| Befordringsfradraget opgjort efter LL (ligningsloven) § 9 C beregnes på grundlag af den normale transportvej ved kørsel i bil. Hvis den skattepligtige f.eks. på cykel kommer frem og tilbage til arbejde ad stier, der gør den tilbagelagte strækning væsentligt kortere end den normale transportvej ved bilkørsel, er dette uden betydning for befordringsfradraget, der alligevel skal beregnes på grundlag af den normale transportvej ved kørsel med bil. Den skattepligtige må i disse tilfælde danne sig et rimeligt skøn over strækningen af normal transportvej ved bilkørsel. Benyttelse af offentlige transportmidler begrænser eller udvider ikke fradraget opgjort efter LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 1-3. Også i disse tilfælde er det afgørende længden af normal transportvej ved bilkørsel, og fradraget beregnes også i dette tilfælde uden hensyn til afholdte udgifter, se fx SKM2005.540.LSR hvor en skatteyder, der brugte offentlig transport mellem hjem og arbejde, ved beregning af befordringsfradraget skulle anvende afstanden ad normal transportvej, der var 38,8 km og ikke den længere transportvej, der var 52,8 km. I >Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 578 af 23. juni 2009 <, er normal transportvej ved bilkørsel defineret som den strækning, der skal tilbagelægges med bil under hensyntagen til:
- de givne geografiske forhold,
- det tidsmæssige forbrug, og
- en økonomisk rimelighed.
Der kan fortsat opstå spørgsmål om benyttelse af motorveje, omfartsveje, hovedveje og lign. frem for en måske kortere strækning ad mindre veje. Ligningsmyndighederne skal i disse tilfælde lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej, men må i øvrigt ud fra en samlet vurdering tage hensyn til de givne geografiske forhold, tidsmæssigt forbrug og økonomisk rimelighed. Se f.eks.TOLD·SKAT Nyt 1991.5.272 (TfS 1991, 130 LSR), hvor Landsskatteretten godkendte den transportvej, som skatteyderen havde valgt, selv om denne var 18 km længere end den vej, myndighederne i første instans havde lagt til grund. Den rute som skatteyderen havde valgt, omfattede kørsel på motorvej/omfartsvej, og var hurtigere og mere sikker end den kortere rute, som ligningsmyndighederne havde lagt til grund.Tilsvarende godkendte Landsskatteretten i TfS 1998, 243 LSR, den selvangivne transportvej, selv om den var 6 km længere end den rute skattemyndighederne havde godkendt. Landsskatteretten fandt, at den rute skatteyderen havde valgt, måtte anses som den hurtigste og mest trafiksikre. Se også SKM2006.669.LSR, hvor befordringsfradrag mellem hjem og arbejdsplads ud fra en konkret vurdering af trafikforholdene blev beregnet på grundlag af den af skatteyderen valgte rute, uanset at denne ikke var den korteste eller hurtigste rute. Landsskatteretten lagde i sin begrundelse for afgørelsen vægt på, at den valgte rute var trafiksikker. I SKM2008.636.BR var der tvivl om arbejdsgivers adresse og dermed, hvilken transportvej, der var den korrekte ved beregning af befordringsfradrag. |