E.2.4 Gas og elektricitet § 14, nr. 5 og 6 | Gas og elektricitet anses i Momssystemdirektivet og i momsloven som varer, jf. lovens § 4, stk. 2.
Ved lov nr. 356 af 19. maj 2004 indsættes der med virkning fra 1. januar 2005 to særskilte bestemmelser i momsloven om leveringsstedet for gas leveret gennem distributionssystemet for naturgas og for elektricitet.
|
Leveringer til afgiftspligtige forhandlere § 14, nr. 5 | Efter bestemmelsen har gas leveret gennem distributionssystemet for naturgas og elektricitet leveringssted i Danmark, når gassen eller elektriciteten leveres til en afgiftspligtig forhandler, som her i landet har etableret sin virksomhed eller har et fast forretningssted, hvortil gassen eller elektriciteten leveres, eller i mangel heraf har sin faste adresse eller sædvanligvis er bosat her. Bestemmelsen svarer til Momssystemdirektivets artikel 38 (6. momsdirektivs artikel 8, stk. 1, litra d).
Som en afgiftspligtig forhandler anses i denne forbindelse en momspligtig person, hvis hovedbeskæftigelse i forbindelse med køb af gas og elektricitet er at videresælge disse produkter, og hvis eget forbrug af disse produkter er af uvæsentligt omfang.
Fast adresse svarer til bopæl, og sædvanligvis bosat svarer til sædvanligt opholdssted, som udtrykkene anvendes i § 15, stk. 1. Om stedet for virksomheden, fast forretningssted, bopæl og sædvanligt opholdssted, se E.3.
For så vidt angår gas finder bestemmelsen kun anvendelse på gas distribueret gennem transmissionssystemer (netværk).
|
Leveringer til andre aftagere § 14, nr. 6 | Bestemmelsen fastlægger leveringsstedet for gas leveret gennem distributionssystemet for naturgas og elektricitet i de tilfælde, som ikke er omfattet af § 14, nr. 5. Efter bestemmelsen er leveringsstedet i Danmark, når gassen eller elektriciteten leveres til en aftager, der rent faktisk forbruger gassen eller elektriciteten her i landet. Bestemmelsen svarer til Momssystemdirektivets artikel 39 (6. momsdirektivs artikel 8, stk. 1, litra e).
Hvis gassen eller elektriciteten - eller en del deraf - ikke forbruges af aftageren, skal disse ikke-forbrugte varer anses for at være anvendt og forbrugt her i landet, når aftageren her i landet har etableret sin virksomhed eller har et fast forretningssted, hvortil gassen eller elektriciteten er leveret, eller i mangel heraf har sin faste adresse eller sædvanligvis er bosat her. Formålet med denne del af bestemmelsen er at sikre, at der altid kan fastlægges et leveringssted for leverancen.
§ 14, nr. 6, finder både anvendelse på leverancer til momspligtige og til ikke-momspligtige personer, f.eks. privatpersoner.
|
Leverancer før 1. januar 2005 | For leverancer, der gennemføres før den 1. januar 2005 finder de almindelige leveringsstedbestemmelser i momslovens § 14 fortsat anvendelse, se E.2.1 og E.2.2. Om EU-handel, se også D.9 (erhvervelsesmoms) og I.1.1.1 (momsfritagelse ved leverancer til andre EU-lande). Om handel med tredjelande, se D.10 (indførsel) og I.1.2.1 (momsfritagelse ved leverander til steder uden for EU). |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |