Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

G.1.2.9 Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 - reaktionsfrist på 6 måneder

En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 32, stk. 1, hvis den varsles af SKAT, eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede, fremsættes inden 6 måneder efter, at SKAT henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 31.

>En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der rettidigt er varslet inden for 6 måneder fristen skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jævnfør skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. punktum. Det forudsætter dog, at den afgiftspligtige eller godtgørelsesberettigede ikke har anmodet om at få fristen udsat, da SKAT skal imødekomme en anmodning om rimelig fristforlængelse, hvis det har betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser<

Afgørelsen er offentliggjort

I tilfælde, hvor Landsskatterettens eller domstolenes underkendende afgørelse offentliggøres, kan den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede anses for at være kommet til kundskab om det forhold, der skal begrunde den ekstraordinære genoptagelse af opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelse af afgift, på tidspunktet for offentliggørelsen af den underkendende afgørelse.

Meddelelse om genoptagelse

I tilfælde, hvor SKAT offentliggør en meddelelse om genoptagelse eller en særskilt meddelelse om at praksis er underkendt, må den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede normalt anses for at være kommet til kundskab om det forhold, der skal begrunde den ekstraordinære genoptagelse af opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelse af afgift, senest på meddelelsens offentliggørelsestidspunkt.

I tilfælde, hvor både den underkende afgørelse er offentliggjort og hvor SKAT udsender en meddelelse om genoptagelse, regnes 6 måneders reaktionsfristen sædvanligvis fra offentliggørelsen af meddelelsen.

I tilfælde, hvor SKAT offentliggør en meddelelse om, at praksis er underkendt, skal meddelelsen indeholde oplysninger om, hvilke afgiftsperioder, der var til prøvelse i den første endeligt underkendende afgørelse, samt datoen for den første endeligt underkendende afgørelse. Det må påregnes, at der kan gå 3 - 6 måneder inden SKAT udsender meddelelse om genoptagelse.

Hvis SKAT ikke har offentliggjort nogen meddelelse, vil fastsættelse af fristen bero på en konkret vurdering af den afgiftspligtiges personlige kendskab til afgørelsen, herunder om afgørelsen har været offentliggjort.

Tilbagebetaling af afgift og godtgørelse

Tilbagebetaling af afgift eller godtgørelse af afgift skal ske til den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede inden rimelig tid efter, at SKAT har truffet afgørelse om, at genoptage opgørelsen af afgiftstilsvaret, medmindre forhold hos den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede har hindret, at der kunne ske genoptagelse og udbetaling.

Fristen på 3 uger i opkrævningslovens § 12, stk. 2, 2. pkt, finder ikke anvendelse, når der skal ske tilbagebetaling af beløb i henhold til en ekstraordinær genoptagelse af opgørelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelse af afgift i henhold til bestemmelserne i skatteforvaltningsloven § 32.

Dispensation af reaktionsfristen på 6 måneder

SKAT kan efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede dispensere fra fristen, hvis der foreligger særlige omstændigheder, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 32, skt. 2, 2. pkt.

Der kan således efter en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder, herunder sagens karakter og den afgiftspligtiges eller den godtgørelsesberettigedes forhold, gives dispensation fra 6 måneders fristen, således at en anmodning om genoptagelse behandles uanset at denne er indgivet mere end 6 måneder efter af den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om forhold, der begrunder den ekstraordinære genoptagelse af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift.

Kompetence til at dispensere - skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2

SKAT træffer afgørelse i 1. instans efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 32, stk. 2.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.