Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2009-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.1.5 Vurderingsankenævnet

Vurderingsankenævnene afgør klager over SKATs afgørelser vedrørende vurdering af landets faste ejendomme og afgørelser om værdiforringelseserklæringer efter ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 6.

Skatteministeren bestemmer efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 8, stk. 1, landets inddeling i vurderingsankenævnskredse og antallet af medlemmer i det enkelte vurderingsankenævn. Kredsinddelingen er fastsat i § 2 i bekendtgørelse om landets inddeling i skatte-, vurderings- og motorankenævnskredse. Landet er opdelt i 15 vurderingsankenævnskredse.

Udnævnelse af medlemmer

Skatteministeren, eller den som ministeren bemyndiger dertil, udnævner efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 8, stk. 3, nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af medlemmerne efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som vurderingsankekredsen omfatter. >Skatteministeren har d. 22. januar 2009 bemyndiget chefen for SKATs Ankecenter til at udøve udnævnelseskompetencen, jf. SKM2009.109.SKAT.< Det er en betingelse, at de indstillede personer er valgbare til kommunalbestyrelsen. Under særlige omstændigheder kan ankechefen undlade at udnævne en indstillet person. Denne beføjelse vil blive administreret i overensstemmelse med hidtidig praksis, hvorefter undladelse af udnævnelse sker, hvis den pågældende har undladt at indgive selvangivelse eller undladt at overholde en afdragsordning om restancer. Endvidere findes i SFL (skatteforvaltningsloven) § 9 en nærmere regulering af betingelserne for udtræden af nævnet. >Bemyndigelsen til ankechefen omfatter ikke kompetencen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 9, stk. 4, dvs. tilbagekaldelse af en udnævnelse som følge af ganske særlige omstændigheder.< Ansatte i SKAT kan ikke være medlem af eller suppleant i et vurderingsankenævn, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 15, stk. 1.

Vurderingsankenævnet vælger en formand og én eller to næstformænd blandt nævnets medlemmer, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 1.

Forretningsordenen for vurderingsankenævnene

I henhold til SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 5, kan skatteministeren fastsætte regler for vurderingsankenævnenes virksomhed. Den eksisterende forretningsorden findes i bekendtgørelse nr. 608 af 14. juni 2006, der dog snarest vil blive ændret som følge af vedtagelsen d. 18. december 2008 af L 43.

Vurderingsankenævnets møder

Vurderingsankenævnet udøver sin virksomhed ved møder. Formanden for vurderingsankenævnet indkalder nævnet og fastsætter dagsorden for møderne, der ikke er offentlige.

Beslutningsdygtighed

For at vurderingsankenævnet kan træffe en afgørelse, skal mindst halvdelen af nævnets medlemmer eller deres stedfortrædere deltage i afgørelsen, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 2. Formanden eller en næstformand skal deltage i alle afgørelser. Et vurderingsankenævn kan vælge at opdele sig i mindre, besluttende led, der består af mindst 3 medlemmer, af hvilke mindst et medlem skal være formanden eller en næstformand, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 3.

Mødeprotokol

Vurderingsankenævnets sekretær skal føre en mødeprotokol, hvori nævnets beslutninger skal indføres, jf. forretningsordenens § 9, stk. 1. Et medlem, der er uenig i en afgørelse, der er truffet af vurderingsankenævnet, kan kræve sine indvendinger imod afgørelsen tilført protokollen og en kopi af protokollatet indsendt til Skatterådet. Dette fremgår af SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 4.

Habilitet

Hvis et medlem af et vurderingsankenævn på grund af inhabilitet er udelukket fra at deltage i forhandlingen og afgørelsen af en sag, skal mødeprotokollen indeholde oplysning herom. Det er forudsat, at nævnet selv træffer beslutning om, hvorvidt et medlems interesse i en sags udfald er af en sådan beskaffenhed, at medlemmet er udelukket fra at deltage i nævnets behandling af sagen. Det medlem, som er blevet anset for inhabil, kan kræve sine indvendinger mod nævnets beslutning tilført mødeprotokollen.

Besigtigelse

Vurderingsankenævnet kan foretage fornøden besigtigelse af en ejendom, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 38, stk. 9.

Påkendelseskompetence

Vurderingsankenævnet kan foruden at tage stilling til det direkte påklagede forhold foretage afledte ændringer, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 38, stk. 6. Nævnets beføjelse til at foretage afledte ændringer er ikke begrænset af fristreglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 33.

Nævnet kan kun påkende ansættelserne i den vurdering, der er påklaget. Nævnet kan ikke tage stilling til vurderinger, der er ældre eller yngre end den påklagede, selv om de vedrører den samme ejendom.

Genoptagelse af et nævns egne afgørelser

Et vurderingsankenævn kan efter anmodning fra en part genoptage en sag, der er påkendt eller afvist af vurderingsankenævnet, hvis der forelægges nævnet oplysninger, som ikke tidligere har været fremme under sagen, og det skønnes, at de nye oplysninger ville have medført et væsentligt ændret udfald af afgørelsen, hvis de havde foreligget tidligere. En genoptagelsesanmodning er fristbegrænset, dels af den almindelige frist i SFL (skatteforvaltningsloven) § 33, stk. 2, dels af fristerne for klage og domstolsprøvelse, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 39, stk. 1. Om baggrunden for disse fristbegrænsninger henvises til afsnit A.1.4, under kantteksten "genoptagelse."

Uafhængigt af fristbegrænsningen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 39, stk. 1, er der mulighed for genoptagelse, hvis ganske særlige omstændigheder taler for det, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 39, stk. 2.

Genoptagelsestilsagn

Der henvises til afsnit A.1.4.

Sekretariatsbistand

SKAT stiller sekretariatsbistand til rådighed for vurderingsankenævnene, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 7.


Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.