Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

F.A.10.2.6.1 Angivelse til MIO (midlertidig opbevaring på oplag)

Indhold

Afsnittet handler om angivelse til MIO, dvs. den midlertidige opbevaring på oplag.

Afsnittet indeholder:

  • Hovedoplysninger
  • Varepostoplysninger.

Bemærk

Hvis angivelsen også bruges som en summarisk indgangsangivelse, skal angivelsen desuden indeholde en række yderligere oplysninger, som kræves i en summarisk indgangsangivelse. Udfyldelse af disse felter er beskrevet i afsnittet om udfyldelse af den summariske indgangsangivelse i beskrivelsen af F.A.7 Toldkontingenter Importkontrolsystemet.

Hovedoplysninger

Forventet ankomstdato og - tidspunkt (Expected date and time)

For skibe og fly angives tidpunktet for, hvornår det forventes, at transportmidlet ankommer til ankomsthavnen eller lufthavnen. For biler angives det forventede ankomsttidspunkt for bilens ankomst til toldekspeditionsstedet.

Tidspunktet angives i formatet ååååmmddttmm ved filoverførsel og i formatet mmttddmmåååå i online løsningen. Der angives dansk tid.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

S02. UCRN (UCRN)

Forsendelsens enhedsreferencenummer UCRN (Unique Consignment Reference Number). Unikt nummer, som varerne udstyres med til kommercielt brug. Der anvendes WCO (ISO15459) koder eller tilsvarende. Anvendes ikke for ekspresforsendelserne.

Feltet er obligatorisk at udfylde, hvis transportdokumentnummeret i rubrik S03 ikke er anført

5. Vareposter i alt (Total number of items)

Det samlede antal vareposter, der er omfattet af angivelsen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

6. Kolli i alt (Total number of packages)

Det samlede antal kolli, der er omfattet af angivelsen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

7. LRN (LRN)

Unikt referencenummer (Local Reference Number), som udformes og tildeles af den, der indsender angivelsen.

Feltet er ikke obligatorisk at udfylde.

S07. Transportør (Carrier (Trader at entry))

I feltet anføres den, der er ansvarlig for at angive den summariske indgangsangivelse; dvs. den, der bringer varerne eller overtager ansvaret for befordringen af varerne ind i EU. Ved kombineret transport er transportøren dog den, der overtager ansvaret for det transportmiddel, som efter at være kommet ind i EU bevæger sig ved egen kraft som et aktivt transportmiddel. Ved sharing eller charter af fly og skibe er transportøren den, der har indgået kontrakt og udstedt fragtbrev for varernes befordring ind i EU.

Feltet er obligatorisk at udfylde, hvis der samtidig med angivelsen til midlertidig opbevaring på oplag indgives en summarisk indgangsangivelse.

8. Varemodtager (Consignee)

Den part, som faktisk skal modtage varerne. Modtageren skal være importørregistreret og enten have tilladelse til at drive midlertidigt oplag eller tilladelse til at oplægge varer på andres oplag.

Der anføres modtagerens CVR/SE- nummer.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

S10. Transportmidlets rutenummer (Conveyance reference number)

Identifikation af transportmidlets rejse, fx rejsenummer, flynummer (IATA) ellers tripnummer. Hvis flyoperatører transporterer varer i henhold til en sharing code -aftale med partnere, anføres code sharing-partnernes flynumre.

Feltet er ikke obligatorisk at udfylde.

14. Registrator (Registrator)

Oplysningen består af følgende to dele:

  • TIN
  • EORI nummer på den, der sender angivelsen. Generes automatisk af manifestsystemet.

Repræsentationsstatus (representative status)

Her anføres, hvilken repræsentationsform der er tale om for den, der indgiver angivelsen.

Repræsentationsstatus angives med værdien 1 eller 2:

  1. Den ansvarlige for oplaget indsender angivelsen
  2. Repræsentanten for den ansvarlige for oplaget indsender angivelsen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

18/1. Transportmidlets identitet ved ankomsten (Identification of means of transport on arrival)

Her angives identiteten for det transportmiddel, som varerne er indladet på ved ankomsten til toldankomststedet.

Ved søtransport anføres skibets navn eller syvcifrede IMO (International Maritime Organisation) identifikationsnummer eller ottecifrede ENI-nr. (European Identification Number).

Ved lufttransport anføres flyets registreringsnummer eller IATA flyrutenummer.

For biler angives registreringsnummeret på den bil, der ankommer til toldekspeditionsstedet. Hvis der benyttes et trækkende køretøj og påhængsvogn med forskellige registreringsnumre, anføres registreringsnummeret på både det trækkende og på påhængsvognen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

18/2. Transportmidlets nationalitet ved ankomsten (Nationality of means of transport on arrival).

Her anføres landekoden (ISO-alfa-2) jf. landekoderne for det transportmiddel, som varerne er indladet på ved ankomsten til ankomststedet.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

S18. Losningssted (Place of unloading)

Her angives ankomststedet.

Ved ankomst til ankomststedet med sø- og lufttransport angives koden på losningsområdet med foranstillet landekode DK.

Ved ankomsten til ankomststedet med vejtransport under forsendelsesproceduren angives koden på toldekspeditionsstedet.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

25. Transportmåde ved grænsen (Mode of transport at the border)

Transportmåde svarende til det aktive transportmiddel, der overskrider grænsen til EU´s toldområde

Feltet er obligatorisk at udfylde.

26. Indenlandsk transportmåde (Inland mode of transport)

Transportmåde svarende til det transportmiddel, som varerne er indladet på ved ankomsten til ankomststedet.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

30. Opbevaringssted (Temperary storage facility)

Her angives det oplag, hvor varerne skal opbevares midlertidigt.

Oplysningerne består af følgende to dele:

  • Bevillingstype (authorisation type). Typen på den bevilling (tilladelse), som omfatter det oplag, hvor varerne skal opbevares midlertidigt.
  • Adresse-ID (Temporary storage facility address ID). Løbenummeret på den adresse i bevillingen, hvor varerne skal opbevares midlertidigt.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

Ansvarlig for midlertidigt oplag (Temporary storage facility operator)

Her anføres EORI nummer på den virksomhed, der driver det midlertidige oplag, hvor varerne skal opbevares. Virksomheden skal have en gyldig bevilling (tilladelse) hertil.

35. Bruttomassen i alt (kg) (Total gross mass (kg))

Den samlede bruttovægt, der er omfattet af angivelsen med tre decimaler.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

Ankomstaktivitet (Arrival operation)

Ved filoverførsel henvises til den ankomstdeklaration, hvor varerne er anført som ladning.

  • Manifestpostnummer(Manifest item number) Her anføres løbenummeret for den pågældende for den gældende manifestpost i ankomstdeklarationen.

Det er ikke obligatorisk at udfylde feltet.

Varepostoplysninger

31/1 Kollimærke og numre (Marks & and numbers of packages)

Beskrivelse af mærke og numre på transportenheder og emballage.

Er varerne pakket i containere, kan containernummeret afløse forsendelsesmærkerne.

Oplysningerne kan erstattes af forsendelsens enhedsreferencenummer (UCRN) eller henvisninger i transportdokumentet, som muliggør en utvetydig identifikation af pakker i forsendelsen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

31/1. Kollienes art (kode) (Kind of packages (code))

Her anføres emballagekoden for kolliene.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

31/1. Antal kolli (Number of packages)

Antal individuelle artikler, der er emballeret på en sådan måde, at de ikke kan opdeles uden først at åbne emballagen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

31/1. Antal enheder (Numbers of pieces)

Antal individuelle artikler, hvis enhederne ikke er emballeret.

Feltet er ikke obligatorisk at udfylde.

31/2. Varebeskrivelse (Good descreption)

En beskrivelse af varerne, der er tilstrækkelig entydig til at fastslå varekoden i Toldtariffen, samt muliggør en øjeblikkelig og sikker identifikation af varerne. Generelle udtryk (fx konsolideret, almindelig fragt eller dele) accepteres ikke.

Feltet er obligatorisk at udfylde

31/3. Containernummer (Container number)

Mærker (bogstaver og /eller numre), der identificerer containeren.

Feltet er obligatorisk at udfylde for varer, der transporteres i containere.

32. Varepostnummer (Goods item number)

En vareposts nummer i forhold til det samlede antal vareposter, der er anført i angivelsen.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

33. Varekode (Commodity code)

De første 4, 6, 8, eller 10 cifre af varekoden.

Feltet er ikke obligatorisk at udfylde.

35. Bruttomasse (kg) (Gross mass (kg))

Den enkelte vareposts bruttoværdi med tre decimaler. Ved bruttovægt forstås den samlede vægt af varerne inklusive al emballage, men eksklusive transportørens materiel, fx containere.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

40. Forudgående dokument (Previous administrative document)

Henvisning til tidligere udfærdigede dokumenter, der er relevante for indførslen, fx fragtbrev, konossement, TIR-carnet.

Oplysningerne består af følgende to dele:

Forudgående dokumenttype (Previous document type)

Her anføres dokumenttypen for det pågældende dokument.

Dokumenttyperne er fastsat i bilag 38 til GB.

Forudgående dokumentreference (Previous document refence)

Her anføres identifikationsnummeret på det dokument, der henvises til.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

44. Fremlagte dokumenter/certifikater (Produces dokuments/certificates)

Henvisning til fremlagte dokumenter/certifikater.

Feltet er obligatorisk at udfylde.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.