompetence i det omfang det er blevet forelagt sager fra SKAT i henhold til SFL (skatteforvaltningsloven) § 2, stk. 2, og stk. 3 og § 21, stk. 4 om bindende svar, jf. herom SKM2007.72.SKAT. Skatterådet er endvidere tillagt kompetence som 1. instans i henhold til særlige skattebestemmelser. Skatterådet er ligeledes tillagt kompetence som klageinstans i henhold til enkelte særlige skattebestemmelser. Afgørelser om omlægning af indkomstår efter selskabsskattelovens § 31 B, stk. 1, 3. pkt. kan fx påklages til Skatterådet i medfør af bekendtgørelse nr. 464 af 22. maj 2007.

    SKAT stiller sekretariatsbetjening til rådighed for Skatterådet, skatteankenævnene,vurderingsankenævnene og >motorankenævnene, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 4, stk. 5, og SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 7.< >Sekretariatsbetjeningen af ankenævnene er organisatorisk adskilt fra den øvrige told- og skatteforvaltning i en særlig enhed med reference til direktionen.<

    Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

    Læs også:

    BEREGNER
    Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
    Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

    Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
    ,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

    Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

    Lej et værelse ud i din bolig
    En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

    Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
    ,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

    I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

    Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
    ,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

    SKAT er blevet splittet op
    ,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

    Udlejning af sommerhus
    ,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

    Omkostningsgodtgørelse til selskaber
    ,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

    Kommuneskat 2020
    Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

    Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

    ,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

    Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

    Skatteberegnere
    Skattesager
    Befordring
    Rejse
    Erhvervsmæssige udgifter
    Personalegoder
    Lønmodtagere
    Virksomheder
    Ægteskab og samliv
    Børn
    Studerende
    Bolig og fast ejendom
    Motor
    Pension
    Aktier, obligationer og fordringer
    Gaver, legater og gevinster
    Arv og succession
    Arbejde i udlandet
    Flytning til og fra Danmark
    Told og afgift
     A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
    ! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.